Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale in Marketing e comunicazione d'impresa - Enrollment from 2025/2026Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/it/clabverona
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ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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1° 2° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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1° 2° | Ciclo tematico di conferenze “Italia nel mondo” - 2024/2025 | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
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1° 2° | Ethical finance | D |
Giorgio Mion
(Coordinator)
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1° 2° | Generative AI (Artificial Intelligence) for Business Communication | D |
Massimo Melchiori
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Methods and tools for literature reviews | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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1° 2° | Sustainable business model frameworks | D |
Vincenzo Riso
(Coordinator)
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1° 2° | Experience 3 Days as a Manager | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Advanced Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
1° 2° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
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1° 2° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
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1° 2° | Marketing plan | D |
Fabio Cassia
(Coordinator)
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1° 2° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Artificial Intelligence, AI and Business Operations: Methods and Techniques | D |
Lapo Mola
(Coordinator)
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1° 2° | The business consultant accountant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
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1° 2° | Relational soft skills for professional presence | D |
Federico Brunetti
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | French B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | French B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | English B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | English C1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Russian B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Russian B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Spanish B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Spanish B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | German B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | German B2 | D | Not yet assigned |
Behavioral economics (2024/2025)
Teaching code
4S02512
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/01 - ECONOMICS
Period
Secondo semestre LM dal Feb 17, 2025 al May 23, 2025.
Courses Single
Not Authorized
Learning objectives
The major goal of this course is to provide students with a better and more rigorous understanding of a number of economic and social phenomena that characterize contemporary advanced economic systems. Several important issues (including consumers' and investors' bounded rationality as well as the so called "happiness paradoxes") can be fruitfully analyzed through the lens of the major theoretical constructs and empirical findings (including experimental evidence) obtained in the last years within the framework of behavioural economics. These topics will be addressed through lectures as well as various forms of interactive teaching managed through the E-learning platform.
Prerequisites and basic notions
Familiarity with basic microeconomic notions is required, with special regard to the logic of consumer choice. In this regard, the chapters focusing on consumer theory in H. Varian's “Microeconomics” handbook are recommended.
Program
Introduction. What is "behavioural economics"? Origins and methodology of behavioural economics. Behavioural economics and experimental economics (lab experiments, field experiments and lab-in-the-field experiments)
Part One (1A): From classic rationality to bounded rationality: dual process theory (System 1 vs. System 2), heuristics and biases. The contribution of neuroeconomics
Part One (1B): From classic rationality to bounded rationality: choice architecture and nudging. “Libertarian paternalism” and nudging, for-profit nudges (“mis-nudges” and dark patterns; win-win nudges) and nudging in nonprofit organizations. Corporate Social Responsibility: the contribution of behavioral economics
Part Two. Subjective well-being paradoxes within advanced economies: the role of positional goods and relational goods
Bibliography
Didactic methods
The course includes both frontal teaching activities and participatory teaching actions. The latter - to be implemented through various forms of interactive teaching managed through the E-learning platform - will be systematically integrated into the frontal teaching activity in order to improve its overall effectiveness.
During the course, the specific teaching materials will be made available before each lecture on the E-Learning platform.
The reference handbook of the course is "Economia Comportamentale. Guida alla Teoria della Scelta", by E. Angner, Hoepli, 2017.
Further teaching materials will be provided online (e.g. op-eds from the website lavoce.info), through the E-learning service, within the specific webpage prepared for this course.
Classroom attendance, though not compulsory, is highly recommended.
Learning assessment procedures
60-minute written exam, aimed at testing students' understanding of a number of economic and social phenomena that characterize contemporary advanced economic systems and that can be fruitfully addressed through the lens of the major theoretical constructs and empirical findings (including experimental evidence) obtained in the last years within the framework of behavioural economics. The exam will be based on a) multiple choice questions and b) open-ended questions.
Evaluation criteria
The first component of the written exam (multiple choice questions) assigns a maximum of 16 points out of 30. The second component (open-ended questions) assigns a maximum of 14 points out of 30.
Criteria for the composition of the final grade
First component: 16 points (out of 30)
Second component: 14 points (out of 30)
Exam language
Italiano