Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2019/2020
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Teaching methods and tutorials (2018/2019)
The teaching is organized as follows:
Learning outcomes
L'insegnamento si propone di sviluppare competenze tutoriali per facilitare processi di formazione infermieristica e ostetrica di base e avanzata nei setting clinici attraverso l’approfondimento delle teorie dell’apprendimento dall’esperienza, riflessivo e trasformativo, delle metodologie tutoriali e delle abilità comunicative funzionali all'instaurarsi di una relazione educativa. MODULO METODOLOGIE DIDATTICHE E TUTORIALI Obiettivi formativi: approfondire metodi e strumenti della tutorship applicati anche ai contesti organizzativi per facilitare l’inserimento dei professionisti neoassunti sviluppare competenze tutoriali applicate a processi di formazione infermieristica e ostetrica di base e avanzata, con particolare approfondimento del tutorato nei setting clinici. MODULO MODELLI DI APPRENDIMENTO DALL’ESPERIENZA Obiettivi formativi: approfondire il significato del concetto di apprendimento secondo una prospettiva psicopedagogica 5 acquisire conoscenze sulle principali teorie di riferimento e sugli aspetti operativi dell’apprendimento nei contesti professionali acquisire strumenti e competenze per l’apprendimento riflessivo giungere ad una elaborazione personale dei concetti chiave dell’apprendimento. MODULO PSICOLOGIA CLINICA E DEI GRUPPI Obiettivi formativi: acquisire le conoscenze scientifiche e le abilità comunicative funzionali all'instaurarsi di una relazione educativa e di collaborazione con il paziente e i suoi familiari acquisire consapevolezza delle dinamiche di gruppo e della gestione dei conflitti.
Program
Psychological theories and learning models
Experiential knowledge and reflective learning
Communication techniques for conflicts management and negotiation
Group dynamics
Tutorship and its declinations (tutor, coach, mentor, counselor)
Organizational learning
Tutorial methodologies (structured feedback, self-learning plan, portfolio)
Bibliography
Author | Title | Publishing house | Year | ISBN | Notes |
---|---|---|---|---|---|
Zannini L. | La tutorship nella formazione degli adulti uno sguardo pedagogico | Milano: Guerrini Scientifica | 2009 | ||
Del Piccolo Lidia | Competenze per comunicare con i pazienti | Piccin | 2015 | ||
G.P. Quaglino, S.Casagrande, A.Castellano | Gruppo di Lavoro Lavoro di Gruppo | Raffaello corina Editore | 1992 | ||
Mortari Luigina | Apprendere dall’esperienza. Il pensare riflessivo nella formazione | Carocci, Roma. | 2003 | ||
Santoianni Flavia | Modelli e strumenti di insegnamento | Carocci | 2010 |
Examination Methods
The exam consists in a written test with multiple-choice questions and an oral examination to assess knowledges learned and the ability to apply these into the practice.
The oral exam covers the all program.