Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale in Marketing e comunicazione d'impresa - Enrollment from 2025/2026Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/it/clabverona
----------------------------------------------------------------------
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Ciclo tematico di conferenze “Italia nel mondo” - 2024/2025 | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
1° 2° | Ethical finance | D |
Giorgio Mion
(Coordinator)
|
1° 2° | Generative AI (Artificial Intelligence) for Business Communication | D |
Massimo Melchiori
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Methods and tools for literature reviews | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Sustainable business model frameworks | D |
Vincenzo Riso
(Coordinator)
|
1° 2° | Experience 3 Days as a Manager | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Advanced Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
1° 2° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
1° 2° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° | Marketing plan | D |
Fabio Cassia
(Coordinator)
|
1° 2° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Artificial Intelligence, AI and Business Operations: Methods and Techniques | D |
Lapo Mola
(Coordinator)
|
1° 2° | The business consultant accountant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
1° 2° | Relational soft skills for professional presence | D |
Federico Brunetti
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | French B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | French B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | English B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | English C1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Russian B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Russian B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Spanish B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Spanish B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | German B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | German B2 | D | Not yet assigned |
Customer service and supply chain management (2024/2025)
Teaching code
4S00526
Academic staff
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/08 - MANAGEMENT
Period
Secondo semestre LM dal Feb 17, 2025 al May 23, 2025.
Courses Single
Not Authorized
Learning objectives
The goal of the module is to provide a knowledge about the instruments which allow firms to realize the logistics customer satisfaction across supply chain. It plays a key role for the creation of customer value, usually the first goal of marketing activities. Thus another aim of the course is to analyse supply chain strategies for a global firm. Moreover a general aim of the class should develop the ability of students to identify, formulate and solve problems autonomously.
Prerequisites and basic notions
To attend the course, it is necessary to have basic knowledge of management and marketing.
Program
There is now a much greater understanding of the role that supply chain management plays in creating competitive advantage. Whereas previously the focus was primarily tactical with a concern for optimising costs, now there is much more of a strategic focus with the emphasis on value creation and delivery.
Supply chain management is not just an extension of logistics management, but rather that it is about managing
relationships across the complex networks that today's supply chains have become. Then another significant change over that period is that the business environment has become a lot more volatile and hence less predictable. This transition from a relatively stable world to one that is much more turbulent requires supply chains to be
capable of changing rapidly to meet changed circumstances .
Within this scope in the class it will introduce various sub concepts collectively through the baseline of customer service ans supply chain management along with the processes for the entities of business processes to enable students to understand the effects of the logistics on company business and relations between customers and suppliers.
Thus, the supply chain is a complex and dynamic system that is difficult to forecast and control. Each node in the supply chain manages its own resources to obtain a profit and coordinates its actions with the purpose of achieving visibility upstream towards its suppliers and downstream to its customers. The class discuss also how supply chain management strives to provide goods and services that fulfil customer demand responsively, efficiently and sustainably.
The class will cover the following topics:
- Customer Service, logistics and supply chain
- Logistics and customer value
- trade-off service-costs
- Measuring logistics costs and performance
- transportation management
- 3pl and outsourcing
- inventory management and warehouse management.
- Supply Chain Strategy
- Omnichannel Strategy
All materials and papers uploaded in the e-learning area are mandatory for the exam.
- Russo I.- Pasquetto P. (2022) "Logistica e Supply Chain Managemen. Offrire il miglior servizio al cliente ottimizzando i costi", ISEDI, UTET Università
Bibliography
Didactic methods
The teaching involves the interaction of different teaching methods (discussions, role play, mini case) and is supported by a Moodle platform. These activities will be fully usable to all students. The material to be prepared consists of all the material present in the e-learning area as well as the reference book.
Learning assessment procedures
The exam is written and oral.
A mini-case will be assigned as part of the evaluation.
Evaluation criteria
The written part consists of an open question relating to a business case with respect to which the student has to propose a suitable solution (evaluation 80% of total)
The written exam lasts 45-50 minutes and will provide students with maximum 30/30 points.
The oral examination is evaluated with 20% of the overall mark and it consists of establishing the critical knowledge of the contents of the study material.
Criteria for the composition of the final grade
he final assessment is expressed in 30ths (written part evaluated 80% of total and oral part evaluated 20% of total)
Exam language
Italiano