Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale in Psicologia per la formazione - Enrollment from 2025/2026

I 9 crediti liberi a scelta dello studente (ambito “D”) hanno lo scopo di offrire allo studente la possibilità di personalizzare il proprio percorso formativo permettendo di approfondire uno o più argomenti di particolare interesse legati al proprio percorso accademico.
Per garantire questo fine, si invitano gli studenti a rispettare le seguenti indicazioni per il completamento di tale ambito:

  • almeno un’attività formativa erogata come esame universitario (con relativo voto in trentesimi) selezionato tra le attività del proprio piano non seguite in precedenza o fra gli insegnamenti dei CdLM del Dipartimento di Scienze Umane;
  • massimo 6 cfu relativi a competenze linguistiche (oltre a quelli previsti dal PdS);
  • massimo 6 cfu relativi a competenze informatiche (oltre a quelli previsti dal PdS); 
  • massimo 4 cfu di tirocinio, (oltre a quelli previsti dal PdS); 
  • massimo 6 cfu di attività laboratoriale/esercitazioni (compresi quelli previsti nei PdS per l’ambito) di regola viene riconosciuto 1 cfu ogni 25 ore di attività; 
  • massimo 6 cfu di attività seminariale/convegni/cicli di incontri/formative in genere (sia accreditata dal Dipartimento di Scienze Umane che extrauniversitaria) – di regola viene riconosciuto 1 cfu ogni 8 ore di partecipazione e/o 2 giornate salvo diversamente deliberato;
  • non vengono valutate attività svolte in Erasmus non inserite nei Learning Agreement.

Altre informazioni sono reperibili nella Guida per i crediti liberi che è possibile trovare quì.

COMPETENZE TRASVERSALI
Scopri i percorsi formativi promossi dal  Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali:
https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
 
 

Academic year:
Prima parte del primo semestre From 9/26/22 To 11/5/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Learning and communication in educational settings: planning of interventions D Daniela Raccanello (Coordinator)
1° 2° EXPOSED BODIES - Diotima seminar D Rosanna Cima (Coordinator)
1° 2° Human Resources Functions (2022/2023) D Andrea Ceschi (Coordinator)
1° 2° Interventi di comunita': tecniche per la risoluzione relazionale dei conflitti D Anna Maria Meneghini (Coordinator)
1° 2° Neuropsychology Laboratory D Valentina Moro (Coordinator)
1° 2° The individual and organizational assessment : a guide to the main psychological tests D Barbara Giacominelli Gasbarro (Coordinator)
1° 2° Being and well-being in the workplace: promoting organizational well-being starting from the prevention of psychosocial risks. D Riccardo Sartori (Coordinator)
1° 2° Summer school: human sciences and society - (HSAS) – 2022/2023 D Federica De Cordova (Coordinator)
Seconda parte del primo semestre From 11/14/22 To 12/23/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Business English for everybody D Manuel Boschiero (Coordinator)
1° 2° Russian for everybody D Maria Gabriella Landuzzi (Coordinator)
Prima parte del secondo semestre From 2/13/23 To 3/30/23
years Modules TAF Teacher
1° 2° APsyM workshop on quantitative data analysis D Margherita Brondino (Coordinator)
1° 2° Work and Organizational Psychology (WOP) focus groups D Riccardo Sartori (Coordinator)
Seconda parte del secondo semestre From 4/11/23 To 5/27/23
years Modules TAF Teacher
1° 2° Interventi e tecniche per lo sviluppo di comunita' D Anna Maria Meneghini (Coordinator)
1° 2° APsyM workshop on quantitative data analysis D Margherita Brondino (Coordinator)
1° 2° Mindfulness and nature. Feeling better at work. Nature-based mindfulness practices for coping with stress in the workplace D Margherita Pasini (Coordinator)
1° 2° University and DSA: Methods and strategies for studying and studying at university D Ivan Traina (Coordinator)
1° 2° Work and Organizational Psychology (WOP) focus groups D Riccardo Sartori (Coordinator)
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° Ethics in psychology D Elena Trifiletti (Coordinator)
1° 2° The Talks of EThoS Research Centre D Carlo Chiurco (Coordinator)

Teaching code

4S003541

Credits

3

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

M-PSI/03 - PSYCHOMETRICS

Period

Sem. 2A, Sem. 2B

Learning objectives

The workshop aims to provide a training in basic methodological skills appropriate to psychological investigation. Through practical activities, students will be provided with basic training in order to manage a dataset and to analyse it with basic statistical techniques. These practical training sessions will follow the steps: - bibliographical research - data gathering and data entry - data analysis (descriptive and inferential statistics), base level. Open-source and/or very common packages will be used. Download the statistical package JAMOVI
The attendance at the laboratory is compulsory.
There is a final test to assess the obtaneid skills and knowledge

Prerequisites and basic notions

Basic knowledge of the scientific method and the knowledge acquired during the bachelor degree in psychological sciences are prerequisites

Program

- Data collection and Computer-Assisted Data Entry. How to manage a dataset.
- Computer-Assisted Data Analysis, descriptive statistics. Illustrate and summarize the data.
- Computer-Assisted Data Analysis, inferential statistics. Correlational analysis.
- How to report results.
Statistical package: Jamovi

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

The course will take place in a laboratory with exercises that will allow participants to experience the use of statistical packages for data analysis

Learning assessment procedures

A final test is foreseen which consists of a series of exercises aimed at verifying the knowledge acquired with respect to the topics covered in the course and through the use of excel and jamovi.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

The final qualification will be assessed especially on the basis of the commitment made during the laboratory, the degree of participation during the laboratory, the performance of homework and a final homework that summarizes what was done during the laboratory.

Criteria for the composition of the final grade

There is no final grade but eligibility

Exam language

italiano