Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Medieval History, History of Christianity and Churches - Storia del cristianesimo e delle chiese (2013/2014)
Teaching code
4S001216
Teacher
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
M-STO/07 - HISTORY OF CHRISTIANITY AND OF CHURCHES
Period
II semestrino A, II semestrino B
Location
VERONA
Learning outcomes
Knowledge of sources and instruments of the historic-religious research, ability to analyse sources in relation with the problems of the historical-religious research.
Program
Poor and Poverty in the History of the Church from the earliest centuries to the rise of Mendicants Orders
Teaching methods: frontal lessons within a seminary context, reading and analysis of sources.
Ancient History:
Reference books required
1) Per foramen acus. Il cristianesimo antico di fronte alla pericope evangelica del ‘giovane ricco’, Milano, Vita e pensiero, 1986 (Studia patristica mediolanensia, 14)
2) Paola Vismara Chiappa, Il tema della povertà nella predicazione di sant’Agostino, Milano, Giuffré, 1975
3) Clemente Alessandrino, Il ricco e la salvezza. Nuova versione, Testo greco a fronte, Milano 2003 (possono essere prese in considerazione anche altre traduzioni)
or
Medieval History:
Reference books required
1) La conversione alla povertà nell’Italia dei secoli XII-XIV. Atti del XXVII Convegno storico internazionale (Todi, 14-17 ottobre 1990), Spoleto 1991.
2) Giacomo Todeschini, Ricchezza francescana. Dalla povertà volontaria alla società di mercato, Bologna 2004.
3) Grado Giovanni Merlo, Nel nome di san Francesco, Milano 2003 (in particolare le pagine 57-276)
Gli studenti iscritti alla magistrale in Scienze filosofiche possono sostituire il volume di Giacomo Todeschini con il volume di Giorgio Agamben, Altissima povertà. Regole monastiche e forma di vita, Vicenza 2011.
Other reference books
-Luciano Orabona, Cristianesimo e povertà. Saggio sulle fonti antiche, Roma 1964.
-M.G. Mara, Ricchezza e povertà nel cristianesimo primitivo, Roma 1980.
-Poveri e povertà nella storia della Chiesa, Modena 1989 (Quaderni della Fondazione San Carlo, 1-1988). Interventi di Vittorino Grossi, Gian Luca Potestà, Daniele Menozzi, Massimo Toschi, Alfio Filippi, Antonio Monaco, Giuseppe Ruggieri).
-Basilio di Cesarea, La cura del povero e l’onere della ricchezza. Testi dalle regole e dalle omelie, a cura di Luigi Franco Pizzolato, Milano 2013 (con introduzione del curatore da pp. 9-137).
-Malcom D. Lambert, Franciscan Poverty. The Doctrine of the Absolute Poverty of Christ and the Apostles in the Franciscan Order (1220-1323), London 1961.
-La povertà del secolo XII e Francesco d’Assisi, Atti del II° Convegno internazionale della Società internazionale di studi francescani (Assisi, 17-19 ottobre 1974), Assisi 1975.
-La concezione della povertà nel medioevo, Antologia di scritti a cura di Ovidio Capitani, Bologna 1983.
-A. Tabarroni, Povertà e potere nella tradizione francescana, in Il pensiero politico. Idee, teorie, dottrine, a cura di A. Andreatta, A.E. Baldini, C. Dolcini, G. Pasquino: vol. I, Età antica e medievale, a cura di C. Dolcini, Torino 1999, pp. 175-207.
-Roberto Lambertini, La povertà pensata. Evoluzione storica della definizione dell’identità minoritica da Bonaventura ad Ockham, Modena 2000.
-Neslihan Şenocak, The making of Franciscan Poverty, in “Revue Mabillon”, n.s., t. 24 (= t. 85) 2013, pp. 5-26.
Examination Methods
oral interviews and possible written reports to be previously agreed with the teacher.