Studying at the University of Verona

A.A. 2018/2019

Academic calendar

Il calendario accademico riporta le scadenze, gli adempimenti e i periodi rilevanti per la componente studentesca, personale docente e personale dell'Università. Sono inoltre indicate le festività e le chiusure ufficiali dell'Ateneo.
L’anno accademico inizia il 1° ottobre e termina il 30 settembre dell'anno successivo.

Academic calendar

Course calendar

The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates. .

Definition of lesson periods
Period From To
INF VR - 2° anno 1° sem Oct 2, 2018 Dec 21, 2018
INF VR - 1° anno 1° sem Oct 9, 2018 Dec 21, 2018
INF VR - 3° anno 1° sem Oct 22, 2018 Dec 21, 2018
INF VR - 3° anno 2° sem Jan 28, 2019 Mar 22, 2019
INF VR - 1° anno 2° sem Feb 4, 2019 Apr 5, 2019
INF VR - 2° anno 2° sem Apr 29, 2019 Jun 28, 2019
Exam sessions
Session From To
INF VR - sessione invernale 1° - 2° anno Jan 7, 2019 Jan 31, 2019
INF VR - sessione invernale 3° anno Jan 7, 2019 Jan 25, 2019
INF VR - sessione estiva 3° anno (1^ parte) Mar 25, 2019 Apr 5, 2019
INF VR - sessione estiva 1° anno (1^ parte) Apr 8, 2019 Apr 18, 2019
INF VR - sessione estiva 2° anno Jul 2, 2019 Jul 31, 2019
INF VR - sessione estiva 3° anno (2^ parte) Jul 15, 2019 Jul 31, 2019
INF VR - sessione estiva 1° anno (2^ parte) Jul 23, 2019 Jul 31, 2019
INF VR - sessione autunnale 1°-2°-3° anno Sep 2, 2019 Sep 27, 2019
Degree sessions
Session From To
INF - SESSIONE AUTUNNALE Oct 1, 2019 Nov 30, 2019
INF - SESSIONE PRIMAVERILE Mar 1, 2020 Apr 30, 2020
Holidays
Period From To
Festa di Ognissanti Nov 1, 2018 Nov 1, 2018
Festa dell’Immacolata Dec 8, 2018 Dec 8, 2018
Vacanze di Natale Dec 22, 2018 Jan 6, 2019
Vacanze di Pasqua Apr 19, 2019 Apr 23, 2019
Festa della liberazione Apr 25, 2019 Apr 25, 2019
Festa del lavoro May 1, 2019 May 1, 2019
Festa del Santo Patrono May 21, 2019 May 21, 2019
Festa della Repubblica Jun 2, 2019 Jun 2, 2019
Other Periods
Description Period From To
INF VR - 2° anno 1^ esp INF VR - 2° anno 1^ esp Feb 4, 2019 Apr 5, 2019
INF VR - 3° anno 1^ esp INF VR - 3° anno 1^ esp Apr 8, 2019 May 24, 2019
INF VR - 1° anno 1^ esp INF VR - 1° anno 1^ esp Apr 29, 2019 Jun 7, 2019
INF VR - 3° anno 2^ esp INF VR - 3° anno 2^ esp Jun 3, 2019 Jul 12, 2019
INF VR - 1° anno 2^ esp INF VR - 1° anno 2^ esp Jun 17, 2019 Jul 19, 2019
INF VR - 2° anno 2^ esp INF VR - 2° anno 2^ esp Sep 2, 2019 Oct 9, 2019
INF VR - 3° anno 3^ esp INF VR - 3° anno 3^ esp Sep 4, 2019 Oct 16, 2019

Exam calendar

The exam roll calls are centrally administered by the operational unit   Medicine Teaching and Student Services Unit
Exam Session Calendar and Roll call enrolment   sistema ESSE3 . If you forget your password to the online services, please contact the technical office in your Faculty or to the service credential recovery .

Exam calendar

Per dubbi o domande Read the answers to the more serious and frequent questions - F.A.Q. Examination enrolment

Academic staff

A B C D F G L M N P R S T V Z

Accordini Simone

simone.accordini@univr.it +39 045 8027657

Adami Anna

anna.adami@univr.it 045 802 7236

Allegrini Elisabetta

elisabetta.allegrini@ospedaleuniverona.it

Ambrosi Elisa

elisa.ambrosi_01@univr.it +039 0458027288

Arici Cecilia

cecilia.arici@univr.it + 39 045 812 8266

Barbui Corrado

corrado.barbui@univr.it +39 0458126418

Battistoni Laura

laura.battistoni@univr.it 045 802 7247

Bisoffi Zeno

zeno.bisoffi@sacrocuore.it +390456013326

Bissoli Luisa

luisa.bissoli@mail.azosp.vr.it

Bissoli Giorgia

Bombieri Cristina

cristina.bombieri@univr.it 045-8027209

Bonato Federica

federica.bonato@ospedaleuniverona.it

Bortolotti Federica

federica.bortolotti@univr.it 045 8124618

Brazzarola Paolo

paolo.brazzarola@azosp.vr.it 045 8124404

Calabrese Massimiliano

massimiliano.calabrese@univr.it +39 045 812 4678

Calderan Laura

laura.calderan@univr.it 0458027562

Canzan Federica

federica.canzan@univr.it 0458027253- 7288

Dalle Carbonare Luca Giuseppe

luca.dallecarbonare@univr.it +39 045 812 6062

Della Libera Chiara

chiara.dellalibera@univr.it +39 0458027219

De Manzoni Giovanni

giovanni.demanzoni@univr.it + 39 045 812 3905

Di Francesco Vincenzo

vincenzo.difrancesco@univr.it +39 045 8123989

Donadelli Massimo

massimo.donadelli@univr.it 0458027281

Donadello Katia

katia.donadello@univr.it +39 045 812 4311

D'Onofrio Mirko

mirko.donofrio@univr.it +39 045 8124301

Dusi Stefano

stefano.dusi@univr.it +39 045 8027124

Fabene Paolo

paolo.fabene@univr.it 0458027267

Friso Simonetta

simonetta.friso@univr.it +39 045 812 6369

Gambarin Mattia

mattia.gambarin@medicina.univr.it +39 0458124768

Giacopuzzi Simone

simone.giacopuzzi@univr.it +39 045 812 7510

Gibellini Davide

davide.gibellini@univr.it +390458027559

Girelli Domenico

domenico.girelli@univr.it 0458124791

Gottin Leonardo

leonardo.gottin@univr.it +39 045 812 7250

Leonardelli Paola

Leone Roberto

roberto.leone@univr.it 0458027612

Liziero Luciano

luciano.liziero@univr.it 0429788181/85

Lonardi Cristina

cristina.lonardi@univr.it 045/8028360

Lovato Liliana

liliana.lovato@univr.it 045 8027247

Marognolli Oliva

oliva.marognolli@univr.it 045 802 7246

Milella Michele

michele.milella@univr.it 0458128502

Moretti Francesca

francesca.moretti@univr.it 045 8027294

Nadalet Sylvain Giovanni

sylvain.nadalet@univr.it +39 045 8028848

Paiella Salvatore

salvatore.paiella@univr.it +39 045 812 6009

Pecoraro Francesca

fpecoraro@ospedalepederzoli.it

Pelizzari Nicola

nicola.pelizzari@univr.it

Pellini Francesca

francesca.pellini@azosp.vr.it 045 8124967

Piacentini Giorgio

giorgio.piacentini@univr.it +39 045 812 7120

Pietrobelli Angelo

angelo.pietrobelli@univr.it +39 045 812 7125

Pilotto Sara

sara.pilotto@univr.it +390458128124

Poli Albino

albino.poli@univr.it 045 8027658

Porru Stefano

stefano.porru@univr.it + 39 045 812 4294

Protopapa Venera

venera.protopapa@univr.it 0458028883

Ribichini Flavio Luciano

flavio.ribichini@univr.it +39 045 812 2039

Ricci Matteo

matteo.ricci@univr.it +39 045 812 3549-3553-3575

Rimondini Michela

michela.rimondini@univr.it 0458126412

Romanelli Maria

mariagrazia.romanelli@univr.it +39 045 802 7182

Rossi Barbara

barbara.rossi@univr.it 045 8027222

Tacconelli Evelina

evelina.tacconelli@univr.it 0458128243 (Segreteria)

Tagliaro Franco

franco.tagliaro@univr.it 045 8124618-045 8124246

Targher Giovanni

giovanni.targher@univr.it +39 045 8123748

Tinazzi Elisa

elisa.tinazzi@univr.it +39 045 812 4401

Todesco Francesca

francesca.todesco@univr.it 045/8027247

Valentini Marco

marco.valentini@univr.it 3336189605

Valentini Roberto

roberto.valentini@univr.it +39 045 812 3542

Verlato Giuseppe

giuseppe.verlato@univr.it 045 8027628

Veronese Elisabetta

elisabetta.veronese@aovr.veneto.it

Vincenzi Silvia

silvia.vincenzi@univr.it 045 802 7253

Zanusso Gianluigi

gianluigi.zanusso@univr.it +39 0458124285

Zivelonghi Laura

lzivelonghi@aulss9.veneto.it

Study Plan

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University. Please select your Study Plan based on your enrolment year.

TeachingsCreditsTAFSSD
7
A/B
(MED/07 ,MED/42 ,MED/44 ,MED/45)
TeachingsCreditsTAFSSD
8
B
(MED/09 ,MED/18 ,MED/41 ,MED/45)
6
A/B
(MED/25 ,MED/45 ,M-PSI/01 ,SPS/07)
Prova finale
7
E
(-)

1° Anno

TeachingsCreditsTAFSSD
7
A/B
(MED/07 ,MED/42 ,MED/44 ,MED/45)

3° Anno

TeachingsCreditsTAFSSD
8
B
(MED/09 ,MED/18 ,MED/41 ,MED/45)
6
A/B
(MED/25 ,MED/45 ,M-PSI/01 ,SPS/07)
Prova finale
7
E
(-)

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




SPlacements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S000039

Credits

7

Coordinatore

Laura Calderan

The teaching is organized as follows:

Fisiologia

Credits

3

Period

INF VR - 1° anno 1° sem

Academic staff

Roberto Poltronieri

Anatomia umana

Credits

3

Period

INF VR - 1° anno 1° sem

Academic staff

Laura Calderan

Istologia

Credits

1

Period

INF VR - 1° anno 1° sem

Academic staff

Marina Bentivoglio

Learning outcomes

The course introduces the student to the ability of describing the human’s body structure (both considering the macroscopic level and the microscopic level) in normal conditions. Moreover the course develop the knowing of the essential morphologic characteristics of systems, organs, tissues, cells and subcellular structures of the human body and their main related Morpho functional. It also proposes the study of the physiological phenomena of the various systems, in a holistic view from the cell to the whole organism and to recognize the principles of homeostasis and the control mechanisms that oversee them and the major adjustments in non- basal conditions.

Program

------------------------
MM: FISIOLOGIA
------------------------
CELLULAR PHYSIOLOGY 1) Cellular homeostasis 2) Action potential and synaptic transmission 3) Skeletal muscle CARDIOVASCULAR APPARATUS 4) Cardiac autorhythmicity and cardiac impulse propagation 5) Heart nervous control 6) Excitement and cardiac contractility 7) Cardiac reflexes 8) Stroke volume 9) Cardiac output 10) ECG and cardiac cycle 11) Cardiac work and metabolism 12) Hemodynamic principles of the cardiovascular system 13) Vascular resistance 14) Capillaires, veins and lymphatics 15) Blood pressure 16) Cardiovascolar control RESPIRATORY APPARATUS 17) Respiratory mechanism 18) Pulmonary volumes and capacities 19) Ventilation and perfusion 20) Gas diffusion 21) Respiratory gas transport 22) Respiratory control KIDNEY APPARATUS 23) Nephron 24) Glomerular filtration rate and renal plasma flow 25) Reabsorption and secretion renal 26) Urine concentration and dilution 27) Idric and elecrolyte balance 28) Acid-base balance 29) Urination GASTROINTESTINAL APPARATUS 30) Smooth muscle 31) Gastrointestinal physiology 32) Esophageal and gastric motility 33) Intestinal motility 34) Salivary secretion 35) Gastric secretion 36) Pancreatic secretion 37) Liver and gallbladder 38) Secretion and absorption in the intestine NERVOUS SYSTEM 39) Autonomic nervous system (sympathetic and parasympathetic control) 40) Adrenergic and cholinergic receptors
------------------------
MM: ANATOMIA UMANA
------------------------
Introduction to the study of human anatomy. General structure of the organism and anatomical terminology: anatomic location; section planes and surfaces; movements; parenchymatous viscera; hollow viscera; Vascular-nervous bundles. Topographic Anatomy: General Organization of the human body: the body surface; cavity; thorax; abdomen; neck; head, arts. Skin: microscopic structure; appendages; mammary gland. Musculoskeletal System: -The skeleton and joints: general structure of the skeleton. Types of bones. The neurocranium and splanchnocranium, general structure: skull. Description of individual cranial bones. Spine and ribcage. Shoulder girdle and upper limb bones. Pelvic girdle and lower limb bones. -Joint Classification and description of the main. -Muscles: muscle tissue, muscular tissue types and their functional differentiation. The muscles of the head and neck; muscles of the trunk; pelvic muscles; limb muscles. Cardiovascular: General information; heart; arteries; veins; microcirculation; pulmonary circulation; systemic circulation; arteries and veins of the great movement; Fetal circulation elements. The blood. The lymphatic system: linph ; lymph nodes; thyme; spleen; lymphatic pathways. Digestive system: General Organization: the oral cavity; tongue and teeth; the pharynx; esophagus; stomach; intestine; pancreas; liver; biliary tract; gallbladder; peritoneum. Respiratory system: external nose and nasal passages; larynx; trachea; bronchi; the lungs; pleure. Urinary system: General information; Rene; renal pelvis; ureter; bladder; male urethra and prostate; the female urethra. Endocrine system: topography, structure and function of the major endocrine glands. Female reproductive system: ovary; fallopian tubes; uterus; vagina; external genitalia. placenta. Male reproductive system: General information; testicle; sperm streets; the external genitals. Central nervous system: General Organization. description of the spinal cord, brainstem, cerebellum, diencephalon, cerebrum; description of the main sensory and motor systems. Peripheral nervous system: General Organization; cranial nerves; spinal nerves; the vegetative nervous system.
------------------------
MM: ISTOLOGIA
------------------------
CYTOLOGY - General organization of eukaryotic cells - Notes on methods and tools for the study of cells and tissues (with particular reference to light and electron microscopy). - Structure and functions of the plasma membrane. Permeability. Notes on plasma membrane specializations and their functional role: specializations of the free surface (microvilli, cilia, flagellum); intercellular junctions. - Notes on exocytosis and endocytosis - Cytoplasm and cell organelles: cytosol; cytoskeleton, rough and smooth endoplasmic reticulum; ribosomes; Golgi apparatus; lysosomes and phagocytosis; mitochondria;. - Nucleus and nuclear envelope (Mitosis and meiosis are dealt with in the Biology course). TISSUES - General features of the main families of tissues - Epithelial tissue: organization, classification criteria. Epithelium. Exocrine and endocrine secretion and glands. - Tissues derived from mesenchymal cells (connective tissues): classification; cell differentiation lines. - Connective tissue: extracellular matrix composition; fibers: collagen fibers, reticular and elastic fibers, collagen synthesis; fibroblasts. Notes on the adipose tissue. - Blood: plasma, red and white cells, platelets. - Cartilage: structure and features; hyaline and elastic cartilage, fibrocartilage. Extracellular matrix and chondrocytes. Chondrogenesis - Bone: structure and features. Compact bone and spongy bone. Osteon, lamellar arrangement. Extracellular matrix; blood supply. Cells: osteoblasts, osteocytes, osteoclasts. Intramembranous and endochondral osteogenesis. - Muscle: general features, functions. Skeletal muscle: muscle fiber, sarcomere; notes on muscle contraction. Cardiac muscle. Smooth muscle. - Nervous tissue: general features and functions. Neuron and synapsis. Notes on glial cells.

Examination Methods

The exam is written and includes the use of multiple choice questions (5 replies to each question of which only one is correct). The questions are 100
For each correct question it is assigned a point and there are no penalties for wrong answer.

Bibliografia

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
vanputte regan russo Anatomia (Edizione 3) idelson gnocchi 2014 9788879475846
Drake - Volg - Mitchell Anatomia del Gray - I fondamenti di Gray 2015
Anastasi et al Anatomia Umana (Edizione 4) Ed. Ermes 2012
KÖPF-MAIER P. Anatomia Umana - Atlante Edi-ermes Milano 2000
Pasqualino Panattoni Anatomia umana. Citologia, istologia, embriologia, anatomia sistematica Ed. Edra 2009 8802081832
Netter Testo-Atlante di Anatomia Umana Normale (Edizione 5) Ed. Edra 2014 8821439127
Poltronieri Roberto Elementi di Fisiologia EdiSES 2018
Vercelli e Coll Anatomia umana funzionale Minerva Medica 2011
Sica e Coll Istologia per le professioni sanitarie Idelson-Gnocchi 2014

Tipologia di Attività formativa D e F

Academic year

Course not yet included

Career prospects


Avvisi degli insegnamenti e del corso di studio

Per la comunità studentesca

Se sei già iscritta/o a un corso di studio, puoi consultare tutti gli avvisi relativi al tuo corso di studi nella tua area riservata MyUnivr.
In questo portale potrai visualizzare informazioni, risorse e servizi utili che riguardano la tua carriera universitaria (libretto online, gestione della carriera Esse3, corsi e-learning, email istituzionale, modulistica di segreteria, procedure amministrative, ecc.).
Entra in MyUnivr con le tue credenziali GIA.

Gestione carriere


Tirocinio professionalizzante

Finalità del Tirocinio
Le attività di tirocinio sono finalizzate a far acquisire allo studente competenze specifiche previste dal profilo professionale. Per conseguire tali finalità formative, si possono attivare convenzioni con strutture, che rispondano ai requisiti di idoneità per attività, dotazione di servizi e strutture.  
I 60 crediti minimi riservati al tirocinio sono da intendersi come impegno complessivo necessario allo studente per raggiungere le competenze professionali “core” previste dal rispettivo profilo professionale. 
Il tirocinio professionale comprende:
  • sessioni tutoriali che preparano lo studente all’esperienza;
  • esercitazioni e simulazioni in cui si sviluppano le abilità tecniche, relazionali e metodologiche in situazione protetta prima o durante la sperimentazione nei contesti reali;
  • esperienze dirette sul campo con supervisione;
  • sessioni tutoriali e feedback costanti;
  • compiti didattici, elaborati e approfondimenti scritti specifici e mandati di studio guidato.
 La valutazione delle competenze acquisite in tirocinio.
Le esperienze di tirocinio devono essere progettate, valutate e documentate nel percorso dello studente. Durante ogni esperienza di tirocinio lo studente riceve valutazioni formative sui suoi progressi sia attraverso colloqui e schede di valutazione.
Al termine di ciascun anno di corso viene effettuata una valutazione sommativa (certificativa) per accertare i livelli raggiunti dallo studente nello sviluppo delle competenze professionali attese. La valutazione viene effettuata da una Commissione presieduta dal Coordinatore della Didattica Professionale (CDP), e composta da almeno un docente e da un Tutor professionale. Tale valutazione è la sintesi delle valutazioni formative, via via, documentate durante l’anno di corso, il profitto raggiunto negli elaborati scritti e le performance delle abilità tecniche assistenziali e relazionali dimostrate all’esame di tirocinio che può essere realizzato con esami simulati, colloqui, prove scritte applicative.
L’esame annuale di tirocinio prevede un unico appello per anno accademico, salvo particolari situazioni per le quali la commissione didattica potrà concedere un appello straordinario.
La valutazione sommativa del tirocinio sarà espressa e registrata nella carriera in trentesimi in base al livello di raggiungimento degli obiettivi. Le modalità di registrazione del voto di profitto sono:
  1. “assente”  pre-iscritto che non ha frequentato alcuna esperienza di tirocinio;
  2. “ritirato” sospensione durante il tirocinio per problemi di salute, gravidanza o per motivazioni personali;
  3. “insufficiente” non raggiungimento del livello atteso negli obiettivi formativi (anche se lo studente ha sospeso la frequenza al tirocinio o non sostenuto l’esame finale).
 Prerequisiti di accesso al tirocinio.
Il Coordinatore della Didattica Professionale (CDP), ammette alla frequenza dell’esperienza di tirocinio previsto per l’anno di corso, gli studenti che hanno frequentato regolarmente:
  • le attività teoriche, in particolare gli insegnamenti delle discipline professionali dell’anno in corso e dell’anno precedente
  •  laboratori professionali ritenuti propedeutici al tirocinio
Ulteriori dettagli sono disciplinati dal Regolamento del corso di studio 
Per maggiori informazioni consultare la pagina del servizio 

Attività a scelta dello studente

Attività a scelta dello studente

Allegati


Graduation

Allegati

Title Info File
pdf Indicazioni metodologiche per l'elaborazione della tesi 1487 KB, 28/06/21 

List of theses and work experience proposals

theses proposals Research area
Progetto ESPRIMO -Supportare la resilienza nei giovani con diagnosi di sclerosi multipla Clinical Psychology & Psychiatry - Clinical Psychology & Psychiatry
Progetto WITHSTAND- Supportare la resilienza negli eventi avversi in sanità The Human Mind and Its Complexity: Cognitive science, psychology, linguistics, philosophy of mind - Clinical and health psychology

Further services

I servizi e le attività di orientamento sono pensati per fornire alle future matricole gli strumenti e le informazioni che consentano loro di compiere una scelta consapevole del corso di studi universitario.