Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale in Lingue per la comunicazione turistica e commerciale - Enrollment from 2025/2026

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di CFU di tipologia D e di tipologia F.

CFU D (attività a scelta dello studente)
I CFU D possono essere acquisiti mediante:

  • insegnamenti non obbligatori nel proprio piano didattico (previa approvazione del Presidente del Collegio didattico per insegnamenti non selezionabili in autonomia)
  • attività accreditate dal Collegio didattico
  • competenze linguistiche (diverse o ulteriori) rispetto a quelle obbligatorie
  • tirocini o stage
  • TALC (competenze trasversali).

Il numero di CFU D va calcolato complessivamente sull’intero triennio/biennio e non è legato all'annualità.

Competenze trasversali
Scopri i percorsi formativi promossi dal  Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
Nota bene: i corsi TALC sono riconosciuti solo come CFU D.

Contamination Lab
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. PER I LAUREANDI: Si raccomanda ai laureandi delle sessioni di novembre e marzo/aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico (cui loro non risultano iscritti), essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Le attività formative svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non danno luogo a riconoscimento di CFU.


CFU F
I CFU F sono solitamente relativi ad abilità informatiche, competenze linguistiche, stage e tirocini e ulteriori attività formative accreditate in questa tipologia dal Collegio Didattico.
Nel corso di laurea magistrale in Lingue per la promozione turistica e commerciale sono previste le seguenti tipologie:
- 6 CFU di ulteriori competenze linguistiche
- 9 CFU per stage o project work 
Le attività di stage sono finalizzate a far acquisire allo studente una conoscenza diretta in settori di particolare utilità per l’inserimento nel mondo del lavoro, coerenti con il percorso di studi, e per l’acquisizione di abilità specifiche d’interesse professionale.

Academic year:
I semestre (Area Lingue e letterature straniere) From 9/23/24 To 12/21/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Catalan language (elementary) F Lidia Carol Gerones (Coordinator)
1° 2° Brasilian Portuguese language (elementary) [1 semestre] F Leticia Valandro (Coordinator)
II semestre (Area Lingue e letterature straniere) From 2/17/25 To 5/24/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° Catalan language (post-elementary) F Lidia Carol Gerones (Coordinator)
1° 2° Brasilian Portuguese language (elementary) [2 semestre] F Leticia Valandro

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Teaching code

4S006138

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

L-LIN/14 - LANGUAGE AND TRANSLATION - GERMAN

Period

II semestre (Area Lingue e letterature straniere) dal Feb 17, 2025 al May 24, 2025.

Courses Single

Authorized

Learning objectives

The course has as its general aim that of introducing the students to the understanding and the production of written texts in the tourist, economic, and commercial fields. On successful completion of this course, students should be able to: - distinguish between texts and pseudotexts; - characterize specialized texts on the basis of their lexical and syntactic features; - describe the main features of argumentative texts; - characterize the most important argumentative moves and rules in texts belonging to different text classes; - analyze texts (also in writing, i.e. Hausarbeiten) concerning the tourist, economic, and commercial field, and present them orally.

Prerequisites and basic notions

To take the exam, students must have passed Varietäten des Deutschen 1.

Program

"Understanding popular texts in the tourist, economic, and commercial fields"
A text is not simply an extended structure of syntactic units such as words, groups, clauses, and textual units, a text is a communicative language event in a context that is marked by completion. Starting from this perspective some basic concepts of the classical argumentation theory and text linguistics, such as the seven standards of textuality, (cohesion, coherence, intentionality, acceptability, informativity, situationality, intertextuality) and the three regulative principles (efficiency, effectiveness, appropriateness), will be introduced in the first part of the course. Furthermore some classifications of texts according to their function, and characteristic features of argumentative texts will be described in the first part of the course, whereas in the second part written texts in the economic, commercial, and tourist fields will be analyzed.
In general, the program for attending students and non-attending students is the same. However, students not attending the course should contact the Professor in a timely manner, to get a detailed explanation of the program and the examination methods.
Course language: German. Missed classes can be made up. Make-up material must be requested.
Bibliographic references (instructions on the textbooks to be purchased are given during lectures)
Beaugrande, Robert-A. de / Dressler, Wolfgang U. (1981), Einführung in die Textlinguistik, Tübingen, Niemeyer.
Brinker, Klaus (2010), Linguistische Textanalyse. Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden, Berlin, Schmidt.
Cantarini, Sibilla (2012), „Grundkategorien der Argumentationstheorie: der theoretische Ansatz von Sorin Stati”. In: Studia Universitatis Babes-Bolyai, Philologia, LVII, 3, 189-205.
Cantarini, Sibilla (2015), „L’anaphore dans l’allemand économique“. In: P. Frassi, G. Tallarico (Hrsg.), Autrement dit : définir, reformuler, gloser. Hommage à Pierluigi Ligas, Paris, hermann, 109-129.
Cantarini, Sibilla / Brunello, Fabio (2018), Bildung und Verwendung von Neologismen in der deutschen Wirtschaftssprache der Gegenwart, Milano, EDUCatt.
Kienpointner, Manfred (1992), Alltagslogik: Struktur und Funktion von Argumentationsmustern, Stuttgart-Bad Cannstatt, frommann-holzboog.
Kienpointner, Manfred (1996), Vernünftig argumentieren, Reinbeck bei Hamburg, Rowohlt.
Stati, Sorin (2002), Principi di analisi argomentativa. Retorica, logica, linguistica. Bologna, Pàtron.
Taino, Piergiulio (2005), „Fugenelemente in der deutschen Wirtschaftssprache“. In: C. Di Meola, A. Hornung, L. Rega (Hrsg.), Perspektiven Eins, Roma, Istituto Italiano di Studi Germanici, 103-114.

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

Teaching method: frontal teaching, in small groups, flipped classroom.

Learning assessment procedures

The examination is both written (term paper) and oral (PowerPoint presentation). Since it is expected that attending students will have to give a PowerPoint presentation (Referat) and write a short paper at the end of the course, students who do not attend classes regularly will have to agree on the content of a paper with the university teacher of each module.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

- Design, planning, and organisation of the (oral or written) text;
- cohesion and textual coherence;
- lexical richness and mastery;
- grammatical correctness;
- breadth and accuracy of knowledge and secondary literature;
- critical and personal judgments.

Criteria for the composition of the final grade

Students attending the course: paper = 1/2 of the final grade, PowerPoint presentation = 1/2 of the final grade. Students not attending the course (regularly): paper 1 = 1/2 of the final grade, paper 2 = 1/2 of the final grade.

Exam language

Tedesco/Deutsch/German