Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dal Consiglio della Scuola di Economia e Management e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.

COMPETENZE TRASVERSALI
Scopri i percorsi formativi promossi dal  Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali


ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, inlcuse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

1° periodo lezioni (1A) From 9/16/21 To 10/30/21
years Modules TAF Teacher
1° 2° The fashion lab (1 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
1° 2° The fashion lab (2 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
1° 2° The fashion lab (3 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
primo semestre (lauree) From 9/20/21 To 1/14/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Marketing plan D Virginia Vannucci (Coordinator)
Periodo generico From 10/1/21 To 5/31/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° Data Analysis Laboratory with R (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Advanced Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Samsung Innovation Camp D Marco Minozzo (Coordinator)
primo semestre (lauree magistrali) From 10/4/21 To 12/17/21
years Modules TAF Teacher
1° 2° Business & Predictive Analytics for International Firms (with Excel Applications) - 2021/2022 D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° What paradigms beyond the pandemic? Individual vs. Society, Private vs. Public D Federico Brunetti (Coordinator)
1° 2° Integrated Financial Planning D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° periodo lezioni (1B) From 11/5/21 To 12/16/21
years Modules TAF Teacher
1° 2° The fashion lab (1 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
1° 2° The fashion lab (2 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
1° 2° The fashion lab (3 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
secondo semestre (lauree magistrali) From 2/21/22 To 5/13/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° La metodologia SEM applicata allo studio della relazione tra gestione del rischio e performance nelle PMI D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Laboratory on research methods for business D Not yet assigned
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° How to Enter in a Foreign Market. Theory and Applications - 2021/2022 D Angelo Zago (Coordinator)

Teaching code

4S02512

Teacher

Luca Zarri

Coordinator

Luca Zarri

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/01 - ECONOMICS

Period

secondo semestre (lauree magistrali) dal Feb 21, 2022 al May 13, 2022.

Learning outcomes

The major goal of this course is to provide students with a better and more rigorous understanding of a number of economic and social phenomena that characterize contemporary advanced economic systems. Several important issues (including consumers' and investors' bounded rationality as well as the so called "happiness paradoxes") can be fruitfully analyzed through the lens of the major theoretical constructs and empirical findings (including experimental evidence) obtained in the last years within the framework of behavioural economics. These topics will be addressed through lectures as well as various forms of interactive teaching managed through the E-learning platform.

Program

1. Introduction. What is 'behavioural economics'? Origins and methodology of behavioural economics. The two 'souls' of behavioural economics: bounded rationality and non-selfish behaviour. Behavioural economics and experimental economics (lab experiments, field experiments and lab-in-the-field experiments).
2. Part One. From full rationality to bounded rationality. Decision making under certainty: preferences and utility. The major cognitive and behavioural biases. Judgment and decision making under risk and uncertainty. Dual Process Theories: System 1 and System 2. Framing effects, loss aversion, endowment effect, intertemporal choices and present-biased preferences. Opportunity costs, anchoring effects, money illusion and sunk cost fallacy. Default effects: evidence from organ donations. The relationship between rationality and emotions in economic decision making: neuroeconomic evidence. Biases and heuristics in gambling. Policy implications, 'asymmetric paternalism' and 'nudge' agenda.
3. Part Two. Standard game theory and behavioural game theory. Experimental evidence on 'social preferences'. Subjective well-being paradoxes within advanced economies.

Handbook:

"Economia Comportamentale. Guida alla Teoria della Scelta", E. Angner, Hoepli, 2017 (Chapters: 1, 2, 3, 5, 7, 10, 11, 12 and 13).

Further teaching materials will be provided online (e.g. op-eds from the website lavoce.info), through the E-learning service, within the specific webpage prepared for this course.

Examination Methods

60-minute written exam, aimed at testing students' understanding of a number of economic and social phenomena that characterize contemporary advanced economic systems and that can be fruitfully addressed through the lens of the major theoretical constructs and empirical findings (including experimental evidence) obtained in the last years within the framework of behavioural economics. The exam will be based on a) multiple choice questions; b) an open-ended question and c) an exercise based on behavioral game theory topics.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE