Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale in Biotecnologie agro-alimentari - Enrollment from 2025/2026Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.
1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona
Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).
Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.
2. Attestato o equipollenza linguistica CLA
Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati dall'A.A. 2021/2022 vengono riconosciute:
- Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
- Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.
Gli immatricolati fino all'A.A. 2020/2021 devono consultare le informazioni che si trovano qui.
Modalità di inserimento a libretto: richiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it
Attenzione: agli studenti, che hanno conseguito il livello B2 d’inglese nelle loro carriere triennali, si sottolinea la necessità di sostituire il livello B2 d’inglese completo, previsto dal piano didattico, con il livello C1 informatizzato d’inglese oppure di acquisire altra competenza linguistica in una lingua comunitaria almeno di livello B1 completo.
3. Competenze trasversali
Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.
4. CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
5. Periodo di stage/tirocinio
Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui informazioni su come attivare lo stage.
Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Python programming language | D |
Carlo Combi
(Coordinator)
|
1° 2° | History and Didactics of Geology | D |
Guido Gonzato
(Coordinator)
|
Food chemistry, nutraceuticals and functional foods (2022/2023)
Teaching code
4S008242
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
CHIM/10 - FOOD CHEMISTRY
The teaching is organized as follows:
teoria
laboratorio
Learning objectives
Assuming a basic knowledge of food chemistry, the course aims to study the biological activity of a series of substances present in the diet that can positively or negatively influence human health. These substances can be naturally present in the raw materials (e.g. polyphenols, carotenoids, glucosinolates etc.) or be of exogenous origin (e.g. mycotoxins, heavy metals etc.). It will be analyzed in depth how the molecules are modified following the processes of transformation and preservation of food and how the latter are able to generate additional bioactive substances (e.g. acrylamide). The mechanisms of interaction between these molecules and the human organism will be investigated by evaluating case by case the bioaccessibility and the bioavailability of the same and the methodological approaches used to characterize their biological activity and their physico-chemical properties. Modern approaches and technologies for the stabilization (i.e. encapsulation) of nutraceutical molecules will then be studied in depth to produce enriched functional ingredients and foods. Space will also be given to the analysis of current legislation on labeling and nutritional and health claims. At the end of the course the student will be able to understand the complexity of the relationships between the chemical nature and the biological activity towards the human body of many of the substances present in our diet according to the processes of transformation and preservation of food. The student will have the knowledge to intervene with chemical and (bio) technological approaches in order to prevent or facilitate the chemical reactions that underlie the formation or modification of these substances in order to improve food safety and the technological, nutritional and healthy quality of foods, functional foods and food supplements.
Prerequisites and basic notions
Basic knowledge of food chemistry is recommended (but not compulsory) for attending the course. On the other hand, the knowledge of inorganic and organic chemistry is fundamental.
Program
• introduction to the course. Definition of food chemistry, Nutraceuticals and functional foods. • Nutrients and needs • Introduction to legislation on food and supplements, FSG and novel foods • Concept of authentication and traceability. Norms on labeling and nutritional and health claims • Glucides and Maillard reaction. Effects of Advance glycation End-products (AGE) on the organism. • Dietary fiber, classification and biological effects. • Lipids: chemistry of fatty acids, triglycerides and phospholipids. Unsaponifiable fraction • Lipid oxidation, mechanism and effect of temperature (deep frying). Effect of the intake of oxidized oils on the organism. • Evaluation of the oxidative stability of foods. • Introduction to proteins, amino acid chemistry. • Modifications of proteins induced by transformation processes, nutritional properties of proteins. Sources of protein. • Bioaccessibility and bioavailability, and methods for their determination: simulated digestions, tests on CaCo2 cells. • Notes on biotransformation • Bioactive molecules of plant origin in the diet: glucosinolates, cyanogenic glycosides, saponins, phytates, amylase inhibitors, coumarins. • Carotenoids: classification, biological properties • Polyphenols: classification and description of the antioxidant power • Methods of analysis of the antioxidant potential. • Micro and nano-encapsulation approaches for the stabilization of bioactive molecules • Effects of transformation processes on nutrients and generation of toxic compounds (acrylamide, polycyclic aromatic hydrocarbons, heterocyclic compounds). • Undesirable substances deriving from raw materials or contaminations: food allergens, mycotoxins, pesticides, heavy metals • Materials in contact with food (MOCA): definition and evaluation of safety.
Laboratory
The laboratories are designed to offer the student an in-depth experience on the encapsulation of carotenoids, analyzing the characteristics of the product obtained, the bioaccessibility of the encapsulated molecules and their antioxidant potential.
Bibliography
Didactic methods
The students will be divided into groups of 2-3 people and will have a dedicated instrumental equipment for the execution of all the planned experiments. Attendance of at least 75% of the workshops is required.
Learning assessment procedures
The exam consists of an oral question lasting about 20-30 minutes for both attending and non-attending students, whose subject is topics covered in the frontal and laboratory teaching part. There are no intermediate tests. The student MUST send the teacher a report on the experiences seen in the laboratory within one week of the exam, which will be evaluated.
Evaluation criteria
To pass the exam, students must demonstrate: - to know the chemical characteristics and mechanisms underlying the biological activity of the various substances present in the diet dealt with during the course and the changes they undergo during transformation and conservation - to know how to apply this knowledge in order to improve the nutritional and functional quality, as well as the food safety of foods by solving application problems.
Criteria for the composition of the final grade
The final result will be given for 90% by the outcome of the oral exam and for 10% by the report of the laboratory experiences.
Exam language
Italiano