Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Study Plan
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale in Marketing e comunicazione d'impresa - Enrollment from 2025/2026The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
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2° Year activated in the A.Y. 2017/2018
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Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
History of trade (2016/2017)
Teaching code
4S02513
Teacher
Coordinator
Credits
6
Also offered in courses:
- History of international trading of the course Master's degree in Languages for Communication in Tourism and Commerce
- History of trade of the course Master’s degree in Historical Studies (interuniversity)
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/12 - ECONOMIC HISTORY
Period
Primo semestre Magistrali dal Sep 26, 2016 al Jan 13, 2017.
Learning outcomes
The course intends to provide the fundamental elements required for an understanding of the international economic relationships which developed in the Modern and Contemporary Age. After an outline of the historical conditions and the motives underlying the expansion of Europe, the course investigates forms of organisation of production, trade and circulation of the characteristic goods from the different areas (Europe, America ...) in the 15th-20th centuries with particular emphasis on the problem of the structure of interregional and intercontinental trade routes.
Program
Condizioni storiche e motivazioni economiche dell'espansione europea. Le esplorazioni, le scoperte geografiche e l'operato di italiani, portoghesi, spagnoli, inglesi, olandesi e francesi.
Produzione e scambi tra XV e XVIII secolo: merci, vie di traffico, organizzazione finanziaria e commerciale.
Gli strumenti per l'attività commerciale a disposizione degli uomini d'affari in età preindustriale (contratti societari; organizzazione della rete di vendita; strumenti di pagamento, creditizi e di finanziamento; contratti di assicurazione ...).
I caratteri del commercio nel XIX secolo.
Il commercio internazionale e la dominazione europea (1875-1914).
Il commercio internazionale al tramonto del capitalismo liberale.
Il nuovo assetto dell'economia internazionale (1939-1953). Il sistema di Bretton Woods e la sua trasformazione.
Il commercio nella seconda metà del Novecento e le innovazioni con notevoli ripercussioni economiche riguardanti le comunicazioni.
L'evoluzione dei mezzi di trasporto e delle modalità di comunicazione.
L'evoluzione delle reti di vendita.
Libri di testo:
G. BORELLI, Questioni di storia economica europea tra età moderna e contemporanea, Padova, Cedam, 2011, capp. V e VI.
T. FANFANI, Storia Economica, Milano, McGraw-Hill, 2010, capp. 1, 3, 4 e 5.
Gli studenti del corso di laurea magistrale interateneo in Scienze Storiche potranno, inoltre, concordare specifiche letture di approfondimento su temi della storia economica moderna o contemporanea.
Examination Methods
The final exam will be an interview aiming at testing the students' overall knowledge by means of oral questions related to the required readings