Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
---|---|---|
Periodo generico | Oct 1, 2023 | May 31, 2024 |
Primo semestre (lauree magistrali) | Oct 2, 2023 | Dec 22, 2023 |
Secondo semestre (lauree magistrali) | Feb 26, 2024 | May 24, 2024 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione invernale (lauree magistrali) | Jan 8, 2024 | Feb 23, 2024 |
Sessione estiva (lauree magistrali) | May 27, 2024 | Jul 12, 2024 |
Sessione autunnale (lauree magistrali) | Aug 26, 2024 | Sep 20, 2024 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione autunnale a.a. 2022/2023 | Dec 5, 2023 | Dec 7, 2023 |
Sessione invernale a.a. 2022/2023 | Apr 3, 2024 | Apr 5, 2024 |
Sessione estiva a.a. 2023/2024 | Sep 4, 2024 | Sep 6, 2024 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Economics Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2024/2025
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Type D and Type F activities
Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences | D |
Martina Menon
(Coordinator)
|
1° 2° | Educational laboratory on credit securitization | D |
Michele De Mari
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Advanced Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Elements of financial risk management 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
1° 2° | English for business and economics | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
1° 2° | Introduction to Java programming | D |
Alessandro Gnoatto
(Coordinator)
|
1° 2° | Topics in applied economics and finance - 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Digital experiments in economics - 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
1° 2° | The accountant as a business consultant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
1° 2° | Key markets / business approach & business negotiations - 2023/2024 | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
|
1° 2° | Professional communication for economics – 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
1° 2° | The why, the what and the how of structural equation modelling | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Topics in economics and ethics of artificial intelligence- 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
Corporate valuation (2024/2025)
Teaching code
4S003195
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/09 - CORPORATE FINANCE
Period
Primo semestre LM dal Sep 30, 2024 al Dec 23, 2024.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
Discuss the concepts of economic and financial equilibriums of the company. Studying causes and solutions of the firm crisis. Deepening criteria and methods of company evaluation, applicable in the various operations of extraordinary management affecting the company and the groups. Explain the criteria for estimating the value of industrial property rights. The focus of the course, which has a theoretical but well-anchored approach to operations, is therefore based on assessments and estimates, for which the contribution of corporate finance is essential.
Prerequisites and basic notions
Nothing.
Program
Introduction to the evaluation of firms and business units.
The determination of the intrinsic value:
- financial methods;
- relative valuation;
- other methods: adjusted net asset methods, income methods and the methods that make explicit the creation of value.
From intrinsic value to investment value: the value of control and the synergies.
The evaluation of an equity investment.
Private equity and Venture capital.
Extraordinary financial operations: Merger & Acquisition, leveraged buyout, spin-off, carve-out and split off.
The firm crisis: causes and judicial and extrajudicial solutions.
Bibliography
Didactic methods
Teaching will be developed through lectures aimed at facilitating the understanding and interpretation of theoretical concepts.
Reference material
In addition to the textbooks, Students must also prepare the material reported in the elearning page of the course.
Learning assessment procedures
The exam is written.
Evaluation criteria
It consists in 3 questions (open theoretical questions and exercises to be solved by providing a commentary to the obtained results), structured in order to ascertain the student’s ability to critically analyze the topics covered by the program. The duration of the test is equal to two hours.
On the e-learning platform all exam topics will be made available immediately after the appeals have been held.
Finally, the examination procedures are identical for Students attending and not attending.
Criteria for the composition of the final grade
Each question will be evaluated at most 10 points. The praise will eventually be attributed by evaluating the exam as a whole.
Exam language
Italiano
Sustainable Development Goals - SDGs
This initiative contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN Agenda 2030. More information on sustainabilityCareer prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Graduation
List of thesis proposals
theses proposals | Research area |
---|---|
Tesi di laurea magistrale - Tecniche e problemi aperti nel credit scoring | Statistics - Foundational and philosophical topics |
I covered bond | Various topics |
Il metodo Monte Carlo per la valutazione di opzioni americane | Various topics |
Il Minimum Requirement for own funds and Eligible Liabilities (MREL) | Various topics |
L'acquisto di azioni proprie | Various topics |
Proposte Tesi A. Gnoatto | Various topics |
Linguistic training CLA
Gestione carriere
Internships
The curriculum of the three-year degree courses (CdL) and master's degree courses (CdLM) in the economics area includes an internship as a compulsory training activity. Indeed, the internship is considered an appropriate tool for acquiring professional skills and abilities and for facilitating the choice of a future professional outlet that aligns with one's expectations, aptitudes, and aspirations. The student can acquire further competencies and interpersonal skills through practical experience in a work environment.
Student login and resources
Modalità di frequenza, erogazione della didattica e sedi
Le lezioni di tutti gli insegnamenti del corso di studio, così come le relative prove d’esame, si svolgono in presenza.
Peraltro, come ulteriore servizio agli studenti, è altresì previsto che tali lezioni siano videoregistrate e che le videoregistrazioni vengano messe a disposizione sui relativi spazi e-learning degli insegnamenti, salvo diversa comunicazione del singolo docente.
La frequenza non è obbligatoria.
Maggiori dettagli in merito all'obbligo di frequenza vengono riportati nel Regolamento del corso di studio disponibile alla voce Regolamenti nel menu Il Corso. Anche se il regolamento non prevede un obbligo specifico, verifica le indicazioni previste dal singolo docente per ciascun insegnamento o per eventuali laboratori e/o tirocinio.
È consentita l'iscrizione a tempo parziale. Per saperne di più consulta la pagina Possibilità di iscrizione Part time.
Le sedi di svolgimento delle lezioni e degli esami sono le seguenti