Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.

1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona

Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).

Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.

2. Attestato o equipollenza linguistica CLA

Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati dall'A.A. 2021/2022 vengono riconosciute:

  • Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
  • Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).

Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.

Gli immatricolati fino all'A.A. 2020/2021 devono consultare le informazioni che si trovano qui.

Modalità di inserimento a librettorichiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it

3. Competenze trasversali

Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.  

4. Periodo di stage/tirocinio

Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui informazioni su come attivare lo stage. 

Verificare nel regolamento quali attività possono essere di tipologia D e quali di tipologia F.

Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto

 
1° periodo lezioni (1A) From 9/16/21 To 10/30/21
years Modules TAF Teacher
1° 2° The fashion lab (1 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
Primo semestre From 10/4/21 To 1/28/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Data Analysis for Biomedical Sciences D Gloria Menegaz (Coordinator)
1° 2° Introduction to Robotics for students of scientific courses. D Paolo Fiorini (Coordinator)
1° 2° Matlab-Simulink programming D Bogdan Mihai Maris (Coordinator)
1° periodo lezioni (1B) From 11/5/21 To 12/16/21
years Modules TAF Teacher
1° 2° The fashion lab (1 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
Secondo semestre From 3/7/22 To 6/10/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Introduction to Robotics for students of scientific courses. D Paolo Fiorini (Coordinator)
1° 2° Introduction to 3D printing D Franco Fummi (Coordinator)
1° 2° HW components design on FPGA D Franco Fummi (Coordinator)
1° 2° Rapid prototyping on Arduino D Franco Fummi (Coordinator)
1° 2° Protection of intangible assets (SW and invention)between industrial law and copyright D Roberto Giacobazzi (Coordinator)
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° Python programming language D Giulio Mazzi (Coordinator)

Teaching code

4S003252

Coordinator

Matteo Cristani

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

INF/01 - INFORMATICS

Period

Primo semestre dal Oct 4, 2021 al Jan 28, 2022.

Learning outcomes

The course aims at providing the foundational concepts of verification on both hardware and software systems, for example by using temporal logic and semantic of traces to represent their behavior. At the end of the course the student (1) will have acquired the technical knowledge of model-based verification (model-checking), (2) will be able to use those knowledge to model behavior of specific hardware and software systems and (3) will be able to continue, potentially in an autonomous way, to study and research the field of technologies for formal verification of systems.

Program

System Verification:
the model checking approach
Modelling Concurrent Systems:
transition Systems,
parallelism and communication,
state-space explosion 

Linear-Time Properties:
safety and invariants,
liveness,
fairness 

Linear Temporal Logic:
syntax,
semantics,
model checking in LTL
Computation Tree Logic:
syntax,
semantics,
expressiveness of CTL vs. LTL,
symbolic model checking,
CTL∗
Equivalences and Abstraction:
bisimulation
bisimulation and equivalence in CTL*

Examination Methods

The exam will be in written form, with the possibility, on demand, and under specified conditions, of an oral integration. Student with an evaluation over 24/30 shall be permitted to require an oral integration. With no such request, mark on written exam will be final.

Written exam will be articulated in two parts. In the first part, the students will be required to discuss the topics given in the lecture with a question for each of the major topics: Modeling concurrency, properties of linear time, linear temporal logic, computation tree logic, CTL*, equivalence and abstraction.
The applied part of the written exam, again for a 50% of the total mark, will check the competence of the students about transition systems, temporal logic model checking, bisimulation, abstraction.
The first part of the oral exam will consist in questions regarding the same topics of the the first part of the written exam. Second part of the oral exam, instead, will consist in a single exercise, on request of the instructor.
Evaluation of the written exam will take into account:

- width of the knowledge of transition systems, temporal logic, abstraction models;
- correctness of the exercises
- completeness of the knowledge of the topics

On the other hand, the oral exam will be evaluated based on:

-analytical completeness in answers to questions;
- competence on the specified topics of the programme;
- correctness and width of the answers.
Students have the right to be examined online by request.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE