Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea in Matematica applicata - Enrollment from 2025/2026Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.
1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona
Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).
Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.
2. Attestato o equipollenza linguistica CLA
Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati dall'A.A. 2021/2022 vengono riconosciute:
- Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
- Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.
Gli immatricolati fino all'A.A. 2020/2021 devono consultare le informazioni che si trovano qui.
Modalità di inserimento a libretto: richiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it
3. Competenze trasversali
Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.
4. Periodo di stage/tirocinio
Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui informazioni su come attivare lo stage.
Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Algorithms | D |
Roberto Segala
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Basis of general chemistry | D |
Chiara Nardon
|
1° 2° 3° | Genetics | D |
Massimo Delledonne
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Algorithms | D |
Roberto Segala
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | LaTeX Language | D |
Enrico Gregorio
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Organization Studies | D |
Serena Cubico
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | History and Didactics of Geology | D |
Guido Gonzato
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
1° | Subject requirements: mathematics | D |
Franco Zivcovich
|
|
1° 2° 3° | ECMI modelling week | F | Not yet assigned | |
1° 2° 3° | ESA Summer of code in space (SOCIS) | F | Not yet assigned | |
1° 2° 3° | Google summer of code (GSOC) | F | Not yet assigned | |
1° 2° 3° | Python programming language | D |
Giulio Mazzi
(Coordinator)
|
History and Didactics of Geology (2021/2022)
Teaching code
4S008848
Teacher
Coordinator
Credits
6
Also offered in courses:
- History and Didactics of Geology of the course Master's degree in Mathematics
- History and Didactics of Geology of the course Bachelor's degree in Biotechnology
- History and Didactics of Geology of the course Master's degree in Agri-Food Biotechnology
- History and Didactics of Geology of the course Master's degree in Molecular and Medical Biotechnology
- History and Didactics of Geology of the course Master's degree in Biotechnology for bioresources and sustainable development
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
GEO/04 - PHYSICAL GEOGRAPHY AND GEOMORPHOLOGY
Period
Secondo semestre dal Mar 7, 2022 al Jun 10, 2022.
Learning outcomes
Learning Objectives
The course aims to provide a shared cultural foundation of the unifying concepts of Earth Sciences.
Knowledge
Concepts expounded in the course will allow students to:
- understand the history and evolution of planet Earth; the evolution of Earth processes and the underlying endogenous and exogenous dynamics; the formation of landforms and landscapes;
- provide the tools for the assessment of geological and geomorphological hazards; understand the scope of Earth Sciences in environmental science;
- understand the purpose of geological classifications; understand how fossils provide information about environment changes and the evolution of species in geologic time;
- identify the main rock types and their originating processes.
Abilities
- identification of the most common types of minerals and rocks, along with the originating geological processes;
- identification of the most common fossils, especially those that are found in the Veronese area;
- identification of the main geomorphological features of the territory;
- reading a geological and/or geomorphological map and extracting basic information.
Program
Course Syllabus
The entire course will be available online.
Adequate English proficiency is required, since the course will make use of teaching material in English. The course will focus on the following topics:
- scope and aims of Earth Sciences;
- elements of geophysics of solid Earth;
- geomorphology: general concepts; examples taken from the Italian and Veronese territory;
- mineralogy: origin and classification of minerals;
- petrography: origin and classification of rocks;
- sedimentology: origin and deposition of sediments; depositional environments;
- stratigraphy: general concepts; examples taken from the Veronese area;
- paleontology: general concepts; classification of the most common and most significant fossils;
- regional geology: geological framework of Italy in the Mediterranean context;
- karst and speleology;
- geological and geomorphological mapping using a GIS;
- geological risk assessment;
- climate and palaeoclimate.
Delivery Modes
Classroom and online lectures with slides (all sessons will be recorded) and outdoor lessons to be delivered at some localities in and around Verona. Outdoor lessons are required to put classroom lessons into practice; for instance, identification of rocks. Attendance of both classroom and outdoor lessons is highly recommended.
Bibliography
Examination Methods
Assessments Methods
Purpose of the examination is to assess if / how well the learning objectives have been met.
The examination will consist of a written test (open-ended questions) and of an oral test. Identification of rocks and fossil specimens will be part of the oral test.