Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea in Bioinformatica - Enrollment from 2025/2026Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività:
1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona
Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).
Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.
2. Attestato o equipollenza linguistica CLA
Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati dall'A.A. 2021/2022 vengono riconosciute:
- Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
- Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.
Gli immatricolati fino all'A.A. 2020/2021 devono consultare le informazioni che si trovano qui.
Modalità di inserimento a libretto: richiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it
3. Competenze trasversali
Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.
4. CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
5. Periodo di stage/tirocinio
Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui informazioni su come attivare lo stage.
Verificare nel regolamento quali attività possono essere di tipologia D e quali di tipologia F.
Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
2° 3° | Introduction to Docker | D |
Franco Fummi
(Coordinator)
|
2° 3° | Introduction to quantum mechanics for quantum computing | D |
Claudia Daffara
(Coordinator)
|
2° 3° | Introduction to smart contract programming for ethereum | D |
Sara Migliorini
(Coordinator)
|
2° 3° | Introduction to Robotics for students of scientific courses. | D |
Andrea Calanca
(Coordinator)
|
2° 3° | Web and mobile app design using react and react native | D |
Graziano Pravadelli
(Coordinator)
|
2° 3° | Rapid prototyping on Arduino | D |
Franco Fummi
(Coordinator)
|
2° 3° | Firmware development with bluetooth low energy (BLE) protocol and freertos operating system | D |
Franco Fummi
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
2° 3° | Artificial intelligence | D |
Alessandro Farinelli
(Coordinator)
|
2° 3° | Introduction to Robotics for students of scientific courses. | D |
Andrea Calanca
(Coordinator)
|
2° 3° | LaTeX Language | D |
Enrico Gregorio
(Coordinator)
|
2° 3° | Python programming language | D |
Carlo Combi
(Coordinator)
|
2° 3° | HW components design on FPGA | D |
Franco Fummi
(Coordinator)
|
2° 3° | Programming Challanges | D |
Romeo Rizzi
(Coordinator)
|
2° 3° | Protection of intangible assets (SW and invention)between industrial law and copyright | D |
Mila Dalla Preda
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° | Subject requirements: mathematics | D |
Franco Zivcovich
(Coordinator)
|
Algorithms (2023/2024)
Teaching code
4S02709
Credits
12
Coordinator
Language
Italian
Courses Single
AuthorizedThe teaching is organized as follows:
Laboratory of programming II
Credits
6
Period
See the unit page
Academic staff
See the unit page
Learning objectives
The course aims at providing the fundamental methodological tools for the design and analysis of al-gorithms with emphasis on their employment in the solution of simple bioinformatics problems. The students will learn to implement basic algorithmic solution and fundamental data structures for solving problems in bioinformatics by employing object oriented programming. The course is structured on two modules: Algoritmi per Bioinformatica and Laboratorio di Programmazione II, which are detaled below. Module 1: The students will learn foundations of algorithm design and analysis. They will be able to model simple (real world) problems in terms of computational problems; to quantify the computational resources necessary to execute an algorithm, hence to compare different algorithmic solutions in terms of their computational cost. In particular, a student who has profitably attended the course, will be able to evaluate the applicability and effectiveness of basic algorithmic design techniques to simple computational problems. Module 2: The aim of this module is to provide the basic knowledge to implement fundamental algorithms using object oriented programming. The reference programming language is Java. The teaching methodology includes assisted software development and the implementation of specific projects focussed on applications that are relevant to bioinformatics. At the end of the course the student will be able to use the main data structures available in Java and develop new data structures for the implementation of specific software modules.
Prerequisites and basic notions
Knowledge of the fundamental concepts of discrete mathematics, probability calculus and graph theory. Sequences and series.
Resolution of the most important series. Concept of probability, space of events, random variables, probability distribution functions. Mean, variance. Independent random variables. Fundamental probability functions: uniform, geometric, Bernoulli, binomial and normal (Gaussian). Equations of recurrence. Graph, Directed graph, Degree of node and graph, Path, Weighted path, Cycle. Tree, rooted tree, binary tree.
Knowledge of the fundamental concepts of programming:
Basic scalar types: integer, decimal (scientific notation), character, boolean
Concept of variable and parameter. Array.
Instructions: assignment, IF, FOR and WHILE loops.
Procedures, Functions, Procedure Call, Parameter Passing by Value and by reference.
Recursive procedures.
Bibliography
Criteria for the composition of the final grade
There is only one assessment for both modules.
The exam verifies that the students have acquired sufficient confidence and skill in: the use of basic algorithmic design, algorithmic analysis tools, and Java implementation of algorithms. The exam consists of a written test with multiple-choices and open questions. The multiple-choices exercises are meant to evaluate the student's knowledge of classical algorithms, analysis tools, and the basic knowledge of Java. Open exercises test are meant to evaluate the ability of students to model "new" toy problems, design and analyse algorithmic solutions for it, and implement the algorithm solution in Java.