Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
---|---|---|
1° periodo lezioni - GEM | Oct 3, 2022 | Dec 23, 2022 |
2° periodo lezioni - GEM (febbraio/aprile) | Feb 13, 2023 | Apr 4, 2023 |
2° periodo lezioni - GEM (aprile/maggio) | Apr 12, 2023 | May 13, 2023 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione invernale - GEM - 2 appelli | Jan 9, 2023 | Feb 11, 2023 |
Sessione estiva - GEM - 2 appelli | May 15, 2023 | Jul 22, 2023 |
Sessione autunnale - GEM - 2 appelli | Aug 28, 2023 | Sep 30, 2023 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione autunnale - GEM - novembre 2022 | Nov 2, 2022 | Nov 2, 2022 |
Sessione invernale - GEM - aprile 2023 | Apr 5, 2023 | Apr 5, 2023 |
Sessione estiva - GEM - giugno 2023 | Jun 30, 2023 | Jun 30, 2023 |
Period | From | To |
---|---|---|
Tutti i Santi | Nov 1, 2022 | Nov 1, 2022 |
Festa dell’Immacolata | Dec 8, 2022 | Dec 8, 2022 |
Vacanze natalizie | Dec 23, 2022 | Jan 8, 2023 |
Vacanze di Pasqua | Apr 7, 2023 | Apr 10, 2023 |
Festa della Liberazione | Apr 25, 2023 | Apr 25, 2023 |
Festa del lavoro | May 1, 2023 | May 1, 2023 |
Festività Santo Patrono | May 21, 2023 | May 21, 2023 |
Festa della Repubblica | Jun 2, 2023 | Jun 2, 2023 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Law Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2023/2024
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Type D and Type F activities
Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle attività formative a libera scelta dello studente (TAF D) sono le seguenti:
• Un insegnamento attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un insegnamento previsto dall’Offerta Formativa di Ateneo, non impartito nell’ambito dei corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche: il riconoscimento dei crediti acquisiti sarà subordinato alla preventiva presentazione di coerenti programmi formativi valutati e approvati dal Collegio didattico.
• Attività formative organizzate dai singoli docenti del Collegio didattico o del Dipartimento di Scienze Giuridiche: previa approvazione del Collegio;
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati sotto il “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere preventivamente approvate dal Collegio didattico indicando un docente di riferimento del Collegio didattico ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche.
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati prive del “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere approvate dal Collegio didattico indicando un docente di riferimento del Collegio didattico ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche.
Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle ulteriori attività formative (TAF F) sono le seguenti:
• Ulteriori competenze linguistiche (6 cfu)
• Stage o Project Work (6 cfu)
Al link Compilazione del piano didattico - Giurisprudenza le informazioni e la modulistica per l'inserimento di attività non selezionabili in autonomia dallo studente in sede di compilazione del piano degli studi.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Conflict. Recognize, prevent, manage | D |
Annalisa Ciampi
(Coordinator)
|
1° 2° | Landscape and law in the Veneto region. A course of lectures | D |
Matteo Nicolini
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | An introduction to Project Management | D |
Matteo Nicolini
(Coordinator)
|
1° 2° | Infrastrutture, logistica e industria: strategie ed azioni nella nuova globalizzazione | D |
Matteo Nicolini
(Coordinator)
|
1° 2° | Civil protections: the role of local councils | D |
Matteo Nicolini
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Conflict. Recognize, prevent, manage | D |
Annalisa Ciampi
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | An introduction to Emergency Management | D |
Matteo Nicolini
(Coordinator)
|
1° 2° | Third Sector seminary | D |
Alessandra Cordiano
(Coordinator)
|
1° 2° | Omega. Horizons, models and parenting | D |
Alessandra Cordiano
(Coordinator)
|
1° 2° | Project work - Gestione delle emergenze in Italia | F |
Matteo Nicolini
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | An introduction to Emergency Management | D |
Matteo Nicolini
(Coordinator)
|
1° 2° | Third Sector seminary | D |
Alessandra Cordiano
(Coordinator)
|
1° 2° | Omega. Horizons, models and parenting | D |
Alessandra Cordiano
(Coordinator)
|
1° 2° | Project work - Gestione delle emergenze in Italia | F |
Matteo Nicolini
(Coordinator)
|
1° 2° | Workshop on Emergencies: Cases and Policies | D | Not yet assigned |
Psychology of decision making: theories and analytical tools (2023/2024)
Teaching code
4S009842
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
M-PSI/03 - PSYCHOMETRICS
Period
2° periodo lezioni - GEM (aprile/maggio), 2° periodo lezioni - GEM (febbraio/marzo)
Courses Single
Authorized
Learning objectives
The course aims to describe psychological knowledge on judgment and decision-making processes, looking at the analysis of cognitive, affective, and neural processes underlying judgement and decision making. Furthermore, the course aims to provide methods and techniques for the analysis of psychosocial contexts. This knowledge is useful in the field of emergency management, to gain interpretative tools to better understand decision-making procedure. - Knowledge and understanding: Students will gain a general overview of the basic concepts of Psychology as a scientific discipline and of psychological research methods. Furthermore, will gain specific knowledge concerning psychological processes in decision-making, and data collection, data analysis and interpretation techniques. - Applying knowledge and understanding: Students will be able to use the acquired knowledge to better interpret what happens during the decision-making process, mainly under emergency conditions. They will also develop knowledge and skills relevant to the evaluation of emergency contexts from a psychosocial point of view. - Concerning Making Judgements, students will be able to develop the ability to autonomously devel-op comprehensive reflections concerning decision-making process, from a psychological point of view. Students will also be able to clearly communicate research results in psychology of decision-making. This communication skill will contribute to increase their ability in communicate results from observed data. Finally, students will develop their lifelong learning skills on the subjects addressed during the course.
Prerequisites and basic notions
The knowledge acquired during the first year of the course is a prerequisite.
Program
Approfondimenti teorici sui processi decisionali da un punto di vista psicologico:
Giudizio e decisione.
Euristiche ed errori sistematici nel giudizio.
Rischio e decisione.
Rappresentazione e decisione.
Memoria, attenzione e decisione.
Processi Decisionali Dinamici.
Emozione e decisione.
Negoziazione e decisione.
Decisioni di gruppo.
Approfondimento sui metodi di ricerca e di analisi dei dati in psicologia:
La psicologia come scienza empirica.
La ricerca bibliografica in psicologia.
Tecniche di raccolta di dati quantitativi.
Dalla rilevazione sul campo alla fase di analisi: costruzione e preparazione di una base dati. Analisi preliminari su un dataset e uso di alcune funzioni utili per la gestione di basi dati attraverso l'uso di fogli di calcolo e pacchetti statistici open-source (Jamovi).
La descrizione dei dati quantitativi. Sintetizzare i dati: Indici di tendenza centrale, indici di dispersione, indici di posizione. La descrizione dei dati - Tabelle e rappresentazioni grafiche.
L'analisi della relazione tra due variabili quantitative: il coefficiente di correlazione. Diagrammi di dispersione e analisi di correlazione. Analisi di regressione
Campioni e popolazione. Cenni di statistica inferenziale. La teoria della significatività dell'ipotesi nulla. T-test per campioni indipendenti - appaiati. ANOVA
Path Analysis e Structural Equation Modeling: cenni per interpretazione.
Bibliography
Didactic methods
The course includes both frontal lectures and individual/group work sessions. The classes will take place in a computer lab.
Learning assessment procedures
The learning assessment can be conducted through the presentation of an individual project on the course topics or through an oral examination covering the contents suggested in the recommended reading materials for further study.
Additionally, data analysis skills will be assessed practically using a computer.
Evaluation criteria
Both in the case of presenting an individual project and in the case of an oral examination, the following criteria will be considered:
1. Relevance to the subject matter.
2. Understanding and explanation of key concepts, also in comparison to the information provided in the textbooks and the content available on Moodle.
3. Ability to establish connections between the discipline's concepts and the content presented.
4. Bibliographic references.
5. Presentation and argumentation skills.
Criteria for the composition of the final grade
The evaluation will be determined by the sum of scores on the criteria outlined in the assessment section (maximum 4-5 points for each criterion, up to a maximum of 25/30). The remaining 5 points will come from assessing the practical component of data analysis.
Exam language
Italiano
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Student mentoring
Internships
Internships are aimed at enabling students to gain direct knowledge of the world of work and to acquire specific professional skills.
Internships are carried out under the responsibility of an individual lecturer, and can be carried out in professional firms, public administration bodies and companies recognised by the University of Verona.
Any CFU credits gained by doing internships will be recognised and recorded by the University in accordance with the relevant University regulations in force (Regolamento d’Ateneo per il riconoscimento dei crediti maturati negli stage universitari).
For further information on internships, please go to: https://www.univr.it/it/i-nostri-servizi/stage-e-tirocini.
Language skills
Graduation
List of thesis proposals
theses proposals | Research area |
---|---|
Analisi e riorganizzazione delle strutture comunitarie | Various topics |
La social network analysis applicata allo studio dei contesti colpiti da eventi catastrofici | Various topics |
L'intervento sociale in situazioni d'emergenza | Various topics |
Politiche d'intervento in condizioni d'emergenza | Various topics |
Terzo settore e gestione delle situazioni d'emergenza | Various topics |
Gestione carriere
Student login and resources
Modalità e sedi di frequenza
La frequenza non è obbligatoria.
Maggiori dettagli in merito all'obbligo di frequenza vengono riportati nel Regolamento del corso di studio disponibile alla voce Regolamenti nel menu Il Corso. Anche se il regolamento non prevede un obbligo specifico, verifica le indicazioni previste dal singolo docente per ciascun insegnamento o per eventuali laboratori e/o tirocinio.
È consentita l'iscrizione a tempo parziale. Per saperne di più consulta la pagina Possibilità di iscrizione Part time.
La sede di svolgimento delle lezioni e degli esami è il Palazzo e aule didattiche di giurisprudenza