Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale in Banca e finanza - Enrollment from 2025/2026Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences | D |
Martina Menon
(Coordinator)
|
1° 2° | Educational laboratory on credit securitization | D |
Michele De Mari
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Advanced Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Elements of financial risk management 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
1° 2° | English for business and economics | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
1° 2° | Introduction to Java programming | D |
Alessandro Gnoatto
(Coordinator)
|
1° 2° | Topics in applied economics and finance - 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Digital experiments in economics - 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
1° 2° | The accountant as a business consultant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
1° 2° | Key markets / business approach & business negotiations - 2023/2024 | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
|
1° 2° | Professional communication for economics – 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
1° 2° | The why, the what and the how of structural equation modelling | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Topics in economics and ethics of artificial intelligence- 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
Bank management (2023/2024)
Teaching code
4S00493
Academic staff
Coordinator
Credits
9
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/11 - FINANCIAL MARKETS AND INSTITUTIONS
Period
Primo semestre (lauree magistrali) dal Oct 2, 2023 al Dec 22, 2023.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
The course introduces the main issues pertaining the management of Banking institutions, aiming at providing students with the methodologies necessary to understand both technical and management features. The former relates to the activities performed by banks and to credit instruments; the latter regards the management policies referring to the different banking activities. In deepening the financial intermediation activities and the financial and currency management of the typical risks of banks, the regulatory context will be considered. Students will learn concepts and methodologies necessary to critically assess the dynamics of banking activities and to understand their issues and risks. At the end of the course, students will be supposed to autonomously evaluate the role of banks within the financial system, the features of credit intermediation and related risks.
Program
1. Banking activity
2. Regulation and supervision of banks
3. The organizational structure of banks
4. Funding and investments (loans, financial markets, etc.) of banks
5. Investment services
6. Securitization
7. Banks’ own investment portfolio
8. Liquidity management
9. The risks of banking
10. Banking crises
RUOZI R., Economia della banca, Egea, Milano, 2020, excluding chapters 17 and 18.
Further readings on specific topics will be made available on the e-learning page for the course.
Textbooks and further readings are consistent with the syllabus.
Didactic methods
Teaching will be developed through lectures aimed at facilitating the understanding and interpretation of theoretical concepts. The course could include meetings with experts.
Learning assessment procedures
The exam is written and takes 120 minutes.
The examination procedures are the same for attending and non-attending students.
Evaluation criteria
The exam aims to verify the student's ability to critically analyze the topics of the program and consists of 3 or 4 open questions.
Exam language
italiano