Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale in Marketing e comunicazione d'impresa - Enrollment from 2025/2026Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences | D |
Martina Menon
(Coordinator)
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1° 2° | Il festival del Futuro - 2023/2024 | D |
Paola Signori
(Coordinator)
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1° 2° | Educational laboratory on credit securitization | D |
Michele De Mari
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Advanced Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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1° 2° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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1° 2° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
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1° 2° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° | Marketing plan | D |
Fabio Cassia
(Coordinator)
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1° 2° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Introduction to Java programming | D |
Alessandro Gnoatto
(Coordinator)
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1° 2° | Sustainable business model frameworks as an analysis tool: applications in the agrifood sector | D |
Vincenzo Riso
(Coordinator)
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1° 2° | Experience 3 Days as a Manager | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Digital experiments in economics - 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
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1° 2° | The accountant as a business consultant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
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1° 2° | Key markets / business approach & business negotiations - 2023/2024 | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
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1° 2° | Professional communication for economics – 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
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1° 2° | The why, the what and the how of structural equation modelling | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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1° 2° | Topics in economics and ethics of artificial intelligence- 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
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Cultural Heritage and Economic Development (2023/2024)
Teaching code
4S010488
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/12 - ECONOMIC HISTORY
Period
Primo semestre (lauree magistrali) dal Oct 2, 2023 al Dec 22, 2023.
Courses Single
Authorized
Prerequisites and basic notions
No specific knowledge that could be a hindrance to understanding the content presented during the course is required. However, given the topics covered, some familiarity with economic and political history, the history of ideas, art history, and geography can be helpful for a more effective comprehension of the course.
Program
1. Definition of the concepts of economic development and economic growth. Economic development as a cultural phenomenon. From J. Huizinga to Robert J. Barro.
2. Wealth production and the pursuit of eternal life in the Middle Ages. The resulting social and economic organization.
3. Utopia and social organization: some relevant cases from the 19th and 20th centuries. Soviet communism and in other countries: a closed experiment?
4. The role of inclusive economic and political institutions as determinants of economic growth in nations (Great Britain, USA, Japan, Western Europe).
5. The role of extractive economic and political institutions as determinants of the failure and stagnation of nations (Mexico, Russia, China).
6. Development of civilizations and culture: some paradigmatic examples in the South American region.
7. Economic development in Eastern countries. The models of China, Japan, and Korea.
8. Bourgeois values, from Sombart to McCloskey.
9. The industrial development model of Verona and that of the rest of Veneto. Major differences in regional economic development in Italy.
10. The economic development model of SMEs and its consequences for the local area and investments.
11. Environmental issues of economic growth. The theories of degrowth. Sustainability and economic balance.
Bibliography
Didactic methods
It is important to attend the course regularly, considering that the teaching methodology does not consist of a mere repetition of notions to be learned for passing the exam, but in the presentation of a critical approach to economic development through significant cases. Attending related courses and supporting educational activities is highly recommended.
Learning assessment procedures
The examination is conducted orally.
Points of discussion include the methodology for understanding economic development, as presented in the lectures and in the examination texts.
The student will then individually discuss a topic of their choice from the History of Economic and Territorial Development, agreed upon with the instructor and presented in a written report of at least 10-12 typed pages.
Evaluation criteria
Demonstrating personal critical interpretative abilities represents the most significant evaluation criterion.
Consistency in active participation is, of course, an element that is highly regarded.
Criteria for the composition of the final grade
Knowledge of the facts 30%
Personal critical abilities 30%
Attendance and interest 20%
Clarity and richness of presentation 20%
Exam language
italiano inglese