Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale in Marketing e comunicazione d'impresa - Enrollment from 2025/2026Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences | D |
Martina Menon
(Coordinator)
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1° 2° | Il festival del Futuro - 2023/2024 | D |
Paola Signori
(Coordinator)
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1° 2° | Educational laboratory on credit securitization | D |
Michele De Mari
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Advanced Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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1° 2° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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1° 2° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
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1° 2° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
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1° 2° | Marketing plan | D |
Fabio Cassia
(Coordinator)
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1° 2° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Introduction to Java programming | D |
Alessandro Gnoatto
(Coordinator)
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1° 2° | Sustainable business model frameworks as an analysis tool: applications in the agrifood sector | D |
Vincenzo Riso
(Coordinator)
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1° 2° | Experience 3 Days as a Manager | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Digital experiments in economics - 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
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1° 2° | The accountant as a business consultant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
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1° 2° | Key markets / business approach & business negotiations - 2023/2024 | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
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1° 2° | Professional communication for economics – 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
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1° 2° | The why, the what and the how of structural equation modelling | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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1° 2° | Topics in economics and ethics of artificial intelligence- 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
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Food and wine marketing (2023/2024)
Teaching code
4S003248
Teacher
Coordinator
Credits
9
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
AGR/01 - AGRICULTURAL ECONOMICS AND RURAL APPRAISAL
Period
Secondo semestre (lauree magistrali) dal Feb 26, 2024 al May 24, 2024.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
The course aims to study contexts, specificities and analytical approaches in which agro-food businesses develop marketing and communication strategies. The course aims also to analyse the main dimensions of food and wine marketing. In particular, it intends to deep some focal topics, such as product differentiation, perception of food quality, consumer behaviour, typicality, and individual and collective branding. At the end of the course, the student will be able to understand the main strategic levers to promote food and wine products, especially in the context of typical production, and territorial and destination marketing.
Prerequisites and basic notions
No prior knowledge is required.
Program
The agro-food system and the specificities of food marketing
The market context of agro-food products
Trends in the food and wine system
Analysis of the food consumer
Food choice and food quality perception
Brand strategies, corporate and collective brands
Food and wine packaging and labelling
Food labels
Traditional and typical wine and food productions
Terroir marketing
Communication in the agro-food system
Territorial marketing and role of agro-food firms
Food and wine supply and destination branding
Bibliography
Didactic methods
Lectures include lecturer's presentations combining the theoretical insights with the analysis of case studies and practical applications to be carried out individually and in team work. Seminars are planned with experts and professionals in the sector.
Learning assessment procedures
Learning will be assessed through an oral exam.
Evaluation criteria
The exam will consist of three questions through which a discussion will be developed with the purpose to verify depth and breadth of knowledge, language skills, ability to critical analyisis and ability to link the different topics proposed by the course.
Criteria for the composition of the final grade
The exam potentially concerns all the topics included in the course programme. The three discussion questions will have th same weight in the composition of the final mark. The final assessment is expressed on a 30-point scale.
Exam language
italiano