Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale in Governance dell'emergenza - Enrollment from 2025/2026
Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle attività formative a libera scelta dello studente (TAF D) sono le seguenti:
• Un insegnamento attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un insegnamento previsto dall’Offerta Formativa di Ateneo, non impartito nell’ambito dei corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche: il riconoscimento dei crediti acquisiti sarà subordinato alla preventiva presentazione di coerenti programmi formativi valutati e approvati dal Collegio didattico.
• Attività formative organizzate dai singoli docenti del Collegio didattico o del Dipartimento di Scienze Giuridiche: previa approvazione del Collegio;
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati sotto il “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere preventivamente approvate dal Collegio didattico indicando un docente di riferimento del Collegio didattico ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche.
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati prive del “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere approvate dal Collegio didattico indicando un docente di riferimento del Collegio didattico ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche.

Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle ulteriori attività formative (TAF F) sono le seguenti:
• Ulteriori competenze linguistiche (6 cfu)
• Stage o Project Work (6 cfu)

Al link https://www.univr.it/it/i-nostri-servizi/segreterie-studenti/giurisprudenza#categdoc_7103 la modulistica per l'inserimento di attività non selezionabili in autonomia dallo studente in sede di compilazione del piano degli studi
Academic year:

Teaching code

4S003629

Coordinator

Lucia Masotti

Credits

9

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

M-GGR/02 - ECONOMIC AND POLITICAL GEOGRAPHY

Period

2° semestre (A), 2° semestre (B) - aprile/maggio 2020, 2° semestre (B) - marzo/aprile 2020

Learning outcomes

The course will provide the concepts and methods which are necessary for the understanding of space articulation, of the processes of territorialization that organize it and of the cultural landscapes that dwell on it, with special emphasis on risk perception and risk evaluation, and on the possible re-sponses to states of emergency.

Program

I Space and place are active operators underlying all territorial processes; they are assumed and implied in the generation of responses, both by individuals and by communities, to natural, anthropic and economic events. The course will provide the concepts and methods which are necessary for the understanding of space articulation, of the processes of territorialization that organize it and of the cultural landscapes that dwell on it, with special emphasis on risk perception and risk evaluation, and on the possible responses to states of emergency. Diverse case studies will be shown, if necessary with the aid of experts. DIDACTICAL TOOLS Lectures and seminars Meetings with experts On-site tours (which may be replaced by short texts for those unable to participate) Non-attenders may ask to participate in specific site tours or meetings with experts. BIBLIOGRAPHY FOR NON-ATTENDING STUDENTS (for attending students, texts will be recommended during lessons) 1. ITALIAN LANGUAGE TEXTS E. Dell’Agnese (a cura di), Geo-grafia : strumenti e parole, Milano, UNICOPLI, 2009 S. Pinna, Geografia dei rischi naturali, Ariccia (Roma), Aracne, 2014 Da: Simone Bozzetto (a cura di), Geografie del COVID-19, numero monografico di “Documenti geografici” (1/2020), disponibile online (https://www.documentigeografici.it/index.php/docugeo/issue/view/21) una scelta di articoli da concordare individualmente con la docente F. Governa, Il milieu come insieme di beni culturali e ambientali, “Rivista geografica Italiana”, vol. 1 (1998), Firenze, pp. 85-95. G. Casagrande, Considerazioni preliminari sulle conseguenze geografiche della sequenza sismica in Pianura Padana (Maggio-Settembre 2012), in Bollettino Della Società Geografica Italiana Roma - Serie XIII, vol. V (2012), pp. 21-59 G. Forino, Narrazione delle strategie di resilienza nella ricostruzione aquilana, in L. M. Calandra, Territorio e democrazia. Un laboratorio di geografia sociale nel doposisma aquilano, L’Aquila, Ed. L’Una, 2012, pp. 253- 264. 2. FOREIGN LANGUAGE TEXTS One of the following foreign language text blocks must be chosen. Eventually, further options, linked to seminarial activities and to talks with experts, may be proposed to non-attending students as well, at the beginning of the course; these will be published on line. English-language texts Dal volume a cura di David Atkinson, Cultural geography : a critical dictionary of key concepts, London-New York, IB Tauris, 2005, in parte consultabile al link: http://books.google.it/books?id=odY0kjcIlLUC&printsec=frontcover&hl=it&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=true a) O. Soderstorm, Representation, pp. 11-16 b) A. Jonas e A. While, Governance, pp. 72-79 c) Ph. Hubbard, Space/place, pp. 41-48 d) D. Atckinson Heritage, pp. 141-150 French-language texts: Dal volume di Jacques Lévy et Michel Lussault (a cura di), Dictionnaire de la géographie et de l’espace des sociétés, Paris, Belin, 2003, di cui si può prendere parziale visione ai link indicati: Augustin Berque, ‘Lieu’ 1 (http://www.espacestemps.net/document408.html). Nicholas J. Entrikin, ‘Lieu’ 2 (http://www.espacestemps.net/document411.html). Jacques Lévy, ‘Lieu’ 3 (http://www.espacestemps.net/document414.html). Michel Lussault. ‘Lieu 4’ (http://www.espacestemps.net/document416.htm) Espace, pp.325-332Governance; pp.418-422 Gouvernement urbain, pp. 422-426 Patrimoine, pp. 692-693 Répresentation I e II; Répresentation de l’espace, pp.790-793 Territoire, pp. 907-917 Anybody wishing to read texts in SPANISH must ask the professor. BASIC CAPACITIES Whoever does not feel he/she masters the basic concepts of geography may examine, for the topics of interest, the following manuals, or may also ask the professor: E. Turri, Il paesaggio degli uomini, Bologna, Zanichelli, 2004 J.D. Fellmann, A. Getis, J. Getis, Geografia umana, Milano, McGraw-Ill, 2007

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
E. Bianchi Comportamento e percezione dello spazio ambientale. Dalla Behavioral revolution al Paradigma umanistico, MARZORATI 1987 E. Bianchi, Comportamento e percezione dello spazio ambientale. Dalla Behavioral revolution al Paradigma umanistico, in G. Corna Pellegrini, Aspetti e problemi della geografia, Settimio Milanese (Milano), Marzorati, 1987, pp. 543-598
G. Casagrande Considerazioni preliminari sulle conseguenze geografiche della sequenza sismica in Pianura Padana (Maggio-Settembre 2012), in Bollettino Della Società Geografica Italiana Roma - Serie XIII, vol. V (2012), pp. 21-59 Bollettino Della Società Geografica Italiana Roma - Serie XIII, vol. V (2012), pp. 21-59 2012
David Atkinson Cultural geography : a critical dictionary of key concepts, London-New York, IB Tauris, 2005, IB Tauris 2005
Jacques Lévy et Michel Lussault (a cura di) Dictionnaire de la géographie et de l’espace des sociétés, Paris, Belin, 2003  
Pinna Sergio Geografia dei rischi naturali Ariccia (Roma), Aracne 2014
E. Dell’Agnese (a cura di) Geo-grafia : strumenti e parole (Edizione 2009) UNICOPLI 2009
F. Governa, Il milieu come insieme di beni culturali e ambientali “Rivista geografica Italiana”, vol. 1 (1998), Firenze, pp. 85-95. 1998
G. Forino, Narrazione delle strategie di resilienza nella ricostruzione aquilana, in L. M. Calandra, Territorio e democrazia. Un laboratorio di geografia sociale nel doposisma aquilano, L’Aquila,, 2012, pp. 253- 264. Ed. L’Una 2012
P. Foradori, G. Giacomello Sicurezza globale. Le nuove minacce, Il Mulino 2014 P. Foradori, G. Giacomello, Sicurezza globale. Le nuove minacce, Bologna, Il Mulino, 2014, pp. 13-22 e cap. III, IV, VIII, X

Examination Methods

Learning outcomes control: oral exam
Goals of the examination

The oral test consists of a discussion aimed at verifying:
- the knowledge of the exam program topics
- the depth and breadth of the acquired knowledge;
- the property of language;
- the ability to connect systematically knowledge;
- analytical and argumentative ability
- the ability to apply logic to the various proposed issues.

The final evaluation is expressed in thirtieth.
ERASMUS students are requested to contact the teacher at the beginning of the course to agree on the teaching and examination methods together.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE