Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale in Biotecnologie agro-alimentari - Enrollment from 2025/2026Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.
1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona
Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).
Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.
2. Attestato o equipollenza linguistica CLA
Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati dall'A.A. 2021/2022 vengono riconosciute:
- Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
- Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.
Gli immatricolati fino all'A.A. 2020/2021 devono consultare le informazioni che si trovano qui.
Modalità di inserimento a libretto: richiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it
Attenzione: agli studenti, che hanno conseguito il livello B2 d’inglese nelle loro carriere triennali, si sottolinea la necessità di sostituire il livello B2 d’inglese completo, previsto dal piano didattico, con il livello C1 informatizzato d’inglese oppure di acquisire altra competenza linguistica in una lingua comunitaria almeno di livello B1 completo.
3. Competenze trasversali
Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.
4. CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
5. Periodo di stage/tirocinio
Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui informazioni su come attivare lo stage.
Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Python programming language | D |
Carlo Combi
(Coordinator)
|
1° 2° | History and Didactics of Geology | D |
Guido Gonzato
(Coordinator)
|
Omics sciences (2022/2023)
The teaching is organized as follows:
MODULO II
Credits
6
Period
See the unit page
Academic staff
See the unit page
MODULO I
Credits
6
Period
See the unit page
Academic staff
See the unit page
Learning objectives
Transcriptomic (theory part) The theory part of this course aims to explain what a transcriptomic analyses is and for which purpose it can be applied. Furthermore it aims to provide knowledge about the different approaches and technique which can be applied for a transcriptomic analysis. By the end of the course students will be able to approach planning of transcriptomic analysis and to understand transcriptomic data and their interpretation presented in scientific paper. Transcriptomic (laboratory part) The laboratory part of this Course has as main aim to provide to students the knowledge for the correct design, application and interpretation of a transcriptomic analysis. Students will have the opportunity to approach and discuss the experimental design for a transcriptomic experiment, to deal with preparation of samples for RNASeq analysis and will apply bioinformatics tools to interpret transcriptomic data. Metabolomics (theory part) - define the “targeted” and “untargeted” metabolomics approaches; -discriminate the critical points of an experimental design; -organize a plan for the extraction and analysis of metabolites suitable for the metabolites/class of metabolites of interest; -describe the key elements for the raw data process till the production of the FQM (Feature Quantification Matrix); -use statistical approaches suitable to the experimental problem; -apply the metabolomics analysis to the investigation of the biological complexity of cells/ tissues/ organs/organisms, from the point of view of the small molecules, as intermediates or end products of the metabolism; -use an appropriate scientific language. Metabolomics (laboratory part) -plan an experimental design; -interpret some mass spectra; -identify some simple metabolites through the fragmentation trees; -process a complex metabolomics experiment through specific software; -analyse a complex metabolomics experiment using the suitable statistic approaches; -acquire an appropriate language. Proteomics (theory part) The aim of the module is to provide the theoretical basis for addressing a proteomic analysis. The module begins by providing knowledge about the physico-chemical characteristics of the protein sample and about the related methods to handle and fractionate such sample. Subsequently the proteomics methods are explained, providing knowledge on the separative methods used in proteomics (in gel, gel free), in mass spectrometric analysis of peptides and finally on the identification of proteins. The module aims to provide theoretical-strategic proteomics skills: the knowledge of the protein material and of the sample in analysis, mastering the methods to extract proteins from the sample, decision-making skills in the choice of the separative method; basic analysis skills in mass spectrometry and spectra reading; research skills on in silico databases for protein identification, result validation skills; ability to define a quantitative strategy of proteomic analysis. The educational path aims to provide all the necessary knowledge to mature the ability to apply the proteomics investigation to agro-industrial problems, including the adulteration of foods, the origin and traceability of raw materials. Proteomics (laboratory part) The practicals are intended to furnish wet-lab proteomic-abilities to the student. It aims at bringing the student closer to the methods and protocols typical of the proteomic research, helping to translate the theory into experimental phases. The bases of the wet-lab proteomic analysis are provided, addressing the issue of the experimental design, the sample processing, the gel separation methods and the silico analysis. The laboratory is aimed at developing experimental proteomics skills. The type of samples selected for the laboratory will be the traceability of the food product.
Prerequisites and basic notions
To attend the module it is required to possess knowledge on the theory and the methodologies for the separation of biological macromolecules.
Criteria for the composition of the final grade
The final score is the mean value of the scores obtained in each module.