Formazione e ricerca
Attività Formative del Corso di Dottorato - 2019/2020
Attività didattica dottorato
Crediti: 50
Lingua di erogazione: Italiano
Docente: Valeria Franceschi, Catia Scricciolo
Behavioral and experimental economics
Crediti: 5
Lingua di erogazione: Italiano
Docente: Maria Vittoria Levati, Chiara Nardi, Luca Zarri
Corporate governance
Crediti: 4
Lingua di erogazione: Italiano
Docente: Alessandro Lai
Development economics
Crediti: 4
Lingua di erogazione: Italiano
Docente: Federico Perali
Econometrics for management
Crediti: 4
Lingua di erogazione: Italiano
Docente: Francesca Rossi, Laura Magazzini
Energy Economics
Crediti: 2,5
Lingua di erogazione: Italiano
Docente: Luigi Grossi
Game theory
Crediti: 4
Lingua di erogazione: Italiano
Docente: Francesco De Sinopoli
Inequality
Crediti: 5
Lingua di erogazione: Italiano
Docente: Francesco Andreoli, Claudio Zoli
Macro economics
Crediti: 2,5
Lingua di erogazione: Italiano
Docente: Alessia Campolmi
Macroeconomics I
Crediti: 10
Lingua di erogazione: Italiano
Docente: Claudio Zoli, Angelo Zago, Martina Menon
Mathematics
Crediti: 7,5
Lingua di erogazione: Italiano
Docente: Alberto Peretti, Athena Picarelli, Letizia Pellegrini
Organization theory
Crediti: 4
Lingua di erogazione: Italiano
Docente: Cecilia Rossignoli, Alessandro Zardini, Lapo Mola
Political economy
Crediti: 5
Lingua di erogazione: Italiano
Docente: Emanuele Bracco, Roberto Ricciuti, Marcella Veronesi
Probability
Crediti: 7,5
Lingua di erogazione: Italiano
Docente: Marco Minozzo
Quantitative Methods in Management Studies
Crediti: 5
Lingua di erogazione: Italiano
Docente: Riccardo Scarpa
Statistics
Crediti: 7,5
Lingua di erogazione: Italiano
Supply chain management
Crediti: 4
Lingua di erogazione: Italiano
Docente: Barbara Gaudenzi
Political economy (2019/2020)
Docenti
Referente
Crediti
5
Lingua di erogazione
Italiano
Frequenza alle lezioni
Scelta Libera
Sede
VERONA
Obiettivi formativi
The course aims to give some theoretical and empirical background in the study of political decisions.
Programma
Module A – 8 hours (Roberto Ricciuti)
This module introduces state capacity a topic of current research in political economy. In particular, it will deal with:
1. Development clusters
2. Fiscal capacity
3. Legal capacity
4. Political violence
The main refence is Besley and Persson, Pillars of Prosperity (chapters 1-4).
Module B – 6 hours (Emanuele Bracco)
This module provides further theoretical underpinning to part C, looking in particular at electoral and political systems, and accountability.
• Morelli, M., “Party Formation and Policy Outcomes under Different Electoral Systems,” Review of Economic Studies, 2004.
• Myerson, R., “Theoretical Comparisons of Electoral Systems: 1998 Schumpeter Lecture,” European Economic Review, 1999.
• Lizzeri, A. and N. Persico [2001], “The provision of public goods under alternative electoral incentives”, AER 91, 225-245.
• Rogoff, Kenneth. “Equilibrium Political Budget Cycles.” The American Economic Review, vol. 80, no. 1, 1990, pp. 21–36.
• Persson, Torsten, et al. “Comparative Politics and Public Finance.” Journal of Political Economy, vol. 108, no. 6, 2000, pp. 1121–1161.
Module C – 6 hours (Marcella Veronesi)
This module introduces students to methods frequently used in political economy to infer causality. A close understanding of these methods is central to current empirical work in political economy. This module will focus on both experimental and non-experimental methods with a focus on hands-on implementation of methods using actual data. Students will be expected to read the assigned papers, discuss the basic issues, the methods used, and reproduce the results. There is no single textbook on which lectures are based. Specific readings will be suggested during the course such as
Acemoglu, D., S. Johnson, J. A. Robinson (2001), “The Colonial Origins of Comparative Development: An Empirical Investigation,” American Economic Review, 91(5): 1369-1401. http://economics.mit.edu/faculty/acemoglu/data/ajr2001
Brollo, F., T. Nannicini, R. Perotti, and G. Tabellini (2013), “The Political Resource Curse,” American Economic Review 2013, 103(5): 1759–1796. https://www.aeaweb.org/articles?id=10.1257/aer.103.5.1759
Dal Bó, P., A. Foster, and L. Putterman (2010), “Institutions and Behavior: Experimental Evidence on the Effects of Democracy,” American Economic Review 100: 2205–2229. https://www.aeaweb.org/articles?id=10.1257/aer.100.5.2205
Nannicini, T., A. Stella, G. Tabellini, and U. Troiano (2013), “Social Capital and Political Accountability,” American Economic Journal: Economic Policy 5(2): 222–250. https://www.aeaweb.org/articles?id=10.1257/pol.5.2.222
Modalità d'esame
Grades will be calculated based upon the following criteria:
20% Assignment on case studies
80% Essay. It could be either a survey of the literature (4000 words) or (preferably) an empirical application on a relevant economic issue (3000 words).
Attività Formative della Scuola di Dottorato - 2019/2020
Offerta formativa della Scuola di Dottorato da definire
Docenti
Magazzini Laura
laura.magazzini@univr.it 045 8028525Manzoni Elena
elena.manzoni@univr.it 8783Nicodemo Catia
catia.nicodemo@univr.it +39 045 8028340Dottorandi
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