Studying at the University of Verona

A.A. 2012/2013

Academic calendar

Il calendario accademico riporta le scadenze, gli adempimenti e i periodi rilevanti per la componente studentesca, personale docente e personale dell'Università. Sono inoltre indicate le festività e le chiusure ufficiali dell'Ateneo.
L’anno accademico inizia il 1° ottobre e termina il 30 settembre dell'anno successivo.

Academic calendar

Course calendar

The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates. .

Definition of lesson periods
Period From To
Sem. 1A Oct 1, 2012 Nov 18, 2012
Sem. 1B Nov 19, 2012 Jan 20, 2013
Sem. IIA Feb 25, 2013 Apr 21, 2013
Sem. IIB Apr 22, 2013 Jun 9, 2013
Exam sessions
Session From To
Sessione Estiva (Esami sospesi dal 16 al 19 luglio) Jun 10, 2013 Jul 31, 2013
Sessione esami autunnale Sep 2, 2013 Sep 30, 2013
Sessione Invernale Jan 20, 2014 Feb 23, 2014
Degree sessions
Session From To
Sessione Estiva Jul 16, 2013 Jul 19, 2013
Sessione Autunnale Nov 12, 2013 Nov 15, 2013
Sessione Invernale Mar 18, 2014 Mar 21, 2014
Holidays
Period From To
Festa di Ognissanti Nov 1, 2012 Nov 1, 2012
Festa dell'Immacolata Concezione Dec 8, 2012 Dec 8, 2012
Vacanze Natalizie Dec 21, 2012 Jan 6, 2013
Vacanze Pasquali Mar 29, 2013 Apr 2, 2013
Festa della Liberazione Apr 25, 2013 Apr 25, 2013
Festa dei Lavoratori May 1, 2013 May 1, 2013
Festa del Santo Patrono di Verona S. Zeno May 21, 2013 May 21, 2013
Festa della Repubblica Jun 2, 2013 Jun 2, 2013
Vacanze Estive Aug 9, 2013 Aug 16, 2013

Exam calendar

The exam roll calls are centrally administered by the operational unit   Humanistic Studies Teaching and Student Services Unit
Exam Session Calendar and Roll call enrolment   sistema ESSE3 . If you forget your password to the online services, please contact the technical office in your Faculty or to the service credential recovery .

Exam calendar

Per dubbi o domande Read the answers to the more serious and frequent questions - F.A.Q. Examination enrolment

Academic staff

D G L M P R S T

Di Nicola Paola

paola.dinicola@univr.it +39 045 802 8040

Gecchele Mario

mario.gecchele@univr.it +39 045802 8651

Giuspoli Paolo

paolo.giuspoli@univr.it +39 045802 8388

Lavelli Manuela

manuela.lavelli@univr.it +39 045 802 8136

Loro Daniele

daniele.loro@univr.it +39 045 802 8041

Moro Valentina

Valentina.Moro@univr.it +39 045 802 8370

Mortari Luigina

luigina.mortari@univr.it 045 802 8652

Paini Anna Maria

anna.paini@univr.it +39 045802 8129

Pedrazza Monica

monica.pedrazza@univr.it +39 045 802 8131

Portera Agostino

agostino.portera@univr.it +39 045802 8397

Romagnani Gian Paolo

gianpaolo.romagnani@univr.it +39 045802 8377

Savardi Ugo

ugo.savardi@univr.it +39 045 802 8065

Tuppini Tommaso

tommaso.tuppini@univr.it 045 802 8142

Study Plan

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University. Please select your Study Plan based on your enrolment year.

TeachingsCreditsTAFSSD
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
6
B
(M-FIL/03)
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
6
C
(L-LIN/10)
6
C
(L-LIN/03)
TeachingsCreditsTAFSSD
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Prova finale
16
E
(-)

1° Anno

TeachingsCreditsTAFSSD
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
6
B
(M-FIL/03)
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
6
C
(L-LIN/10)
6
C
(L-LIN/03)

2° Anno

TeachingsCreditsTAFSSD
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Prova finale
16
E
(-)

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




SPlacements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S000564

Coordinatore

Serafina Pastore

Credits

9

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

M-PED/03 - METHODOLOGIES OF TEACHING AND SPECIAL EDUCATION

Language of instruction

Italian

Period

Sem. IIA, Sem. IIB

Learning outcomes

The course brings the instructional design theme. In a theoretical perspective it will underline the main dimensions of design and planning; in a methodological perspective there will be recalled main design models and, in a practical perspective, there will be presented best practices and work devices. The contents are:
• Design, planning, project, planning skill.
• Design models.
• Traditional design methods and instruments;
• Instructional design and competencies.

Program

The course brings the instructional design theme. In a theoretical perspective it will underline the main dimensions of design and planning; in a methodological perspective there will be recalled main design models and, in a practical perspective, there will be presented best practices and work devices. The contents are:
• Design, planning, project, planning skill.
• Design models.
• Traditional design methods and instruments;
• Instructional design and competencies.

COURSE ORGANIZATION
Lectures; workshop; role playing.

REFERENCES BOOKS

For all students:
Rossi P.G., Toppano E. (2009). Progettare nella società della conoscenza. Roma: Carocci.
Pastore S. (2012). Lavoro e apprendimento. Intersezioni didattiche. Milano: Guerini.

For no attendee students :
Moon J. (2012). Esperienza, riflessione apprendimento. Roma: Carocci.

Recommended readings:
Castoldi M. (2011). Progettare per competenze. Roma: Carocci.
Lipari D. (2010). Progettazione e valutazione dei processi formativi. Roma: Edizioni Lavoro.

Examination Methods

All students(attending and not attending) will be assessed by oral examination. The process of assessment is designed to reflect content knowledge and to grasp these elements:
• Design theory;
• Lexicon;
• Inference skills;
• Reflexivity.

Examination (for students attending and not attending) will be supplemented by the presentation of an educatiional project (delivered via email one week before the exam) on topics agreed with the teacher and aimed at verifying the ability to transfer into practice the concepts of instructional design.

There will not considered exemptions. There will be implemented moments of diagnostic and formative assessment as support for learning (self and peer assessment) and exercises.

Handhouts, learning material and organizers will be provided to students.

Tipologia di Attività formativa D e F

Academic year

Course not yet included

Career prospects


Avvisi degli insegnamenti e del corso di studio

Per la comunità studentesca

Se sei già iscritta/o a un corso di studio, puoi consultare tutti gli avvisi relativi al tuo corso di studi nella tua area riservata MyUnivr.
In questo portale potrai visualizzare informazioni, risorse e servizi utili che riguardano la tua carriera universitaria (libretto online, gestione della carriera Esse3, corsi e-learning, email istituzionale, modulistica di segreteria, procedure amministrative, ecc.).
Entra in MyUnivr con le tue credenziali GIA.

Practical information for students


Stage e Tirocini

Per le altre attività formative (crediti F) sono previsti 9 cfu (pari a 225 ore) da acquisire solamente attraverso l’attività di tirocinio obbligatoria, a sua volta suddivisa in:
  • tirocinio indiretto (1 cfu: 25 ore di frequenza obbligatoria in università per il 75%) in preparazione dell’attività formativa sul campo;
  • tirocinio diretto (8 cfu), da svolgersi presso enti convenzionati.
L’ordinamento didattico della LM in Scienze pedagogiche prevede che il tirocinio indiretto a frequenza obbligatoria si svolga in università per il 75% nel secondo anno (1 CFU: 25 ore).
Il tirocinio indiretto consiste in un accompagnamento iniziale delle/degli studenti da parte dei tutor attraverso un percorso di formazione della durata di 25 ore.
La finalità di questo percorso è quella di preparare le/gli studenti alla particolare forma di apprendimento costituita dal tirocinio, dotandoli di conoscenze e strumenti adeguati a osservare, comprendere e rielaborare criticamente l’esperienza di tirocinio nei servizi educativi e ad affrontare il tirocinio negli enti con metodo e consapevolezza.
Il percorso, da attuare in gruppi da 20-25 persone sotto la supervisione di un tutor proveniente dal mondo professionale di educatori e pedagogisti, risponde alle esigenze costantemente espresse sia dalle/dagli studenti stessi sia dalle parti sociali che dai referenti degli enti convenzionati.
 

Nuove Linee Guida per il tirocinio di Scienze pedagogiche.

Per altre informazioni in merito alle procedure per svolgere il tirocinio, è possibile contattare l'Ufficio Stage e Tirocini.

Student mentoring


Linguistic training CLA


Graduation

Allegati

List of theses and work experience proposals

theses proposals Research area
Tesi - Contatto intergruppi online PSYCHOLOGY - PSYCHOLOGY
Tesi - progetto ULISSE PSYCHOLOGY - PSYCHOLOGY
Tesi - Resilienza in tempo di pandemia PSYCHOLOGY - PSYCHOLOGY
Tesi - Contatto intergruppi online Psychology - Psychology, Applied
Tesi - progetto ULISSE Psychology - Psychology, Applied
Tesi - Resilienza in tempo di pandemia Psychology - Psychology, Applied
Psicoanalisi Psychology - Psychology, Psychoanalysis
Tesi - Contatto intergruppi online Psychology - Psychology, Social
Tesi - progetto ULISSE Psychology - Psychology, Social
Tesi - Resilienza in tempo di pandemia Psychology - Psychology, Social
Stage Research area
Tirocinio - contatto intergruppi online PSYCHOLOGY - PSYCHOLOGY
Tirocinio - progetto ULISSE PSYCHOLOGY - PSYCHOLOGY
Tirocinio - Resilienza in tempo di pandemia PSYCHOLOGY - PSYCHOLOGY
Tirocinio - contatto intergruppi online Psychology - Psychology, Applied
Tirocinio - progetto ULISSE Psychology - Psychology, Applied
Tirocinio - Resilienza in tempo di pandemia Psychology - Psychology, Applied
Tirocinio - contatto intergruppi online Psychology - Psychology, Social
Tirocinio - progetto ULISSE Psychology - Psychology, Social
Tirocinio - Resilienza in tempo di pandemia Psychology - Psychology, Social

Further services

I servizi e le attività di orientamento sono pensati per fornire alle future matricole gli strumenti e le informazioni che consentano loro di compiere una scelta consapevole del corso di studi universitario.