Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale in Marketing e comunicazione d'impresa - Enrollment from 2025/2026Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences | D |
Martina Menon
(Coordinator)
|
1° 2° | Il festival del Futuro - 2023/2024 | D |
Paola Signori
(Coordinator)
|
1° 2° | Educational laboratory on credit securitization | D |
Michele De Mari
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Advanced Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° | Marketing plan | D |
Fabio Cassia
(Coordinator)
|
1° 2° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Introduction to Java programming | D |
Alessandro Gnoatto
(Coordinator)
|
1° 2° | Sustainable business model frameworks as an analysis tool: applications in the agrifood sector | D |
Vincenzo Riso
(Coordinator)
|
1° 2° | Experience 3 Days as a Manager | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Digital experiments in economics - 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
1° 2° | The accountant as a business consultant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
1° 2° | Key markets / business approach & business negotiations - 2023/2024 | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
|
1° 2° | Professional communication for economics – 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
1° 2° | The why, the what and the how of structural equation modelling | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Topics in economics and ethics of artificial intelligence- 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
Corporate reporting (2023/2024)
Teaching code
4S01871
Academic staff
Coordinator
Credits
9
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/07 - BUSINESS ADMINISTRATION AND ACCOUNTING STUDIES
Period
Secondo semestre (lauree magistrali) dal Feb 26, 2024 al May 24, 2024.
Courses Single
Not Authorized
Learning objectives
The course aims at increasing students’ understanding of the preparation processes and the information potential of the various forms of corporate reporting. It also aims at developing the students’ ability to critically analyze how companies use reporting to communicate their identity and the main economic, social and environmental performances to investors and other stakeholders.
Prerequisites and basic notions
There are no prerequisites. However, students are encouraged to have basic accounting and budgeting knowledge. Those who do not have this knowledge can ask the teacher for information on introductory readings.
Program
1. Financial reporting
- The informativeness of the financial report
- The most relevant financial ratios
- The consolidated financial statement
2. Sustainability and Integrated reporting
- Social accounting: an introduction
- Sustainability reporting
- Integrated reporting
3. Stakeholder reporting and corporate governance
- The making of corporate reporting
- The foundamental aspect of the corporate governance
- The informativeness of the corporate governance report
- The governance of corporate reporting
4. Critical assessment of corporate reporting
- The quality of corporate reporting
- Legitimation strategies and impression management in corporate reports
Bibliography
Didactic methods
The teaching methods consist of lectures, exercises, case study analyses and company testimonials.
Reference materials (in addition to the slides made available on the teaching moodle)
A. Lai, Il viaggio del corporate reporting verso la sostenibilità, ImpresaProgetto, Electronic Journal of Management, n. 2, 2021*
F. Manes Rossi, R. Levy Orelli, C. Del Sordo, Integrated reporting e valore aziendale, Franco Angeli, 2018
P. Riva, Ruoli di corporate governance. Aspetti organizzativi e DNF, 2020 (pp. 7-28 e 290-310)*
R. Stacchezzini, C. Florio, Bilancio d’impresa. Esercizi svolti, Egea, Milano, 2018 (cap. 11 e 12)
Learning assessment procedures
Written test, aimed at ascertaining knowledge of the different parts of the program. This test consists of 3-4 open questions aimed at demonstrating knowledge of the different parts of the program. The test lasts about 1 hour and a half.
During the course, some exams from previous years will be made available and commented on.
Evaluation criteria
The questions are structured in such a way as to verify the level of knowledge of the different parts of the program. Evaluation tends to ascertain this level of knowledge and the ability to apply this knowledge to practical situations.
Criteria for the composition of the final grade
Assuming a test consisting of 4 questions, each question provides 7-8 points, for a total of 31 points. The test is passed when the student answers at least sufficiently (3.5 / 4 points) to each question and reaches a total score of 18 points. Each point corresponds to 1/31 of the overall score that can be acquired.
Exam language
Italiano