Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale in Banca e finanza - Enrollment from 2025/2026Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences | D |
Martina Menon
(Coordinator)
|
1° 2° | Educational laboratory on credit securitization | D |
Michele De Mari
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Advanced Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Elements of financial risk management 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
1° 2° | English for business and economics | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
1° 2° | Introduction to Java programming | D |
Alessandro Gnoatto
(Coordinator)
|
1° 2° | Topics in applied economics and finance - 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Digital experiments in economics - 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
1° 2° | The accountant as a business consultant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
1° 2° | Key markets / business approach & business negotiations - 2023/2024 | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
|
1° 2° | Professional communication for economics – 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
1° 2° | The why, the what and the how of structural equation modelling | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Topics in economics and ethics of artificial intelligence- 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
Financial Risk Management (2023/2024)
Teaching code
4S006189
Teacher
Coordinator
Credits
9
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-S/06 - MATHEMATICAL METHODS OF ECONOMICS, FINANCE AND ACTUARIAL SCIENCES
Period
Secondo semestre (lauree magistrali) dal Feb 26, 2024 al May 24, 2024.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
The goal of the lecture is to present the theoretical foundations and the models employed by financial institutions to manage different sources of financial risk. A particular focus will be put on numerical methods (Monte Carlo simulations) and their implementation using modern IT-Tools (Java, Eclipse).
Prerequisites and basic notions
The course does not have any strict prerequisite. However, for an adequate understanding of the material covered, it is useful to possess a good knowledge of the basic concepts from mathematical analysis (limits, derivatives, integrals) and statistics (random variables, probability distributions, estimators, hypothesis tests). In addition, students are expected to be familiar with some programming language (Matlab, Python, Visual Basic, Turbo Pascal).
Program
The course consists of the following modules:
1) Definition and examples of financial risk
2) Examples of risk measures: volatility, value at risk, expected shortfall
3) Numerical techniques to compute risk measures
4) Market risk
5) Credit risk
6) Counterparty risk (if time permits)
Bibliography
Didactic methods
The prototypical lecture is based on the slides prepared by the lecturer and shared with the students, which constitute the main learning tool for the final examination. During the course the students will often be invited to participate in class in the form of open dialogues, typically triggered by concrete questions on the lecture topics. The goal is twofold. On the one side, to unfold and deepen the link with the previous courses. On the other side, to exercise critical thinking about the topic and its conceptual tools, highlighting their merits and limitations.
Learning assessment procedures
The exam consists of a written test at the end of the course, which features theory questions, numerical exercises, and simple programming exercises. All the necessary information about the exam will be provided in due time during the course.
Evaluation criteria
Students are expected to show that they have acquired a solid knowledge of the fundamental concepts and quantitative and computational techniques developed in the course and, partly, that they are able to apply them to new problem settings.
Criteria for the composition of the final grade
The grade is based entirely on the final exam. For those students who attended the course in the year 2022-2023 and delivered the corresponding project work, the final grade will take into account the project work with a weight of 30% as specified in the course's syllabus.
Exam language
Italiano