Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.

1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona

Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).

Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.

2. Attestato o equipollenza linguistica CLA

Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati dall'A.A. 2021/2022 vengono riconosciute:

  • Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
  • Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).

Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.

Gli immatricolati fino all'A.A. 2020/2021 devono consultare le informazioni che si trovano qui.

Modalità di inserimento a librettorichiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it

Attenzione: agli studenti, che hanno conseguito il livello B2 d’inglese nelle loro carriere triennali, si sottolinea la necessità di sostituire il livello B2 d’inglese completo, previsto dal piano didattico, con il livello C1 informatizzato d’inglese oppure di acquisire altra competenza linguistica in una lingua comunitaria almeno di livello B1 completo.

3. Competenze trasversali

Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.  

4. Periodo di stage/tirocinio

Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui informazioni su come attivare lo stage. 

Verificare nel regolamento quali attività possono essere di tipologia D e quali di tipologia F.

Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto

Secondo semestre From 3/7/22 To 6/10/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° History and Didactics of Geology D Guido Gonzato (Coordinator)
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° Python programming language D Giulio Mazzi (Coordinator)

Teaching code

4S008249

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

BIO/04 - PLANT PHYSIOLOGY

The teaching is organized as follows:

teoria

Credits

4

Period

Primo semestre

Academic staff

Barbara Molesini

laboratorio

Credits

2

Period

Primo semestre

Academic staff

Barbara Molesini

Learning outcomes

At the end of the course, the student will acquire the theoretical and practical basis for the design of various types of genetic constructs aimed at developing transgenic, cisgenic, and intragenic plants. In addition, genome editing tools will be covered. Attention will be paid to the application of these strategies for qualitative and quantitative crop improvement.

Program

Molecular mechanism of stable transformation via Agrobacterium: current knowledge of the process of T-DNA integration into the plant genome; transgene integration, stability, methylation and silencing; strategies to avoid transgene silencing; promoters used for genetic construct preparation (constitutive, spatiotemporal, inducible, synthetic); cis–trans engineering; synthetic circuits (e.g. hormometer); multigene engineering; artificial miRNA and target mimicry; cisgenesis and intragenesis; cisgenic and intragenic genetic constructs; strategies to remove marker genes from transgenic plants; artificial programmable DNA nucleases (ZFNs and TALENs) and RNA-guided DNA nucleases for genome engineering; type II CRISPR-Cas9 mechanism of action; prime editing; single-base editing; sgRNA design; minimization of off-target activity; dead Cas9 and nickase Cas9: application of the CRISPR-Cas system beyond genome editing; (CRISPR)-based tissue-specific knockout system; genetic constructs for genome engineering using the CRISPR-Cas9 system, screening of mutants generated by CRISPR system.

Supplied educational material:
Power point lessons, relevant research articles and reviews.

Lab. experience:

1) Design of guide RNAs employing bioinformatics software, in vitro transcription of guide RNAs, identification of sgRNAs most effective in inducing Cas9-mediated cutting of target DNA fragments in vitro; molecular analysis of transgenic tomato plants previously transformed with the gene construct of interest for editing in the target gene, amplification and sequencing of the target region, analysis of results.


Examination Methods

The purpose of the exam is to ascertain the student's knowledge of the topics covered during the lessons and workshops. The exam will consist of an individual written test, containing 3 open-ended questions. In addition, each student will present at the end of the lectures a scientific article, chosen from a list of articles proposed by the teacher. The evaluation criteria for the presentation of the article will concern the general comprehension, the deepening of the topic at the state of the art level, the property of language, the ability to analyze and critically discuss the results. The final grade, expressed in thirtieths, will be given considering one third for the presentation of the article and two thirds for the written test. The method of examination will be the same for attending and non-attending students.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE