Studying at the University of Verona
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
---|---|---|
Lezioni 1° semestre 2°- 6° anno | Oct 1, 2018 | Dec 21, 2018 |
ACCOGLIENZA MATRICOLE - ORE 9.00 - AULA D ISTITUTI BIOLOGICI | Oct 5, 2018 | Oct 5, 2018 |
Lezioni 1° semestre 1° anno | Oct 8, 2018 | Jan 11, 2019 |
Corsi elettivi 1° semestre | Oct 8, 2018 | Dec 21, 2018 |
Progress test 2018 | Nov 14, 2018 | Nov 14, 2018 |
Lezioni 2° semestre - 6° anno | Jan 28, 2019 | May 3, 2019 |
Lezioni 2° semestre 1°- 5° anno | Feb 18, 2019 | May 31, 2019 |
Corsi elettivi 2° semestre | Feb 18, 2019 | May 31, 2019 |
Session | From | To |
---|---|---|
Iscrizione Corsi elettivi 1° semestre | Sep 4, 2018 | Oct 4, 2018 |
Sessione studenti fuori corso | Oct 1, 2018 | Sep 27, 2019 |
Sessione invernale 2°-5° anno | Jan 7, 2019 | Feb 15, 2019 |
Sessione invernale 6° anno | Jan 7, 2019 | Jan 25, 2019 |
Iscrizione Corsi elettivi 2° semestre | Jan 12, 2019 | Feb 13, 2019 |
Sessione invernale 1° anno | Jan 14, 2019 | Feb 15, 2019 |
Sessione estiva 6° anno ( Gli esami che prevedono il tirocinio (Clinica Chirurgica, Clinica Medica e Geriatria, Pediatria, Ostetricia e Ginecologia) potranno essere sostenuti solo al termine delle lezioni e dopo aver completato il tirocinio in ciascuna di tali materie. Le propedeuticità vanno comunque rispettate e i laureandi nella sessione di luglio devono terminare gli esami entro il 24 giugno 2019) | May 6, 2019 | Jul 26, 2019 |
Sessione estiva 1° - 5° anno | Jun 3, 2019 | Jul 26, 2019 |
Sessione autunnale (i laureandi di ottobre devono terminare gli esami entro il 27 settembre 2019) | Sep 2, 2019 | Sep 27, 2019 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione invernale straordinaria a.a. 2017-2018 | Mar 11, 2019 | Mar 22, 2019 |
Sessione estiva (i laureandi di luglio devono terminare gli esami entro il 24 giugno 2019) | Jul 8, 2019 | Jul 26, 2019 |
Sessione autunnale (i laureandi di ottobre devono terminare gli esami entro il 24 settembre 2019) | Oct 7, 2019 | Oct 18, 2019 |
Period | From | To |
---|---|---|
Festa di Ognissanti | Nov 1, 2018 | Nov 1, 2018 |
Sospensione dell'attività didattica | Nov 2, 2018 | Nov 3, 2018 |
Vacanze di Natale | Dec 24, 2018 | Jan 6, 2019 |
VACANZE DI PASQUA | Apr 19, 2019 | Apr 28, 2019 |
Festa della liberazione | Apr 25, 2019 | Apr 25, 2019 |
Festa del Santo Patrono - S. Zeno | May 21, 2019 | May 21, 2019 |
Description | Period | From | To |
---|---|---|---|
2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre | 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre | Oct 1, 2018 | Dec 21, 2018 |
6° anno:Tirocinio professionalizzante 1° semestre | 6° anno:Tirocinio professionalizzante 1° semestre | Oct 1, 2018 | Dec 21, 2018 |
6° anno:Tirocinio professionalizzante 2° semestre | 6° anno:Tirocinio professionalizzante 2° semestre | Jan 7, 2019 | Jun 7, 2019 |
1°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 2° semestre | 1°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 2° semestre | Feb 18, 2019 | May 31, 2019 |
6° anno: recupero Tirocinio professionalizzante | 6° anno: recupero Tirocinio professionalizzante | Jun 10, 2019 | Sep 27, 2019 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Medicine Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Scuro Alberto
alberto.scuro@univr.it +39 045 812 4413Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2019/2020
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
3° Year activated in the A.Y. 2020/2021
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
4° Year activated in the A.Y. 2021/2022
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
5° Year activated in the A.Y. 2022/2023
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
6° Year activated in the A.Y. 2023/2024
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Free choice courses
Practical-assessment internship in preparation for the state certification exam - general medicine (2023/2024)
Teaching code
4S007934
Teacher
Coordinator
Credits
5
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
NN - -
Period
Esercitazioni, Attività pratiche, Tirocini professionalizzanti dal Oct 2, 2023 al Sep 30, 2024.
Location
VERONA
Courses Single
Not Authorized
Learning objectives
At the end of the General Medicine Area practical training the students should achieve the following objectives:
• master and implement the best practices of the doctor-patient relationship;
• be able to collect the medical history and perform an objective examination;
• apply clinical reasoning, be able to identify priority or urgent and secondary problems, to generate diagnostic hypotheses and to identify diagnostic tests of greater sensitivity and specificity in order to confirm or refute such hypotheses;
• be able to interpret laboratory results;
• be able to interpret diagnostic imaging reports;
• comprehend decision-making processes related to medical treatment;
• be able to fill reports and prescriptions;
• be able to assess the appropriateness of the indication for hospitalization, addressing patients to an Emergency Room, of consultants
• be able to focus on the reason and adequateness of medical care notwithstanding complex medical conditions, which might include chronicity and other critical issues;
• be able to indicate prevention and health education actions;
• be aware of the importance of observing strict punctuality in working activities;
• comply with hygiene behaviour and rules of medical clinics;
• know how to positively interact with the medical, nursing and secretarial staff
Prerequisites and basic notions
Have achieved an adequate theoretical preparation in order to be admitted to the qualifying degree
Program
Integrate structural and functional symptoms, signs and alterations and aggregate them into a comprehensive assessment of the health status of the individual, adult and elderly, in terms of preventive, diagnostic, therapeutic and rehabilitation,
• formulating differential diagnostic hypotheses after having elaborated the patient's signs and symptoms, taking into account their relevance, severity and urgency and after having critically acquired and analyzed all the instrumental and laboratory data necessary to confirm the correctness of the diagnostic procedure,
• set up a structured and reasoned therapeutic program on the acquired knowledge of pathophysiology, pharmacology and systematic therapy,
• analyze and resolve the clinical problems of the internist type, diagnostic and therapeutic, according to a methodology that allows to evaluate the relationships between benefits, risks and costs, also using the results of "evidence-based medicine",
• set up, in the overall management strategy of the patient, also possible aspects of prevention, intervention on the environment and rehabilitation,
• be able to communicate properly with the patient, with his relatives, and be able to correctly set up work relationships with colleagues and other professional health figures on
Bibliography
Didactic methods
Practical activity carried out in the clinics of general practitioners
Learning assessment procedures
There is no single formalized examination moment. The student will be evaluated during the entire internship taking into consideration all the aspects present in the last page of the appropriate booklet that explore his medical skills, his professionalism and his ability to interact with the patient. The tutor will express his own evaluation, for each of the training objectives, using the following letters: A corresponding to excellent; B excellent; C good; D satisfactory; It's enough; F insufficient. The final assessment will be expressed by the tutor in terms of: "suitable" or "unsuitable". Only the achievement of eligibility allows access to the degree exam which enables the profession of doctor-surgeon, in case of non-eligibility the student will have to repeat the internship.
Evaluation criteria
Scoring for eligibility purposes
Criteria for the composition of the final grade
Sum of the scores assigned by the tutor to the individual evaluation parameters
Exam language
Italiano
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Erasmus+ e altre esperienze all'estero
Extra courses and activities
Opzioni (cambio di ordinamento)
Studenti iscritti alla classe LM/41 (Classe delle lauree magistrali in medicina e chirurgia)
Il MUR, con nota prot. n. 8610 del 25/3/2020 avente oggetto: “Abilitazione all’esercizio della professione di Medico-Chirurgo - art. 102 - Decreto legge 17 marzo 2020 n. 18 (convertito con modificazioni dalla L. 24 aprile 2020, n. 27), dispone l’adeguamento dell’ordinamento della classe LM/41 alle normative citate in oggetto.
Coloro i quali hanno concluso/concluderanno il tirocinio pratico-valutativo pre-lauream con giudizio di idoneità (ai sensi del DM 58/2018), conseguita la laurea, sono abilitati all’esercizio della professione di medico-chirurgo e possono procedere all’iscrizione presso l’Ordine dei Medici.
Rilascio del titolo di abilitazione
Ai fini del rilascio dell’abilitazione professionale è richiesto il pagamento delle seguenti tasse:
- tassa erariale pari a € 49,90 da versarsi prima che inizi la frequenza del tirocinio pratico valutativo
- tassa regionale di abilitazione da versarsi all’atto della consegna del titolo di abilitazione.
Studenti iscritti alla classe 46/S (Classe delle lauree specialistiche in medicina e chirurgia) e ordinamenti previgenti (attualmente fuori corso) oppure studenti iscritti alla classe LM/41 con coorti antecedenti alla coorte 2014 (attualmente fuori corso).
Il MUR, con nota prot. n. 8610 del 25/3/2020 avente oggetto: “Abilitazione all’esercizio della professione di Medico-Chirurgo - art. 102 - Decreto legge 17 marzo 2020 n. 18” dispone che, gli iscritti agli ordinamenti previgenti, con tirocinio pratico previsto post – laurea (ai sensi del DM 445/2001), ferme restando le norme sulla decadenza dagli studi, possono concludere il percorso di studio senza dovere necessariamente acquisire, ai fini dell’ammissione all’esame finale di laurea, il giudizio di idoneità del suddetto tirocinio pratico valutativo. In tal caso il diploma di laurea che rilascerà l’Ateneo avrà la sola valenza di titolo accademico. Resterà ferma, in ogni caso la possibilità per tali soggetti di conseguire eventualmente l’abilitazione all’esercizio della professione di medico-chirurgo in un momento successivo, secondo le modalità di cui al comma 2 dell’art.102, cioè conseguendo la valutazione del tirocinio prescritta dal D.M. n. 445/2001. L’Ateneo continuerà a predisporre un separato diploma di abilitazione.
Si ricorda che ai suddetti studenti è in ogni caso consentita l’opzione al nuovo ordinamento secondo i termini e le modalità previste.
Documents
Title | Info File |
---|---|
All. 1 Tabella di racc. M54 | pdf, it, 525 KB, 14/06/21 |
All. 2 Tabella di racc. MM1 | pdf, it, 419 KB, 14/06/21 |
AVVISO OPZIONE 2024-25 | pdf, it, 377 KB, 12/12/23 |
Richiesta di passaggio di ordinamento | pdf, it, 483 KB, 21/06/24 |
Richiesta di valutazione carriera | pdf, it, 481 KB, 21/06/24 |
Timetable
Documents
Title | Info File |
---|---|
ORARI 1^ anno - 1^ semestre | pdf, it, 17 KB, 12/09/24 |
Orari I semestre 2024-25 | pdf, it, 797 KB, 13/09/24 |
Piano didattico coorte 2023-24 | pdf, it, 432 KB, 23/08/24 |
Programma giornata accoglienza matricole | pdf, it, 169 KB, 03/09/24 |
Propedeuticità, blocchi, sbarramenti | pdf, it, 548 KB, 22/09/23 |
Graduation
Documents
Gestione carriere
Internship and practical and tutorial activities – Medicine
Student login and resources
Modalità e sedi di frequenza
La frequenza è obbligatoria.
Maggiori dettagli in merito all'obbligo di frequenza vengono riportati nel Regolamento del corso di studio disponibile alla voce Regolamenti nel menu Il Corso. Anche se il regolamento non prevede un obbligo specifico, verifica le indicazioni previste dal singolo docente per ciascun insegnamento o per eventuali laboratori e/o tirocinio.
Non è consentita l'iscrizione a tempo parziale. Per saperne di più consulta la pagina Possibilità di iscrizione Part time.
Le sedi di svolgimento delle lezioni e degli esami sono le seguenti: