Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale in Medical bioinformatics - Enrollment from 2025/2026

Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.

1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona

Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).

Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.

2. Attestato o equipollenza linguistica CLA

Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati dall'A.A. 2021/2022 vengono riconosciute:

  • Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
  • Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).

Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.

Gli immatricolati fino all'A.A. 2020/2021 devono consultare le informazioni che si trovano qui.

Modalità di inserimento a librettorichiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it

3. Competenze trasversali

Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.  

4. Periodo di stage/tirocinio

Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui informazioni su come attivare lo stage. 

Verificare nel regolamento quali attività possono essere di tipologia D e quali di tipologia F.

Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto

 
Academic year:
1° periodo lezioni (1A) From 9/16/21 To 10/30/21
years Modules TAF Teacher
The fashion lab (1 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
Primo semestre From 10/4/21 To 1/28/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Data Analysis for Biomedical Sciences D Gloria Menegaz (Coordinator)
1° 2° Introduction to Robotics for students of scientific courses. D Paolo Fiorini (Coordinator)
1° 2° Matlab-Simulink programming D Bogdan Mihai Maris (Coordinator)
1° periodo lezioni (1B) From 11/5/21 To 12/16/21
years Modules TAF Teacher
The fashion lab (1 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
Secondo semestre From 3/7/22 To 6/10/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Introduction to Robotics for students of scientific courses. D Paolo Fiorini (Coordinator)
1° 2° Introduction to 3D printing D Franco Fummi (Coordinator)
1° 2° HW components design on FPGA D Franco Fummi (Coordinator)
1° 2° Rapid prototyping on Arduino D Franco Fummi (Coordinator)
1° 2° Protection of intangible assets (SW and invention)between industrial law and copyright D Roberto Giacobazzi (Coordinator)
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° Python programming language D Giulio Mazzi (Coordinator)

Teaching code

4S009836

Credits

6

Language

English en

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

FIS/07 - APPLIED PHYSICS

Period

Secondo semestre dal Mar 7, 2022 al Jun 10, 2022.

Learning outcomes

Aim of the course is to provide students with an introduction to modern medical imaging methods. Knowledge and understanding. At the end of the course, the student will be able to describe the physical principles behind the different imaging techniques (ultrasounds, X-rays, nuclear medicine, magnetic resonance and optical imaging). Applying knowledge and understanding. Specifically, the student will be able to demonstrate an understanding of the principles underlying image quality and contrast, spatial resolution and time resolution, and get awareness of their main clinical/biological applications. Making judgements. The student shall demonstrate to be able to plan and realize a simple project whose goal is to acquire data with real acquisition equipment, e.g., magnetic resonance scanner, to reconstruct the images from the raw data and to properly visualize/inspect them. Communication. The student will demonstrate to be able to properly present to a qualified audience the knowledge acquired during the course. Lifelong learning skills. The student will have the basic knowledge that will allow him to read and understand scientific papers in the field, and present the main findings.

Program

Detailed program
- Ultrasound Imaging
Mechanical and electromagnetic waves. Reflection and refraction of waves: total reflection. Mechanical waves: sound waves, intensity, impedance, Doppler effect. Ultrasounds (US). Production and detection of US: Piezoelectric materials, Transducers. Propagation speed. Interaction of US with matter: reflection, refraction, scattering. Attenuation of ultrasounds. The dB. Block diagram of an ultrasound system. Properties of the ultrasound beam. Spatial resolution. Operation in A mode and B mode. Diagnostic use of the Doppler effect. Contrast Agents for US. Advanced applications.
- X-rays Imaging
Electromagnetic waves, em spectrum. Production of X-rays. X-ray spectrum, Bremsstrahlung effect, continuous spectrum and characteristic spectrum. Radiation-matter interaction: scattering Rayleigh, scattering Compton, photoelectric effect, pairs production. X-ray attenuation. Linear attenuation coefficient of biological tissues. Formation of Radiological image. Contrast. Tomographic reconstruction (back projection reconstruction). Computed tomography (CT) 1st, 2nd, 3rd generation machines. 4th generation machines and spiral computed tomography (Spiral CT). Block diagram of CT equipment. The detector of X-rays: photographic plates, ionization chambers, scintillators, photomultipliers. Contrast Agents for X-Rays Imaging. Advanced applications.
- Nuclear Medicine
Introduction to physics of the nucleus. Properties of the nucleus. Stable and radioactive atoms. Radioactive decay. Alpha decay. Beta-decay. Radiopharmaceuticals. G-Camera, collimators. SPECT and PET. Block diagram of the experimental apparatus. Applications.
-Magnetic Resonance Imaging
Spin and nuclear magnetism. Nuclear magnetic resonance. Energy levels of a spin system in a magnetic field and transitions. The population of energy levels. Magnetization vector and Bloch equations. Precession motion of magnetization. Rotating reference system. T1 and T2 relaxation. The effect of a radiofrequency pulse on the magnetization: rotation of the magnetization. Soft and hard pulses. Free induction decay. Spin-echo. The introduction of the gradient to obtain spatial information. The imaging sequences. Block diagram of a Magnetic Resonance Tomograph. Diffusion-weighted techniques: the Stejskal and Tanner sequence. Diffusion tensor imaging. Contrast agents in MRI. Perfusion Imaging with intrinsic and exogenous contrast. Arterial Spin Labeling. Applications.
-Optical Imaging
Propagation of light in biological tissues: absorption and scattering. Law of Lambert-Beer. Absorption coefficient. Optical characteristics of biological tissues. The window of tissue transparency. Elastic scattering in the Rayleigh and Mie approximation. Fluorescence and bioluminescence emission.

Laboratory
Guided laboratory sessions will be provided in order to practice firsthand some of the techniques introduced in the theory.

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Examination Methods

Oral talk in which students will demonstrate that they understand a scientific article in the field and present its main results.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE