Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale in Biotecnologie agro-alimentari - Enrollment from 2025/2026

Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.

1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona

Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).

Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.

2. Attestato o equipollenza linguistica CLA

Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati dall'A.A. 2021/2022 vengono riconosciute:

  • Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
  • Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).

Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.

Gli immatricolati fino all'A.A. 2020/2021 devono consultare le informazioni che si trovano qui.

Modalità di inserimento a librettorichiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it

Attenzione: agli studenti, che hanno conseguito il livello B2 d’inglese nelle loro carriere triennali, si sottolinea la necessità di sostituire il livello B2 d’inglese completo, previsto dal piano didattico, con il livello C1 informatizzato d’inglese oppure di acquisire altra competenza linguistica in una lingua comunitaria almeno di livello B1 completo.

3. Competenze trasversali

Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.  

 4. CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

5. Periodo di stage/tirocinio

Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui informazioni su come attivare lo stage. 

Verificare nel regolamento quali attività possono essere di tipologia D e quali di tipologia F.

Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto

Academic year:
Semester 2 From 3/6/23 To 6/16/23
years Modules TAF Teacher
1° 2° Python programming language D Carlo Combi (Coordinator)
1° 2° History and Didactics of Geology D Guido Gonzato (Coordinator)

Teaching code

4S008240

Credits

6

Coordinator

Linda Avesani

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

AGR/07 - AGRICULTURAL GENETICS

The teaching is organized as follows:

Bioreattori vegetali teoria

Credits

2

Period

Semester 2

Academic staff

Linda Avesani

Biologia cellulare molecolare teoria

Credits

2

Period

Semester 2

Academic staff

Flavia Guzzo

Bioreattori vegetali laboratorio

Credits

1

Period

Semester 2

Academic staff

Linda Avesani

Molecular Cell Biology (laboratory part)

Credits

1

Period

Semester 2

Academic staff

Mauro Commisso

Learning objectives

Learning objectives Frontal Lessons -recognize the complexity of the eukaryotic cell and list the sites of production and destination of the proteins with particular emphasis on the plant cell -define the “targeting” and “sorting” concepts; - describe the processes of vesicles formation and fusion and the mechanism of cargo selection; - identify the different paths of the proteins to their final destination; - distinguish the different information necessary for targeting a protein along the default pathway and along the other paths; -follow the post-transductional modifications of proteins along the secretion pathway focusing on quality control processes; - acquire an appropriate scientific language; - apply the acquired knowledge to eukaryotic cell engineering. Laboratory - prepare fresh plant samples for observation with standard and confocal microscopes; -use various types of fluorescence microscopes: conventional, inverted, stereomicroscope, confocal; - choose reporter proteins and fluorescent probes to mark various sub-cellular compartments based on the complementarity of emission spectra and available facilities (types of microscopes and filters); -observe and interpret the intercellular localization of fluorescent reporter proteins in various compartments through fluorescence and confocal microscopy, using specific probes to identify the compartments; - Acquire images under fluorescence and confocal microscopes and analyze them. Bioreactors Module Learning objectives Frontal Lessons -to define the concept of molecular farming; -to distinguish between stable and transient expression of recombinant proteins in plant systems; -to describe the major applications of molecular farming, including the production of nanomaterials, antibodies and vaccines; -to discuss the various strategies to optimise the production of recombinant proteins in plant systems, including the one based on human glyco-engineering, and their fields of application; -to evaluate the impact of different downstream processing strategies in the production system; -to plan production systems for molecules with medical and industrial applications using plants. Laboratory -to design genetic constructs with different fluorescent reporter proteins that accumulate in different sub-cellular compartments; -to prepare constructs with different fluorescent reporter proteins that accumulate in different sub-cellular compartments; -to express transiently those reporter proteins in the leaves of the model host plant species Nicotiana benthamiana; -to measure the yields of the expressed proteins using semi-quantitative western blotting and to compare the efficacy of each single approach.

Prerequisites and basic notions

Basic knowledge of molecular biology

Program

------------------------
MM: Biologia cellulare molecolare teoria
------------------------
-Few synthesis sites, many final destinations: protein trafficking in the eukaryotic cell, with particular focus to the compartments and organelles of the plant cell. - Protein trafficking along the secretion pathway (RE, GA, TGN, PM, V); targeting and sorting. - The mechanisms of vesicular traffic: formation and fusion of vesicles, their control, cargo selection. - Protein modifications along the secretion pathway and quality control.
------------------------
MM: Biologia cellulare molecolare laboratorio
------------------------
- Kohler illumination. - Fluorescence microscopy. - Staining of plant tissues with fluorescent dyes to highlight cellular compartments. - Staining of in vitro plant cell cultures with fluorescent dyes to highlight cellular compartments. - Observation and identification of cellular compartment highlighted with protein fluorescent probes.
------------------------
MM: Bioreattori vegetali teoria
------------------------
Molecular cell Biology: -recognize the complexity of the eukaryotic cell and list the sites of production and destination of the proteins with particular emphasis on the plant cell -define the “targeting” and “sorting” concepts; - describe the processes of vesicles formation and fusion and the mechanism of cargo selection; - identify the different paths of the proteins to their final destination; - distinguish the different information necessary for targeting a protein along the default pathway and along the other paths; -follow the post-transductional modifications of proteins along the secretion pathway focusing on quality control processes; - acquire an appropriate scientific language; - apply the acquired knowledge to eukaryotic cell engineering. Laboratory - prepare fresh plant samples for observation with standard and confocal microscopes; -use various types of fluorescence microscopes: conventional, inverted, stereomicroscope, confocal; - choose reporter proteins and fluorescent probes to mark various sub-cellular compartments based on the complementarity of emission spectra and available facilities (types of microscopes and filters); -observe and interpret the intercellular localization of fluorescent reporter proteins in various compartments through fluorescence and confocal microscopy, using specific probes to identify the compartments; - Acquire images under fluorescence and confocal microscopes and analyze them. Bioreactors Module Learning objectives Frontal Lessons -to define the concept of molecular farming; -to distinguish between stable and transient expression of recombinant proteins in plant systems; -to describe the major applications of molecular farming, including the production of nanomaterials, antibodies and vaccines; -to discuss the various strategies to optimise the production of recombinant proteins in plant systems, including the one based on human glyco-engineering, and their fields of application; -to evaluate the impact of different downstream processing strategies in the production system; -to plan production systems for molecules with medical and industrial applications using plants. Laboratory -to design genetic constructs with different fluorescent reporter proteins that accumulate in different sub-cellular compartments; -to prepare constructs with different fluorescent reporter proteins that accumulate in different sub-cellular compartments; -to express transiently those reporter proteins in the leaves of the model host plant species Nicotiana benthamiana; -to measure the yields of the expressed proteins using semi-quantitative western blotting and to compare the efficacy of each single approach.
------------------------
MM: Bioreattori vegetali laboratorio
------------------------

Didactic methods

Frontal lessons

Learning assessment procedures

Oral exam for each module

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

Knowledge of course topics

Criteria for the composition of the final grade

Oral exam grade

Exam language

italiano