Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.

1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona

Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).

Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.

2. Attestato o equipollenza linguistica CLA

Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati dall'A.A. 2021/2022 vengono riconosciute:

  • Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
  • Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).

Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.

Gli immatricolati fino all'A.A. 2020/2021 devono consultare le informazioni che si trovano qui.

Modalità di inserimento a librettorichiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it

3. Competenze trasversali

Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici. 

4. CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

5. Periodo di stage/tirocinio

Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui informazioni su come attivare lo stage. 

Verificare nel regolamento quali attività possono essere di tipologia D e quali di tipologia F.

Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto

Semester 1 From 10/3/22 To 1/27/23
years Modules TAF Teacher
2° 3° Introduction to Docker D Franco Fummi (Coordinator)
2° 3° Introduction to Robotics for students of scientific courses. D Paolo Fiorini (Coordinator)
2° 3° Matlab-Simulink programming D Bogdan Mihai Maris (Coordinator)
2° 3° Mobile app design by using React Native D Graziano Pravadelli (Coordinator)
2° 3° Rapid prototyping on Arduino D Franco Fummi (Coordinator)
2° 3° Programming Challanges D Romeo Rizzi (Coordinator)
Semester 2 From 3/6/23 To 6/16/23
years Modules TAF Teacher
2° 3° Introduction to 3D printing D Franco Fummi (Coordinator)
2° 3° LaTeX Language D Enrico Gregorio (Coordinator)
2° 3° Python programming language D Carlo Combi (Coordinator)
2° 3° HW components design on FPGA D Franco Fummi (Coordinator)
2° 3° Protection of intangible assets (SW and invention)between industrial law and copyright D Roberto Giacobazzi (Coordinator)
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
Subject requirements: mathematics D Franco Zivcovich

Teaching code

4S00043

Credits

6

Language

Italian

Also offered in courses:

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

INF/01 - INFORMATICS

The teaching is organized as follows:

Teoria

Credits

4

Period

Semester 1

Academic staff

Andrea Giachetti

Laboratorio

Credits

2

Period

Semester 1

Academic staff

Andrea Giachetti

Learning objectives

This course aims at providing the student with the tools needed to master the algorithms and computational methods upon which many interactive computer graphics applications are based. The focus is on understanding the theory (geometry, radiometry) and the computational issues (algorithms, programming) that lie behind computer generated images. At the end of the course, the students will be able to: Understand the functionality of the graphics pipeline of modern computers; Understand the basics of 3D modeling and rendering algorithms; Design and implement simple interactive graphics/visualization applications; Describe effectively the technical feature of the applications developed; Use the acquired knowledge as a basis to pursue Visual Computing studies with independence.

Prerequisites and basic notions

Basic information on geometry and linear algebra

Program

1. Introduction
2. Draw with the computer: display, coding images and drawings, raster and vector images, rasterization, color and colorimetry

3. Geometric modeling: Euclidean space, 2D and 3D objects representation, curves, 3D models, constructive solid geometry (outline), spatial partitioning (outline), polygon meshes: encoding, characteristics, attributes, textures, processing algorithms, hierarchical models.

4. Rendering and lighting. Introduction to rendering: ray casting and rasterization, radiometry basics, BRDF, rendering equation, local and global lighting, materials, ray tracing, physically-based rendering, path tracing (outline)

5. Rasterization pipeline: geometric transformations, clipping, removal of hidden surfaces, scan conversion, interpolative shading, OpenGL pipeline, tricks, texture mapping, effects, and shadows

5 Animation. Keyframe animation, linear blending, skinning

6. Scientific visualization, principles, design, techniques for visualizing volumes

7. Laboratory (24h) Modeling of objects in Blender. Collections and hierarchies. Scripting. Animation. Materials, textures, and UV-mapping. Scientific visualization: ParaView.

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

Lectures and guided exercises in the laboratory

Learning assessment procedures

The verification of the profit takes place through a written test consisting of 4 open questions on the parts of the program and evaluation of the laboratory activities made through the delivery and correction of homework or with a replacement project.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

To pass the exam, the student must demonstrate -To have understood the basic concepts of creating synthetic images, Euclidean geometry, 3D object modeling and 3D rendering -To have understood the operation of the rasterization graphics pipeline -To know the principles and some techniques of scientific visualization - To be able to describe the aforementioned concepts in a clear and exhaustive way - To know how to apply the knowledge acquired by solving exercises or developing application projects

Criteria for the composition of the final grade

The grade will consist of 4/5 from the written evaluation and 1/5 from the evaluation of the homework or the replacement project

Exam language

Italiano