Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale in Lingue per la comunicazione turistica e commerciale - Enrollment from 2025/2026Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di CFU di tipologia D e di tipologia F.
CFU D (attività a scelta dello studente)
I CFU D possono essere acquisiti mediante:
- insegnamenti non obbligatori nel proprio piano didattico (previa approvazione del Presidente del Collegio didattico per insegnamenti non selezionabili in autonomia)
- attività accreditate dal Collegio didattico
- competenze linguistiche (diverse o ulteriori) rispetto a quelle obbligatorie
- tirocini o stage
- TALC (competenze trasversali).
Competenze trasversali TALC
Nota bene: i corsi TALC sono riconosciuti solo come CFU D.
Il numero di CFU D va calcolato complessivamente sull’intero triennio/biennio e non è legato all'annualità.
CFU F
I CFU F sono solitamente relativi ad abilità informatiche, competenze linguistiche, stage e tirocini e ulteriori attività formative accreditate in questa tipologia dal Collegio Didattico.
Nel corso di laurea magistrale in Lingue per la promozione turistica e commerciale sono previste le seguenti tipologie:
- 6 CFU di ulteriori competenze linguistiche
- 9 CFU per stage o project work
Le attività di stage sono finalizzate a far acquisire allo studente una conoscenza diretta in settori di particolare utilità per l’inserimento nel mondo del lavoro, coerenti con il percorso di studi, e per l’acquisizione di abilità specifiche d’interesse professionale.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Catalan language (elementary) | F |
Lidia Carol Gerones
(Coordinator)
|
1° 2° | Brasilian Portuguese language (elementary) | F |
Fabio Cavallini Bispo De Araujo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Introduction to robotics for humanities students | D |
Paolo Fiorini
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Catalan language (post-elementary) | F |
Lidia Carol Gerones
(Coordinator)
|
To discover all the teaching activities accredited by the foreign teaching college click here
Brasilian Portuguese language (elementary) (2021/2022)
Teaching code
4S003721
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
L-LIN/09 - LANGUAGE AND TRANSLATION - PORTUGUESE AND BRAZILIAN
Period
I semestre (Lingue e letterature straniere) dal Sep 27, 2021 al Jan 8, 2022.
Erasmus students
Not available
Learning outcomes
CORSO A NUMERO CHIUSO CON POSTI LIMITATI, SOGGETTO A SELEZIONE MEDIANTE ISCRIZIONE A BANDO SPECIFICO.
Program
The contemporary Portuguese language will be analyzed and the main stages of its historical evolution will be reconstructed. The main characteristics of regional and urban linguistic variations in Brazil will be outlined.
In addition, an indispensable description of the structures of the Portuguese language (phonology, morphology, lexicon, syntax) will be provided, with some in-depth analyzes dedicated to individual aspects of a particularly significant structural nature present in the Brazilian variety.
During the entire course, reading and listening activities will be carried out in order to stimulate the students' communication skills. Linguistic-theoretical exercises relating to the topics covered in the classroom will also be proposed through a handout prepared by the teacher.
Additional bibliographic materials will be provided to students during the course.
As regards the teaching methods, frontal and participatory lessons are foreseen which will be integrated by language exercises.
Bibliography
Examination Methods
The final exam will take place in two distinct moments and consists of a written grammar test,
comprehension and production, and an oral interview, to be held with the teacher in charge of the course.
To access the oral exam it is necessary to have obtained a positive result in the written exam.