Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale in Marketing e comunicazione d'impresa - Enrollment from 2025/2026

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dal Consiglio della Scuola di Economia e Management e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.

COMPETENZE TRASVERSALI
Scopri i percorsi formativi promossi dal  Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali


ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, inlcuse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

Academic year:
1° periodo lezioni (1A) From 9/16/21 To 10/30/21
years Modules TAF Teacher
1° 2° The fashion lab (1 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
1° 2° The fashion lab (2 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
1° 2° The fashion lab (3 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
primo semestre (lauree) From 9/20/21 To 1/14/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Marketing plan D Virginia Vannucci (Coordinator)
Periodo generico From 10/1/21 To 5/31/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° Data Analysis Laboratory with R (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Advanced Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Samsung Innovation Camp D Marco Minozzo (Coordinator)
primo semestre (lauree magistrali) From 10/4/21 To 12/17/21
years Modules TAF Teacher
1° 2° Business & Predictive Analytics for International Firms (with Excel Applications) - 2021/2022 D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° What paradigms beyond the pandemic? Individual vs. Society, Private vs. Public D Federico Brunetti (Coordinator)
1° 2° Integrated Financial Planning D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° periodo lezioni (1B) From 11/5/21 To 12/16/21
years Modules TAF Teacher
1° 2° The fashion lab (1 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
1° 2° The fashion lab (2 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
1° 2° The fashion lab (3 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
secondo semestre (lauree magistrali) From 2/21/22 To 5/13/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° La metodologia SEM applicata allo studio della relazione tra gestione del rischio e performance nelle PMI D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Laboratory on research methods for business D Not yet assigned
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° How to Enter in a Foreign Market. Theory and Applications - 2021/2022 D Angelo Zago (Coordinator)

Teaching code

4S02513

Credits

6

Also offered in courses:

  • History of trade of the course Master’s degree in Historical Studies (interuniversity)

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/12 - ECONOMIC HISTORY

Period

primo semestre (lauree magistrali) dal Oct 4, 2021 al Dec 17, 2021.

Learning outcomes

The course intends to provide the fundamental elements required for an understanding of the international economic relationships which developed in the Modern and Contemporary Age. After an outline of the historical conditions and the motives underlying the expansion of Europe, the course investigates forms of organisation of production, trade and circulation of the characteristic goods from the different areas (Europe, America ...) in the 15th-20th centuries with particular emphasis on the problem of the structure of interregional and intercontinental trade routes. Consistent with the vision that inspires the CdLM, upon completion of the course the students will know the historical antecedents of the current model of market economy and will be able to compare and give historical depth to the analysis of modern economic systems.

Program

European Expansion: Historical Conditions and Economic Reasons.
Production and Trade from 15th to 18th Centuries: Goods, Traffic Routes, Financial and Commercial Organization.
World Trade from 1500 to 1780.
Inequality and Poverty.
History of Industrialization in the contemporary Age: a global Perspective.
World Trade and Globalization during the Nineteenth-Twentieth Century.
Introduction to the global History of Science and Technology.
Globalization at the Dawn of the Twenty-First Century.
The Future of Globalization: Economic and Political Challenges.
Introduction to the History of Marketing and business Communication.

Teaching materials will be available online at the elearning course section.

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Examination Methods

The final exam will be an interview aiming at testing the students' overall knowledge by means of oral questions related to the required readings.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE