Studying at the University of Verona

A.A. 2018/2019

Academic calendar

Il calendario accademico riporta le scadenze, gli adempimenti e i periodi rilevanti per la componente studentesca, personale docente e personale dell'Università. Sono inoltre indicate le festività e le chiusure ufficiali dell'Ateneo.
L’anno accademico inizia il 1° ottobre e termina il 30 settembre dell'anno successivo.

Academic calendar

Course calendar

The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates. .

Definition of lesson periods
Period From To
1° periodo di lezioni Oct 1, 2018 Dec 14, 2018
2° periodo di lezioni - febbraio/aprile 2019 Feb 11, 2019 Apr 15, 2019
2° periodo di lezioni - aprile/maggio 2019 Apr 24, 2019 May 8, 2019
Exam sessions
Session From To
Sessione straordinaria - studenti f.c. - dicembre 2018 Dec 19, 2018 Dec 22, 2018
Sessione invernale – 1° appello Jan 8, 2019 Jan 17, 2019
Sessione invernale – 2° appello Jan 29, 2019 Feb 7, 2019
Sessione straordinaria - studenti f.c. - aprile 2019 Apr 16, 2019 Apr 18, 2019
Sessione estiva – 1° appello May 11, 2019 May 23, 2019
Sessione estiva – 2° appello Jun 7, 2019 Jun 18, 2019
Sessione estiva – 3° appello Jul 3, 2019 Jul 13, 2019
Sessione autunnale – 1° appello Aug 26, 2019 Sep 4, 2019
Sessione autunnale – 2° appello Sep 19, 2019 Sep 30, 2019
Degree sessions
Session From To
Sessione autunnale – ottobre 2018 Oct 22, 2018 Oct 23, 2018
Sessione invernale Feb 8, 2019 Feb 8, 2019
Sessione invernale – marzo 2019 Mar 18, 2019 Mar 20, 2019
Sessione estiva Jun 25, 2019 Jun 26, 2019
Holidays
Period From To
Festa di Ognissanti Nov 1, 2018 Nov 1, 2018
Festa dell’Immacolata Dec 8, 2018 Dec 8, 2018
Vacanze di Natale Dec 24, 2018 Jan 6, 2019
VACANZE DI PASQUA Apr 19, 2019 Apr 23, 2019
FESTA DELLA LIBERAZIONE Apr 25, 2019 Apr 25, 2019
Festa del lavoro May 1, 2019 May 1, 2019
Festa del Santo Patrono May 21, 2019 May 21, 2019
Festa della Repubblica Jun 2, 2019 Jun 2, 2019
VACANZE ESTIVE Aug 13, 2019 Aug 18, 2019

Exam calendar

The exam roll calls are centrally administered by the operational unit   Law Teaching and Student Services Unit
Exam Session Calendar and Roll call enrolment   sistema ESSE3 . If you forget your password to the online services, please contact the technical office in your Faculty or to the service credential recovery .

Exam calendar

Per dubbi o domande Read the answers to the more serious and frequent questions - F.A.Q. Examination enrolment

Academic staff

B C D F G L M N O P R S T V

Bercelli Jacopo

jacopo.bercelli@univr.it +39 045 8028820

Calafà Laura

laura.calafa@univr.it +39 045 8028837

Caprara Andrea

andrea.caprara@univr.it 39 045 8028819

Catalano Stefano

stefano.catalano@univr.it 0458028808

Ciampi Annalisa

annalisa.ciampi@univr.it 045 802 8061

Comotti Giuseppe

giuseppe.comotti@univr.it +39 045 8028834

Cordiano Alessandra

alessandra.cordiano@univr.it +39 045 8028841

Del Balzo Giovanna

giovanna.delbalzo@univr.it 045 8027452

De Leo Domenico

domenico.deleo@univr.it +39 045 812 4942

Duret Paolo

paolo.duret@univr.it 0458028873

Fratea Caterina

caterina.fratea@univr.it 045 802 8858

Gosetti Giorgio

giorgio.gosetti@univr.it 045.8028650

Leardini Chiara

chiara.leardini@univr.it 045 802 8222

Lottieri Carlo

carlo.lottieri@univr.it + 39 045 8028833

Maggi Rita

rita.maggi@univr.it

Menon Martina

martina.menon@univr.it 045 802 8420

Meruzzi Giovanni

giovanni.meruzzi@univr.it +39 045 8028815

Nadalet Sylvain Giovanni

sylvain.nadalet@univr.it +39 045 8028848

Onniboni Claudia

claudia.onniboni@univr.it +39 045 8028809

Ortino Matteo

matteo.ortino@univr.it +39 045 8028830

Ortoleva Maria Grazia

mariagrazia.ortoleva@univr.it 045 802 8052

Pelloso Carlo

carlo.pelloso@univr.it +39 045 8028826

Peruzzi Marco

marco.peruzzi@univr.it 045 8028838

Picotti Lorenzo

lorenzo.picotti@univr.it +39 045 8028861

Roffia Paolo

paolo.roffia@univr.it 045 802 8012

Rossi Giovanni

giovanni.rossi@univr.it +39 045 8028840

Salvadori Ivan

ivan.salvadori@univr.it Skype: ivansalvadori1

Strano Silvana

silvana.stranoligato@univr.it +39 045 8028856

Tedoldi Alberto Maria

alberto.tedoldi@univr.it 3471567494

Tincani Chiara

chiara.tincani@univr.it +39 045 8028896

Tomazzoli Claudio

claudio.tomazzoli@univr.it

Velo Dalbrenta Daniele

daniele.velodalbrenta@univr.it +39 045 8028833

Veronesi Marcella

marcella.veronesi@univr.it 045 802 8025

Study Plan

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University. Please select your Study Plan based on your enrolment year.

CURRICULUM TIPO:
TeachingsCreditsTAFSSD
1 module among the following
6
B
(IUS/06)
9
B
(IUS/05)
Stage
9
F
-
Final exam
6
E
-

2° Anno

TeachingsCreditsTAFSSD
6
B
(IUS/17)
6
C
(IUS/12)
9
B
(SECS-P/01)

3° Anno

TeachingsCreditsTAFSSD
1 module among the following
6
B
(IUS/06)
9
B
(IUS/05)
Stage
9
F
-
Final exam
6
E
-

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




SPlacements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S00003

Credits

6

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/07 - BUSINESS ADMINISTRATION AND ACCOUNTING STUDIES

Language of instruction

Italian

Period

1° periodo di lezioni dal Oct 1, 2018 al Dec 14, 2018.

Learning outcomes

The teaching has the aim to achieve:
- the ability of analysis and understanding of the fundamental mechanisms of operation of the phenomenon firm, of the characteristics of it’s operations, of the logics of the management of the enterprise, formalities of synthesis and communication of the result of the management;
- the ability to plan in writing and oral form matters connected to the operation of the economic and managerial phenomena, individualizing application solutions, through correct lines of reasoning and arguments, with acquisition of an appropriate disciplinary and specific lexicon, ability to formulate autonomous judgments on concrete cases, a method that allows the continuous learning and updating of the knowledges.

Program

PROGRAM REWARDING 5 OR 6 CREDITS
The course will be developed through front lessons.
Firms: Different sciences. Individualizing sciences. Generalizing sciences. Empirical sciences. The need. The concept of economic asset. The problem of convenience. The Political economy and the Business economy. The firm. The development of business activity. Classification of companies. Firms and economic risks.
Enterprise: The concept of business. Subjects of enterprise. Groups. The holding. The evolution of the concept of enterprise.
Administration: The operation of the enterprise. Administrative functions. Productive functions. Business functions.
Management: Schemes of the management cycle. Credits. Phases of the management cycle. Managerial functions.
Organization of firms: The concept of business organization. Parts of the organization. Mechanisms of coordination.
Organizational configurations: Detection of management results: Detection of results. Enterprise quantities. Enterprise abstract quantities.
Aspects of the management: The analysis. The monetary aspect and the monetary balance. Economic aspects and the economic badget. The break-up of the exercise. Break-even point. Financial aspects and the financial budget of exercise. The general balance.
PROGRAM REWARDING 10 CREDITS (INTEGRATIVE COMPARED TO THE PREVIOUS PROGRAM)
Operating income: The concept of competence. Procedures for the determination of the operating income. Economic components of the income. The income and the financial management. Operating income and monetary budget.
Assets: The capital and the management. The particular configurations of the capital. Operative capital. Relationships between operative capital and economic capital.
From accounting to financial statement: Nature of the accounts. Cash accounts. Economic accounts. Construction of financial statement. From the business and economic budget to the financial statement for civil law purposes.

RECOMMENDED TEXTS:
G.B. ALBERTI, Elementi di Economia Aziendale. Dalla gestione al bilancio, CEDAM, Padova, 2002, particularly:
For the achievement of 5 or 6 credits from chapter 1 to 7 included (‘till page 146);
For the achievement of 10 credits from chapter 1 to 10 included (‘till page 281).

Bibliografia

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
G.B. ALBERTI Lineamenti di Economia Aziendale. Dalla gestione al bilancio. CEDAM - Padova 2002 In particolare: per il conseguimento di 5 o 6 crediti capitoli da 1 a 7 compreso (fino a pag. 146); per il conseguimento di 10 crediti capitoli da 1 a 10 compreso (fino a pag. 281).

Examination Methods

Examination will be carried out through a written test represented by a multiple-choice exam and it will be followed by an oral test. It’s functional to verify the comprehension of the basic principles of business administration.
There are not different formalities of examination between attending and not attending students.

Tipologia di Attività formativa D e F

Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle attività formative a libera scelta dello studente (TAF D) sono le seguenti:
• Un insegnamento previsto nell’elenco delle attività formative (TAF D) allegato al piano didattico del corso di laurea in Scienze dei servizi giuridici;
• Un insegnamento attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un insegnamento previsto dall’Offerta Formativa di Ateneo, non impartito nell’ambito dei corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza: il riconoscimento dei crediti acquisiti sarà subordinato alla preventiva presentazione di coerenti programmi formativi valutati dalla Commissione istruttoria per la didattica e approvati dal Collegio didattico.
• Attività formative organizzate dai singoli docenti del Collegio di Giurisprudenza o del Dipartimento di Scienze Giuridiche: previa approvazione del Collegio ad esse verrà attribuito, dopo un’apposita verifica, un credito per ogni 6 ore di frequenza obbligatoria;
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati sotto il “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere preventivamente approvate dal Collegio di Giurisprudenza indicando un docente di riferimento del Collegio di Giurisprudenza ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche. Un credito per ogni giornata di convegno o di seminario si acquisisce dopo apposita verifica che dimostri l’avvenuta fruizione culturale del tema del convegno o del seminario.

Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle ulteriori attività formative (TAF F) sono le seguenti:
• Informatica (3 cfu)
• Stage;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche.

Al link https://www.univr.it/it/i-nostri-servizi/segreterie-studenti/giurisprudenza#categdoc_7103 la modulistica per l'inserimento di attività non selezionabili in autonomia dallo studente in sede di compilazione del piano degli studi.

Academic year

Course not yet included

Career prospects


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Graduation


Dissertation


Language skills