Formazione e ricerca

Attività Formative del Corso di Dottorato - 2024/2025

In questa pagina sono riportate le attività formative del corso di dottorato per l'anno accademico 2024/2025. Ulteriori attività verranno aggiunte durante l'anno. Ti invitiamo a verificare regolarmente la presenza di aggiornamenti!

Istruzioni per i docenti: gestione delle lezioni

Approaches to study receptor tyrosine kinases: a focus on FGFR3 and related bone diseases

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Patricia Lievens

Biochimica Clinica

Crediti: 3,5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Giuseppe Lippi

Bioinformatica applicata alla genomica/Modelli cellulari 3D (Bioinformatics applied to genomics/3D cell culture models)

Crediti: 2

Lingua di erogazione: Italiano/Inglese

Docente:  Maria Romanelli

Encefalopatie dello sviluppo ed epilettiche dalla diagnosi genetica alla medicina di precisione

Crediti: 1

Lingua di erogazione: italiano

Docente:  Francesca Darra

Epidemiology and burden of antimicrobial resistence

Crediti: 1,5

Lingua di erogazione: Italiano o inglese, secondo richiesta

Docente:  Evelina Tacconelli

Flow Cytometry: Principles and Applications

Crediti: 2

Lingua di erogazione: Italiano/inglese

Docente:  Maria Scupoli

Genetic variations and populations

Crediti: 2

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Giovanni Malerba

Global Health: Determinanti di salute, fattori di rischio, stili di vita e disuguaglianze in sanità

Crediti: 2

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Stefano Tardivo

HIV: aspetti molecolari, virologici e clinici

Crediti: 2,5

Lingua di erogazione: L'esame si considera automaticamente superato se la presenza al corso é di almeno 4 su 5 lezioni

Docente:  Alessandra Ruggiero

I danni centrali dell'udito

Crediti: 2,5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Luca Sacchetto

Il disegno degli studi osservazionali

Crediti: 3

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Maria Elisabetta Zanolin

Meccanismi molecolari nei processi di differenziamento staminale

Crediti: 2,5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Maria Teresa Valenti

Methodological and statistical challenges in environmental health impact research

Crediti: 5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Alessandro Marcon

Metodologia epidemiologica

Crediti: 3

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Maria Elisabetta Zanolin

Microbiota del cavo orale e cancro: dalla clinica alla ricerca

Crediti: 2,5

Lingua di erogazione: italiano

Docente:  Nicoletta Zerman

Molecular Biological Tools For Medicine: Towards “Multi- Omics Age”

Crediti: 5

Lingua di erogazione: presenza

Docente:  Alessandra Ruggiero

Nuove strategie per combattere la resistenza agli antibiotici

Crediti: 2

Lingua di erogazione: italiano

Docente:  Annarita Mazzariol

Oncogenic viruses

Crediti: 2

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Davide Gibellini

Patologia Orale

Crediti: 2

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Dario Bertossi

Processing and analysing high-throughput sequencing data

Crediti: 3

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Giovanni Malerba

Ricerca traslazionale in malattie infettive nel soggetto immunocompromesso

Crediti: 2

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Elda Righi

Attività Formative della Scuola di Dottorato - 2024/2025

Please note: Additional information will be added during the year. Currently missing information is labelled as “TBD” (i.e. To Be Determined).

1. PhD students must obtain a specified number of CFUs each year by attending teaching activities offered by the PhD School.
First and second year students must obtain 8 CFUs. Teaching activities ex DM 226/2021 provide 5 CFUs; free choice activities provide 3 CFUs.
Third year students must obtain 4 CFUs. Teaching activities ex DM 226/2021 provide 2 CFUs; free choice activities provide 2 CFUs.
More information regarding CFUs is found in the Handbook for PhD Students: https://www.univr.it/phd-vademecum

2. Registering for the courses is not required unless explicitly indicated; please consult the course information to verify whether registration is required or not. When registration is actually required, instructions will be sent well in advance. No confirmation e-mail will be sent after signing up. Please do not enquiry: if you entered the requested information, then registration was silently successful.

3. When Zoom links are not explicitly indicated, courses are delivered in presence only.

4. All information we have is published here. Please do not enquiry for missing information or Zoom links: if the information you need is not there, then it means that we don't have it yet. As soon as we get new information, we will promptly publish it on this page.

Summary of training activities

Teaching Activities ex DM 226/2021: Linguistic Activities

Teaching Activities ex DM 226/2021: Research management and Enhancement

Teaching Activities ex DM 226/2021: Statistics and Computer Sciences

Teaching Activities: Free choice

THE EMPIRICAL PHENOMENOLOGICAL METHOD (EPM): THEORETICAL FOUNDATION AND EMPIRICAL APPLICATION IN EDUCATIONAL AND HEALTHCARE FIELDS

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Luigina Mortari

DOTTORATO E MERCATO DEL LAVORO: WORKSHOP FORMATIVI PER DOTTORANDI E NEO-DOTTORI DI RICERCA

Crediti: 4

Lingua di erogazione: Italiano

ARE YOU SURE YOU CAN DEFEAT A CHATBOT?

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Italiano

MEETING UKRAINE: THE IMPACT OF WAR AND FUTURE OPPORTUNITIES

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Italiano

EMOTIONS, BELIEFS, AND SKILLS TO FACE CLIMATE CHANGE AND EMBRACE CLIMATE ACTION

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Inglese

OPEN SCIENCE: THE MIGHTY STICK AGAINST "BAD" SCIENCE

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Michele Scandola

COMPUTATIONAL MECHANISMS UNDERLYING SENSORIMOTOR LEARNING

Crediti: 4,5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Matteo Bertucco

CSF DYNAMICS: ANATOMICAL AND FUNCTIONAL FEATURES

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Alberto Feletti

DIFFERENTIAL DIAGNOSIS OF DEMYELINATING DISEASES OF THE CENTRAL NERVOUS SYSTEM

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Alberto Gajofatto

IL SONNO E I SUOI DISTURBI: FOCUS SULLE PARASONNIE E I DISTURBI DEL MOVIMENTO IN SONNO

Crediti: 1,5

Lingua di erogazione: italiano o inglese

Docente:  Elena Antelmi

IMAGING TECHNIQUES FOR BODY COMPOSITION ANALYSIS

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Inglese/English

Docente:  Carlo Zancanaro

RESEARCH TECHNIQUES IN NEUROSCIENCE: MONITORING AND MODULATING NEURONAL ACTIVITY

Crediti: 2,3

Lingua di erogazione: non prevista

Docente:  Giuseppe Busetto

Docenti

Luigina Mortari, Rosi Bombieri, Marco Ubbiali, Federica Valbusa , Dott. Marco Ubbiali, Dott.ssa Federica Valbusa, Dott.ssa Rosi Bombieri

Crediti

2

Lingua di erogazione

English

Frequenza alle lezioni

Scelta Libera

Sede

VERONA

Obiettivi di apprendimento

The seminar will present the Empirical phenomenological Method elaborated by Luigina Mortari as an innovative approach for qualitative research. After presenting its theoretical foundation, starting from Husserlian concepts, the seminar will propose three applications of the method in educational and in healthcare fields.

The seminar will be structured in 4 modules:

• Empirical Phenomenological Method (EPM): theoretical foundation (2 hours): Luigina Mortari
• EPM and eidetic research questions: examples of application in the educational field (2 hours): Marco Ubbiali
• EPM and narrative research questions: examples of application in the educational field (2 hours): Federica Valbusa
• EPM and narrative research questions: examples of application in the healthcare field (2 hours): Rosi Bombieri

At the end of the seminar the PhD students will be able to understand the theoretical underpinnings of the choice of a research method, will know the foundation of a method able to investigate the lived experience of people and, after the discussion of three implemented inquiries, will have the possibility to reflect on the concrete instruments and steps for carrying out qualitative research. The faculties will dedicate time for the class debate and will be glad to discuss with the PhD students about their research projects.

Modalità didattiche

La frequenza del corso sarà in modalità duale, presenza e zoom per coloro che non sono in sede nel periodo di erogazione. Richiesta presenza al 100% delle lezioni per l’acquisizione dei crediti.

Lezioni Programmate

Quando Aula Docente Argomenti
mercoledì 16 ottobre 2024
14:00 - 18:00
Durata: 4.00
Polo Didattico Zanotto - T.3 [T.3 - terra] Luigina Mortari
Dott. Marco Ubbiali
Empirical Phenomenological Method (EPM): theoretical foundation
EPM and eidetic research questions: examples of application in the educational field
giovedì 17 ottobre 2024
09:00 - 13:00
Durata: 4.00
Polo Didattico Zanotto - 1.4 [4 - 1] Luigina Mortari
Dott.ssa Federica Valbusa, Dott.ssa Rosi Bombieri
EPM and narrative research questions: examples of application in the educational field
EPM and narrative research questions: examples of application in the healthcare field

Dottorandi

Dottorandi presenti nel:
Lezioni del Corso
Lezioni della Scuola di Dottorato

Loading...

Linee guida percorso formativo

Di seguito i file che contengono le Linee guida per il percorso formativo e il regolamento per l'acquisizione dei crediti formativi (CFU) per l'Anno Accademico 2023/2024.