Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale in Marketing e comunicazione d'impresa - Enrollment from 2025/2026

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
 

COMPETENZE TRASVERSALI

 

Scopri i percorsi formativi promossi dal  Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

 

CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona

 

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

Academic year:
Primo semestre (lauree) From 9/25/23 To 1/19/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences D Martina Menon (Coordinator)
1° 2° Il festival del Futuro - 2023/2024 D Paola Signori (Coordinator)
1° 2° Educational laboratory on credit securitization D Michele De Mari (Coordinator)
Periodo generico From 10/1/23 To 5/31/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Data Analysis Laboratory with R (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Advanced Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Laboratory on research methods for business D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Laboratory on research methods for business D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Plan your future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° Plan your future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° Marketing plan D Fabio Cassia (Coordinator)
1° 2° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
Primo semestre (lauree magistrali) From 10/2/23 To 12/22/23
years Modules TAF Teacher
1° 2° Introduction to Java programming D Alessandro Gnoatto (Coordinator)
1° 2° Sustainable business model frameworks as an analysis tool: applications in the agrifood sector D Vincenzo Riso (Coordinator)
1° 2° Experience 3 Days as a Manager D Nicola Cobelli (Coordinator)
Secondo semestre (lauree magistrali) From 2/26/24 To 5/24/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Digital experiments in economics - 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)
1° 2° The accountant as a business consultant D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° 2° Key markets / business approach & business negotiations - 2023/2024 D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° Professional communication for economics – 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)
1° 2° The why, the what and the how of structural equation modelling D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Topics in economics and ethics of artificial intelligence- 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)

Teaching code

4S009096

Coordinator

Elena Giaretta

Credits

9

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/08 - MANAGEMENT

Period

Primo semestre (lauree magistrali) dal Oct 2, 2023 al Dec 22, 2023.

Courses Single

Not Authorized

Learning objectives

The course aims to analyze business creative processes, highlighting their connections with marketing and innovation, with particular attention to product innovation.
Within a theoretical framework that sees creativity as a primary intangible resource to face and promote change, manage problem solving and generate innovation, the reasoning is articulated on different levels, individual, group and organizational, in which it can be declined the development of creativity.
At the end of the course, the student will have acquired: - a basic knowledge of the paradigms of creativity and innovation in marketing; - method indications (mental and technical approaches) to creatively carry out any professional activity, even beyond the marketing sphere, and to develop the creativity of a work team; - awareness of the personal skills to be equipped to generate innovation and change.

Prerequisites and basic notions

Marketing fundamentals

Program

Product innovation
- A multidimensional concept
- The importance of product innovation
- Product innovation and competitiveness
- The determinants of product innovation: Novelty, Resolution, Elaboration
- Product innovation and organizational creativity
Organizational creativity
- The three-dimensionality of corporate creativity: individual, group and organizational factors
- Where good ideas come from: long time, collision, connection and creative failure
- The principles of creativity: breaking of the paradigm, paradox and multisensoriality
- Creative thinking and creative process
- Techniques for developing creativity
- Managerial approaches and soft skills for the creative marketing manager
Marketing and innovation
- The marketing strategies of innovation: timing and positioning
- Product development: from concept generation to market launch
- Creativity and words: tthe naming, a complex activity
- The role of marketing tests
- Obstacles to change and creativity killers
- Leadership in marketing teams: from leadership of one's ideas to innovation leadership

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

The teaching methods consist of lectures, laboratory in the field of naming and design thinking, case study analysis, critical reading of international scientific journals and business testimonials useful for the implementation of theoretical knowledge. During the lessons, students will have the opportunity to work in groups on projects dedicated to the development of creative ideas based on the design thinking methodology. The activities carried out will be delivered in person, with the support of video-recorded lessons available on the Moodle platform on the page dedicated to the course.

Learning assessment procedures

The exam is structured in a written part (compulsory) and in a possible oral part proposed by the teacher in case of doubt. The oral exam can also be requested by the student as a supplement to the written mark. The written part consists of 5/6 open but specific questions, which concern the textbook (except chapters 1,2,3 e 6), the notes from the (video-) lessons and the material available on the course moodle. Students who have participated in the project work will receive an evaluation that will be considered in the composition of the final judgment

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

The evaluation of the test will take into account the following criteria: - general view of the discipline - command of language - degree of in-depth study of individual topics - ability to connect topics (mental elasticity) - ability to apply concepts to reality

Criteria for the composition of the final grade

The vote is expressed out of thirty and takes into account the evaluation obtained in the eventual participation in the project work

Exam language

italiano

Sustainable Development Goals - SDGs

This initiative contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN Agenda 2030. More information on sustainability