Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Study Plan

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale interateneo in Quaternario, preistoria e archeologia - Enrollment from 2025/2026

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

CURRICULUM TIPO:

3° Year   activated in the A.Y. 2020/2021

ModulesCreditsTAFSSD
Stage
6
F
-

4° Year   activated in the A.Y. 2021/2022

ModulesCreditsTAFSSD
Final exam
36
E
-
activated in the A.Y. 2020/2021
ModulesCreditsTAFSSD
Stage
6
F
-
activated in the A.Y. 2021/2022
ModulesCreditsTAFSSD
Final exam
36
E
-

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

iIntroductory
padvanced
mMasterful

Teaching code

4S003279

Credits

6

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

BIO/08 - ANTROPOLOGIA

Learning outcomes

Il corso intende sviluppare le conoscenze relative al processo di ominazione con particolare riferimento ai contenuti interdisciplinari provenienti da una corretta interazione tra le informazioni morfologiche e geocronologiche da un lato e quelle biomolecolari dall'altro. Anche gli aspetti di ordine comportamentale che sono alla base della nostra organizzazione sociale vengono presi in considerazione con l’obbiettivo di far comprendere le modalità di gestione degli ambienti naturali di vita e la conseguente attenuazione della selezione umana sul genere Homo, in particolare durante tutto il processo di ominazione. Le azioni intraprese per sviluppare le possibili capacità di intervento e di abilità degli studenti si concretizzano in prove pratiche sui materiali paleontologici (calchi di resti fossili attribuiti a specie della linea evolutiva umana) e sull’utilizzo di tecnologie innovative (scanner tridimensionale, morfometria geometrica). Questi due aspetti pratici illustrano le modalità di analisi in paleoantropologia al fine di preparare gli studenti ad affrontare uno studio di materiali provenienti da attività di esplorazione sistematica in siti archeologici.