Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale in Marketing e comunicazione d'impresa - Enrollment from 2025/2026

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dal Consiglio della Scuola di Economia e Management e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.

COMPETENZE TRASVERSALI
Scopri i percorsi formativi promossi dal  Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali


ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, inlcuse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

Academic year:
1° periodo lezioni (1A) From 9/16/21 To 10/30/21
years Modules TAF Teacher
1° 2° The fashion lab (1 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
1° 2° The fashion lab (2 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
1° 2° The fashion lab (3 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
primo semestre (lauree) From 9/20/21 To 1/14/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Marketing plan D Virginia Vannucci (Coordinator)
Periodo generico From 10/1/21 To 5/31/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° Data Analysis Laboratory with R (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Advanced Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Samsung Innovation Camp D Marco Minozzo (Coordinator)
primo semestre (lauree magistrali) From 10/4/21 To 12/17/21
years Modules TAF Teacher
1° 2° Business & Predictive Analytics for International Firms (with Excel Applications) - 2021/2022 D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° What paradigms beyond the pandemic? Individual vs. Society, Private vs. Public D Federico Brunetti (Coordinator)
1° 2° Integrated Financial Planning D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° periodo lezioni (1B) From 11/5/21 To 12/16/21
years Modules TAF Teacher
1° 2° The fashion lab (1 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
1° 2° The fashion lab (2 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
1° 2° The fashion lab (3 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
secondo semestre (lauree magistrali) From 2/21/22 To 5/13/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° La metodologia SEM applicata allo studio della relazione tra gestione del rischio e performance nelle PMI D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Laboratory on research methods for business D Not yet assigned
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° How to Enter in a Foreign Market. Theory and Applications - 2021/2022 D Angelo Zago (Coordinator)

Teaching code

4S003250

Coordinator

Paola Signori

Credits

9

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/08 - MANAGEMENT

Period

secondo semestre (lauree magistrali) dal Feb 21, 2022 al May 13, 2022.

Learning outcomes

This Marketing Communications course is focused on theoretical and technical fundamentals of communications for business, aligned with a marketing approach. In particular, students will understand how to analyze markets and competitors in order to create a marketing strategy, and then define the right communication mix and its metrics for the control. New marketing and communication trends will be discussed through case studies. During this course, students will be asked to apply with creativity these tendencies and techniques, in order to create a professional communication plan.

Program

This marketing and communications course needs a basic knowledge on marketing concepts (analytical, strategical and marketing mix). The program offers theoretical and technical knowledge to help students in preparing professional communication plans. In details, the course will cover the following parts:
- Course introduction, from marketing strategy to marketing communication.
- The communication process and its monitoring (five Ws model and nine control areas). Defining communication goals, aligned to marketing strategies.
- Communication models towards the Integrated Marketing Communication framework
- Planning the campaing (consumer journey analysis, FCB Grid. Kvaerk maps, market segmentation and profilation, marketing mix, determinants of campaign strategy. IMC planning, Planning media strategy - black box, John Christie, Bertier Marc- and disseminating the message. Brand Mapping, cluster mapping, cluster brand map. The budget.)
- Executing and evaluating the campaign (Multiple touchpoints, customer experience and communication mix.)
- Marketing Plan Outline. Building an effective marketing and communication plan. Case studies.

In this course, all of the lecturers will be given in Italian. Teaching materials (in italian and partially in English) will be available in E-learning.

Bibliography

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Examination Methods

This exam is composed by two parts: written and oral. Foreign students should contact Prof. Signori for further information.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE