Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea in Informatica - Enrollment from 2025/2026Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.
1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona
Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).
Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.
2. Attestato o equipollenza linguistica CLA
Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati dall'A.A. 2021/2022 vengono riconosciute:
- Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
- Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.
Gli immatricolati fino all'A.A. 2020/2021 devono consultare le informazioni che si trovano qui.
Modalità di inserimento a libretto: richiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it
3. Competenze trasversali
Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.
4. CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
5. Periodo di stage/tirocinio
Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui informazioni su come attivare lo stage.
Verificare nel regolamento quali attività possono essere di tipologia D e quali di tipologia F.
Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
2° 3° | Introduction to Docker | D |
Franco Fummi
(Coordinator)
|
2° 3° | Introduction to quantum mechanics for quantum computing | D |
Claudia Daffara
(Coordinator)
|
2° 3° | Introduction to smart contract programming for ethereum | D |
Sara Migliorini
(Coordinator)
|
2° 3° | Introduction to Robotics for students of scientific courses. | D |
Andrea Calanca
(Coordinator)
|
2° 3° | Web and mobile app design using react and react native | D |
Graziano Pravadelli
(Coordinator)
|
2° 3° | Rapid prototyping on Arduino | D |
Franco Fummi
(Coordinator)
|
2° 3° | Firmware development with bluetooth low energy (BLE) protocol and freertos operating system | D |
Franco Fummi
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
2° 3° | Artificial intelligence | D |
Alessandro Farinelli
(Coordinator)
|
2° 3° | Introduction to Robotics for students of scientific courses. | D |
Andrea Calanca
(Coordinator)
|
2° 3° | LaTeX Language | D |
Enrico Gregorio
(Coordinator)
|
2° 3° | Python programming language | D |
Carlo Combi
(Coordinator)
|
2° 3° | HW components design on FPGA | D |
Franco Fummi
(Coordinator)
|
2° 3° | Programming Challanges | D |
Romeo Rizzi
(Coordinator)
|
2° 3° | Protection of intangible assets (SW and invention)between industrial law and copyright | D |
Mila Dalla Preda
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° | Subject requirements: mathematics | D |
Franco Zivcovich
(Coordinator)
|
Programming languages (2023/2024)
Teaching code
4S02727
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
INF/01 - INFORMATICS
Courses Single
Authorized
The teaching is organized as follows:
Teoria
Laboratorio
Learning objectives
The course provide specific capabilities in the context of programming languages. In particular, it provides the necessary knowledge for operating in design, development and maintenance of software systems, starting form the right choice of the programming language dependent on the specific tasks and features of what should be developed. At the end of the course, the student will have to show: to know and to be able to study and understand new programming languages; to be able to apply the acquired capabilities and knowledge for choosing the programming language depending on what he/she has to develop; to be able to develop necessary expertise for affording the following studies with a sufficient degree of autonomy.
Prerequisites and basic notions
Knowledge of mathematical logic and programming.
Program
------------------------
UL: Teoria
------------------------
Virtual machines: interpreters and compilers. Syntactical descriptions of programming languages: context free grammars. Structured operational semantics.
Memory management: scoping rules, functions, procedures, parameter passing, stack of activation records, heap.
Control: structuring of statements, abstraction, exceptions.
Data and types: data types, base types, structured types, type systems, type inference and polymorphism.
Examples of programming paradigms.
------------------------
UL: Laboratorio
------------------------
Introduction of tools for making exercise on the techniques of interpretation of programming languages.
Bibliography
Didactic methods
------------------------
UL: Teoria
------------------------
Frontal lessons
------------------------
UL: Laboratorio
------------------------
Recorded tutorials to follow at home, and laboratory sessions for the execution or completion of the exercises left to be done in the tutorials and to be delivered for the accumulation of the 1/30 bonus to be added to the project evaluation.
Learning assessment procedures
------------------------
UL: Teoria
------------------------
Written exam with exercises and questions relating to the entire program of the course (with oral, always on the entire program, possible only for those who pass the written exam with a grade greater than 26/30, but mandatory to register a grade greater than 26/30 ).
An evaluation of 3/30 attributed to the laboratory is reserved through the delivery of a project evaluated through questions to be answered during the writing. This evaluation can reach 4/30 depending on the number of homeworks delivered during the workshop and in case of delivery of the project by the end of the course.
------------------------
UL: Laboratorio
------------------------
Look at the description provided for the module of theory.
Evaluation criteria
------------------------
UL: Teoria
------------------------
The objective of the written test is to ascertain an adequate understanding of the contents and the ability to re-elaborate such contents. A sufficient capacity for formal reasoning on the semantics of programming languages is also ascertained through the resolution of exercises. The objective of the oral exam is to ascertain an advanced understanding of the contents that allows a critical analysis and a reworking of the concepts and results studied, also by ascertaining the knowledge of theorems and proofs.
------------------------
UL: Laboratorio
------------------------
The questions on the project aim to verify the effective understanding of the structures implemented and delivered.
Criteria for the composition of the final grade
The final grade consists in the evaluation of the written test including theory and laboratory (optional) possibly mediated with the grade of the oral interview.
Exam language
Italiano