Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/it/clabverona
----------------------------------------------------------------------
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Ciclo tematico di conferenze “Italia nel mondo” - 2024/2025 | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
1° 2° | Ethical finance | D |
Giorgio Mion
(Coordinator)
|
1° 2° | Generative AI (Artificial Intelligence) for Business Communication | D |
Massimo Melchiori
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Elements of Financial Risk Management - 2024/2025 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
1° 2° | Methods and tools for literature reviews | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Sustainable business model frameworks | D |
Vincenzo Riso
(Coordinator)
|
1° 2° | Topics in applied economics and finance - 2024/2025 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Advanced Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Marketing plan | D |
Fabio Cassia
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
1° 2° 3° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Artificial Intelligence, AI and Business Operations: Methods and Techniques | D |
Lapo Mola
(Coordinator)
|
1° 2° | The business consultant accountant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
1° 2° | Relational soft skills for professional presence | D |
Federico Brunetti
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | French B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | French B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | English C1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Russian B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Russian B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Spanish B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Spanish B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | German B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | German B2 | D | Not yet assigned |
Banks' financial statements and analysis (2024/2025)
Teaching code
4S01774
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/11 - FINANCIAL MARKETS AND INSTITUTIONS
Period
Primo semestre LM dal Sep 30, 2024 al Dec 23, 2024.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
The course aims to provide a clear understanding of the structure and peculiarities of the bank balance sheet, according to the International Accounting Principles. Bank financial performance and risk analysis will also be examined, on the basis of accounting and risk adjusted measures. Finally there will be a focus on Internal Control Systems, from the perspective of sound and prudent management keeping also into account the supervisory regulations of the Bank of Italy.
Prerequisites and basic notions
Nothing
Program
The individual and consolidated financial statements of the bank. The schemes provided for by Bank of Italy Circular 262/2005.
The accounting of the main operating situations, with a focus on following international accounting standards:
- IFRS 9 (Financial instruments);
- IAS 12 (Income Taxes).
Preparation of the bank’s consolidated financial statements.
Reading the disclosure of the Notes to the financial statement.
The main profiles of the bank performance through the analysis of the financial statements and the Risk Adjusted Performance Measures (RAPM).
The Pillar III disclosure report.
The “other” analyzes and assessments of bank’s performance.
The peculiarities of the evaluation methodologies of banks.
Bibliography
Didactic methods
Teaching will be developed through lectures aimed at facilitating the understanding and interpretation of theoretical concepts.
Reference material
In addition to the textbook, Students must also prepare the material reported in the elearning page of the course.
Learning assessment procedures
The exam is written.
Evaluation criteria
It consists in 3 questions (open theoretical questions and exercises to be solved by providing a commentary to the obtained results) that propose to verify the knowledge acquired by the Student, included his ability to analyze and evaluate the performance of a bank. The duration of the test is equal to two hours.
On the e-learning platform all exam topics will be made available immediately after the appeals have been held.
Finally, the exams are the same for attending and non-attending Students.
Criteria for the composition of the final grade
Each question will be evaluated at most 10 points. The praise will eventually be attributed by evaluating the exam as a whole.
Exam language
Italiano