Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Scienze e tecnologie viticole ed enologiche - Enrollment from 2025/2026

Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.

1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona

Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).

Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.

2. Attestato o equipollenza linguistica CLA

Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati dall'A.A. 2021/2022 vengono riconosciute:

  • Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
  • Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).

Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.

Gli immatricolati fino all'A.A. 2020/2021 devono consultare le informazioni che si trovano qui.

Modalità di inserimento a librettorichiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it

3. Competenze trasversali

Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.  

4. Periodo di stage/tirocinio

Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui informazioni su come attivare lo stage. 

Verificare nel regolamento quali attività possono essere di tipologia D e quali di tipologia F.

Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto

 
Academic year:
Primo semestre From 10/4/21 To 1/28/22
years Modules TAF Teacher
Cellar door wine tourism D Katia Laura Sidali (Coordinator)
Wine marketing D Diego Begalli (Coordinator)
Secondo semestre From 3/7/22 To 6/10/22
years Modules TAF Teacher
New Grapevine Breeding techniques D Sara Zenoni (Coordinator)
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
Subject requirements: basic mathematics and physics D Not yet assigned

Teaching code

4S009681

Teacher

Sara Zenoni

Coordinator

Sara Zenoni

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

AGR/07 - AGRICULTURAL GENETICS

Period

Secondo semestre dal Mar 7, 2022 al Jun 10, 2022.

Learning outcomes

The course aims to provide the student with the knowledge and tools necessary for the application of the latest technologies for the assisted evolution of the vine.
Basic knowledge will be provided for the study of gene expression, its regulation and the biological role of grapevine genes. The tools necessary for the interpretation of the molecular mechanisms underlying the development of the plant and its responses to the environment will be illustrated. The student will attach the importance of knowledge of the genome, of the function of the genes contained on it and of the progress made in the biotechnology field during last years. The main stages of plant biotechnology will be illustrated, including in vitro cell cultures, the isolation of protoplasts, plant regeneration by somatic embryogenesis, genetic transformation and genome editing. Particular emphasis will be given to the possible applications of these new technologies for the development of a modern viticulture able to respond more quickly and effectively to the stresses to which the plant is subjected.

Program

Genetic improvement of the vine: historical notes
The study of gene expression and the function of genes in lives
Transcriptomics and its tools
Transcriptomics applied to the study of the biology of the vine
Genomics and its tools
The genome of the vine, history and results
Biotechnologies in the study of vine biology and interaction with the environment
In vitro cultures of plant cells
Somatic embryogenesis in grapevine
The isolation of grapevine protoplasts
The genetic transformation of the vine
Genome editing in grapevine
The future of biotechnological applications in viticulture.

Examination Methods

The course aims to provide the student with the knowledge and tools necessary for the application of the latest technologies for the assisted evolution of the vine.
Basic knowledge will be provided for the study of gene expression, its regulation and the biological role of grapevine genes. The tools necessary for the interpretation of the molecular mechanisms underlying the development of the plant and its responses to the environment will be illustrated. The student will attach the importance of knowledge of the genome, of the function of the genes contained on it and of the progress made in the biotechnology field during last years. The main stages of plant biotechnology will be illustrated, including in vitro cell cultures, the isolation of protoplasts, plant regeneration by somatic embryogenesis, genetic transformation and genome editing. Particular emphasis will be given to the possible applications of these new technologies for the development of a modern viticulture able to respond more quickly and effectively to the stresses to which the plant is subjected.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE