Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale in Biotecnologie agro-alimentari - Enrollment from 2025/2026

Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.

1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona

Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).

Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.

2. Attestato o equipollenza linguistica CLA

Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati dall'A.A. 2021/2022 vengono riconosciute:

  • Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
  • Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).

Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.

Gli immatricolati fino all'A.A. 2020/2021 devono consultare le informazioni che si trovano qui.

Modalità di inserimento a librettorichiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it

Attenzione: agli studenti, che hanno conseguito il livello B2 d’inglese nelle loro carriere triennali, si sottolinea la necessità di sostituire il livello B2 d’inglese completo, previsto dal piano didattico, con il livello C1 informatizzato d’inglese oppure di acquisire altra competenza linguistica in una lingua comunitaria almeno di livello B1 completo.

3. Competenze trasversali

Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.  

 4. CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

5. Periodo di stage/tirocinio

Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui informazioni su come attivare lo stage. 

Verificare nel regolamento quali attività possono essere di tipologia D e quali di tipologia F.

Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto

Academic year:
Semester 2 From 3/4/24 To 6/14/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Python programming language D Carlo Combi (Coordinator)

Teaching code

4S008247

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

AGR/15 - FOOD SCIENCE AND TECHNOLOGY

Courses Single

Authorized with reserve

The teaching is organized as follows:

Teoria

Credits

5

Period

Semester 2

Academic staff

Barbara Simonato

Esercitazioni

Credits

1

Period

Semester 2

Academic staff

Barbara Simonato

Learning objectives

The course aims to provide students with knowledge of the new agri-food supply chains fulfilled to improve the nutritional characteristics of foodstuffs and their shelf-life. Knowledge of enriched, fortified, low-fat, low-alcohol, high-protein food production technologies will be provided, in agree with the most recent nutrition claims. Consideration will be given to the importance of choosing specific raw materials, additives, processing aids in relation to the technological production process. Moreover, great attention will be given to the sustainability of food industry. The course will also deal with the role of enzymes in the processes of the food industry, both for the production of ingredients and in the processes of the supply chain, as well as their effect as markers of quality and technological treatment. Basic knowledge of Community legislation on the nutrition claims for use in food will be provided.

Prerequisites and basic notions

The student is required to have knowledge of food chemistry and biochemistry.

Program

The course aims to provide students with knowledge of the new agri-food supply chains to improve the nutritional characteristics of foodstuffs (Goal 12). Knowledge of enriched, fortified (high-fiber, rich in minerals, vitamins, and phytochemicals), reduced glycemic index, and low-fat, high-protein food production technologies will be provided, in agreement with the most recent nutrition claims (GOAL 3). Students will learn about food products from vegetable matrices such as meat, egg, milk, and cheese analog and new formulations of pasta and baked goods from cereals, legumes, and pseudocereals (GOAL 12).
The course will also consider the importance of choosing the raw materials, additives, and processing aids related to the specific technological production process (GOAL 12; GOAL 3).
The course will also deal with the biotechnological methods to produce or improve food ingredients (GOAL 3). Respect for industrial and environmental sustainability will be the foundation of the teaching.

Didactic methods

Lectures in the classroom where the theoretical aspects of the course will be addressed.
The teaching will be provided, limited to students who, due to Covid, cannot access the University, upon presentation of the relevant request using the specific form by sending the registration, the organization of a streaming lesson, sending additional material, or arranging a meeting in the presence or at a distance.

Learning assessment procedures

The examination aims to verify the students’ knowledge of the topics treated during the course.
The examination will consist of an oral interview that will pertain to the matters treated during the course and be available on the recommended texts and the material furnished by the teacher.
The procedure of the examination will be the same for the frequenting students and the not frequenting.
------------------------
UL: Esercitazioni
------------------------
The examination aims to verify the students’ knowledge on the topics treated during the excercises.
The examination will consist of an oral interview that will pertain to the matters treated during the excercises and be available on the recommended texts and the material furnished by the teacher.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

Critical reasoning skills in the study carried out. Ability to interconnect the different topics covered.

Criteria for the composition of the final grade

The final grade will be given in thirtieths (minimum passing grade is 18/30).

Exam language

Italiano

Sustainable Development Goals - SDGs

This initiative contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN Agenda 2030. More information on sustainability