Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale in Lingue per la comunicazione turistica e commerciale - Enrollment from 2025/2026Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di CFU di tipologia D e di tipologia F.
CFU D (attività a scelta dello studente)
I CFU D possono essere acquisiti mediante:
- insegnamenti non obbligatori nel proprio piano didattico (previa approvazione del Presidente del Collegio didattico per insegnamenti non selezionabili in autonomia)
- attività accreditate dal Collegio didattico
- competenze linguistiche (diverse o ulteriori) rispetto a quelle obbligatorie
- tirocini o stage
- TALC (competenze trasversali).
Il numero di CFU D va calcolato complessivamente sull’intero triennio/biennio e non è legato all'annualità.
Competenze trasversali
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
Nota bene: i corsi TALC sono riconosciuti solo come CFU D.
Contamination Lab
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. PER I LAUREANDI: Si raccomanda ai laureandi delle sessioni di novembre e marzo/aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico (cui loro non risultano iscritti), essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Le attività formative svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non danno luogo a riconoscimento di CFU.
CFU F
I CFU F sono solitamente relativi ad abilità informatiche, competenze linguistiche, stage e tirocini e ulteriori attività formative accreditate in questa tipologia dal Collegio Didattico.
Nel corso di laurea magistrale in Lingue per la promozione turistica e commerciale sono previste le seguenti tipologie:
- 6 CFU di ulteriori competenze linguistiche
- 9 CFU per stage o project work
Le attività di stage sono finalizzate a far acquisire allo studente una conoscenza diretta in settori di particolare utilità per l’inserimento nel mondo del lavoro, coerenti con il percorso di studi, e per l’acquisizione di abilità specifiche d’interesse professionale.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Catalan language (elementary) | F |
Lidia Carol Gerones
(Coordinator)
|
1° 2° | Brasilian Portuguese language (elementary) [1 semestre] | F |
Leticia Valandro
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Catalan language (post-elementary) | F |
Lidia Carol Gerones
(Coordinator)
|
1° 2° | Brasilian Portuguese language (elementary) [2 semestre] | F |
Leticia Valandro
|
To discover all the teaching activities accredited by the foreign teaching college click here
Varieties of French2: tourism and commerce (2024/2025)
Teaching code
4S006137
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
French
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
L-LIN/04 - LANGUAGE AND TRANSLATION – FRENCH
Period
II semestre (Area Lingue e letterature straniere) dal Feb 17, 2025 al May 24, 2025.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
By the end of the course, students will be able to - master skills and methodologies in language for special purposes; - show mastery of textual study for the analysis and production of specialized texts in the fields of tourism and international commerce.
Prerequisites and basic notions
To be admitted to the exam: students must have completed the exam of Variétés du français 1
Program
1. Brand names: definition and typologies.
2. The slogan as a key element in advertising communication.
3. Analysis of advertising texts containing representative examples of brand names and slogans from different areas of the French speaking countries, taken from the domains of tourism and commerce.
Bibliography
Didactic methods
Attending students
Lectures concerning 1) the nature of brand names 2) main characteristics of advertising communication and argumentation, with a particular focus on the slogan; 3) comment on advertising texts from the point of view of brand names and slogan strategies.
Students may choose to present, during the course, an exposé based on the analysis of a series of advertising texts concerning either the same product or the same producer and focused on brand names and slogans. The course materials and any further details will be published after each lecture on the dedicated e-learning platform, which will include calendarization of the lessons and detailed program. During the academic year the teacher will be available during office hours (see web page).
Non-attending students
Non-attending students will find, on the dedicated e-learning platform, materials and insights on the subjects of the course, as well as the detailed program. The teacher will provide support during office hours (see web page).
NON-ATTENDING students will replace the exposé with the analytical study of the following chapters of the volume
- B. Laurent, "Nom de marque, nom de produit: sémantique du nom déposé", Paris, L'Harmattan, 2010:
Partie I: Le nom: ses forces et spécificités:
- Chap. 3 Cas pratiques: le nom déposé et les noms prototypiques (pp. 111-138);
Partie II: "Marque" et "Nom" dans le monde économique, juridique et commercial: quels apports pour le linguiste?
- Chap. 6 Le nom déposé: pratique marketing (pp. 185-198);
Partie III: Le nom déposé: une entité linguistique atypique
- Chap. 7, 8, 9 (pp. 199-260).
Learning assessment procedures
Oral examination, entirely in French, aiming at ensuring the acquisition of theoretical notions and the ability to apply them in practical cases.
Evaluation criteria
The oral interview will test:
- the breadth and completeness of the contents;
- the ability to exemplify;
- clarity.
Criteria for the composition of the final grade
Attending students may pass two ongoing assessments.
The first assessment (writtent test) will concern the first and second parts of the program and will consist of a set of 'open' questions and exercises concerning brand names and slogans.
The second assessment (oral exposition) will consist in the presentation by the student of the exposé. Each assessment will be evaluated in /30. The exam will be completed during the oral examination. The final mark will be given by the average of the oral examination and ongoing assessments. ERASMUS students are asked to contact the teacher at the beginning of the course for explainations.
Non-attending students will replace the "exposé" with the analytical study of the chapters of the volume
- B. Laurent, "Nom de marque, nom de produit: sémantique du nom déposé", Paris, L'Harmattan, 2010:
already specified in the "Programme" section.
This part will be subject to an assessment during the oral exam.
Exam language
Francese