Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Study Plan
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale interateneo in Quaternario, preistoria e archeologia - Enrollment from 2025/2026The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
3 modules to be chosen among the following
2 modules to be chosen among the following
2° Year activated in the A.Y. 2019/2020
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2 modules to be chosen among the following
3° Year activated in the A.Y. 2020/2021
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
4° Year activated in the A.Y. 2021/2022
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
3 modules to be chosen among the following
2 modules to be chosen among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2 modules to be chosen among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
History of the Classical World (2018/2019)
Teaching code
4S003276
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
L-ANT/03 - ROMAN HISTORY
Period
Sem. 2A, Sem. 2B
Learning outcomes
Si intende proporre un confronto fra la cultura romana e quella etrusca nei secoli dell’interazione e dello scontro. Saranno valutati criticamente i dati che provano gli apporti culturali reciproci nei secoli VI e V, con particolare attenzione all’epoca dei Tarquinii. L’epoca delle guerre fra Roma e gli Etruschi non sarà oggetto di analisi a tappeto della tradizione liviana, ma piuttosto di una serie di approfondimenti, specie per i casi in cui i dati archeologici possono dare un valido contributo alla ricostruzione storica. Un’attenzione particolare meriterà la fase che va dalla Guerra Sociale ad Augusto, quando il mondo etrusco ottenne la cittadinanza romana e l’amministrazione delle terre e il sistema della schiavitù etrusche cambiarono in conseguenza dell’integrazione nel sistema romano. Gli studenti dovranno acquisire la capacità di valutare autonomamente le testimonianze della storia romana attraverso l’uso al confronto fra più autori o fra autori e differenti tipi di documentazione, al fine di giudicare sull’attendibilità delle medesime. Gli studenti dovranno migliorare le loro capacità comunicative esprimendo le loro opinioni o anche i loro dubbi sulle problematiche che emergono nel corso e ricevendo risposte e indicazioni su come strutturare la loro esposizione . Anche le loro capacità di apprendimento dovranno essere migliorate attraverso l’interazione fra la lettura critica di testi storici e lo studio di immagini di monumenti e iconografie pertinenti di altro genere. Al termine dell’insegnamento lo studente dovrà essere in grado di dimostrare di avere compreso le problematiche fondamentali trattate nel corso, di sapere analizzare in modo critico sia le fonti che le iconografie prese in esame, esponendo le loro argomentazioni in modo articolato, chiaro e basato sulla documentazione fondamentale.
Program
The Flavians
Texts to be read:
1) Tacitus, Historiae.
2) Passages that will be discussed during the course.
Didactic method: normal lessons will be held; the discussed passages and images will be at the students disposal (also in translation)
Author | Title | Publishing house | Year | ISBN | Notes |
---|---|---|---|---|---|
Tacito | Le Storie | Garzanti | 2005 | anche un'altra edizione va bene |
Examination Methods
oral exam. Questions will be posed in order to ascertain what learning and knowing level is reached. Eventually, the questions could go further in deep by focussing on texts and/or monuments discussed during the course.