Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
---|---|---|
Sem. 1A | Sep 26, 2022 | Nov 5, 2022 |
Sem. 1B | Nov 14, 2022 | Dec 23, 2022 |
Sem. 2A | Feb 13, 2023 | Mar 30, 2023 |
Sem. 2B | Apr 11, 2023 | May 27, 2023 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione Invernale | Jan 9, 2023 | Feb 11, 2023 |
Sessione Estiva | Jun 5, 2023 | Jul 22, 2023 |
Sessione Autunnale | Aug 28, 2023 | Nov 23, 2023 |
Sessione straordinaria invernale | Jan 8, 2024 | Feb 17, 2024 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione Estiva | Jul 10, 2023 | Jul 15, 2023 |
Sessione Autunnale | Nov 6, 2023 | Nov 11, 2023 |
Sessione invernale | Apr 2, 2024 | Apr 8, 2024 |
Period | From | To |
---|---|---|
Festa di Ognissanti | Nov 1, 2022 | Nov 1, 2022 |
Festività Della Immacolata Concezione | Dec 8, 2022 | Dec 8, 2022 |
Vacanze natalizie | Dec 24, 2022 | Jan 8, 2023 |
Vacanze di Pasqua | Apr 7, 2023 | Apr 10, 2023 |
Festa della Liberazione | Apr 24, 2023 | Apr 25, 2023 |
Festa del lavoro | May 1, 2023 | May 1, 2023 |
Festa del Santo Patrono | May 21, 2023 | May 21, 2023 |
Festa della Repubblica | Jun 2, 2023 | Jun 2, 2023 |
Chiusura estiva | Aug 14, 2023 | Aug 19, 2023 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Humanistic Studies Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2023/2024
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
3° Year activated in the A.Y. 2024/2025
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Type D and Type F activities
I 12 crediti liberi a scelta dello studente (ambito “D”) hanno lo scopo di offrire allo studente la possibilità di personalizzare il proprio percorso formativo permettendo di approfondire uno o più argomenti di particolare interesse legati al proprio percorso accademico.
Per garantire questo fine, si invitano gli studenti a rispettare le seguenti indicazioni per il completamento di tale ambito:
- almeno un’attività formativa erogata come esame universitario (con relativo voto in trentesimi) - è possibile scegliere fra i vari insegnamenti del proprio CdS non sostenuti in precedenza, fra i vari insegnamenti degli altri CdS di I° livello afferenti al Dipartimento di Scienze Umane ed anche fra i vari insegnamenti dei CdS di I° livello ad accesso libero erogati dall'Ateneo di Verona;
- massimo 6 cfu relativi a competenze linguistiche (oltre a quelli previsti dal PdS);
- massimo 6 cfu relativi a competenze informatiche (oltre a quelli previsti dal PdS);
- massimo 4 cfu di tirocinio, (oltre a quelli previsti dal PdS);
- massimo 6 cfu di attività laboratoriale/esercitazioni (compresi quelli previsti nei PdS per l’ambito) di regola viene riconosciuto 1 cfu ogni 25 ore di attività;
- massimo 6 cfu di attività seminariale/convegni/cicli di incontri/formative in genere (sia accreditata dal Dipartimento di Scienze Umane che extrauniversitaria) – di regola viene riconosciuto 1 cfu ogni 8 ore di partecipazione e/o 2 giornate salvo diversamente deliberato;
- non vengono valutate attività svolte in Erasmus non inserite nei Learning Agreement.
Altre informazioni sono reperibili nella Guida per i crediti liberi che è possibile trovare quì.
COMPETENZE TRASVERSALI
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali:
https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Learning and communication in educational settings: planning of interventions | D |
Daniela Raccanello
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | EXPOSED BODIES - Diotima seminar | D |
Rosanna Cima
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Human Resources Functions (2022/2023) | D |
Andrea Ceschi
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Interventi di comunita': tecniche per la risoluzione relazionale dei conflitti | D |
Anna Maria Meneghini
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Neuropsychology Laboratory | D |
Valentina Moro
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | The individual and organizational assessment : a guide to the main psychological tests | D |
Barbara Giacominelli Gasbarro
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Being and well-being in the workplace: promoting organizational well-being starting from the prevention of psychosocial risks. | D |
Riccardo Sartori
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Business English for everybody | D |
Manuel Boschiero
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Russian for everybody | D |
Maria Gabriella Landuzzi
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Gnoseology and Metaphysics Workshop | D |
Davide Poggi
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Tai-Ti aiuto io | D |
Alessandra Cordiano
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Work and Organizational Psychology (WOP) focus groups | D |
Riccardo Sartori
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Interventi e tecniche per lo sviluppo di comunita' | D |
Anna Maria Meneghini
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Gnoseology and Metaphysics Workshop | D |
Davide Poggi
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Mindfulness and nature. Feeling better at work. Nature-based mindfulness practices for coping with stress in the workplace | D |
Margherita Pasini
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Tai-Ti aiuto io | D |
Alessandra Cordiano
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | University and DSA: Methods and strategies for studying and studying at university | D |
Ivan Traina
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Work and Organizational Psychology (WOP) focus groups | D |
Riccardo Sartori
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Ethics in psychology | D |
Elena Trifiletti
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | The Talks of EThoS Research Centre | D |
Carlo Chiurco
(Coordinator)
|
Moral Philosophy (2023/2024)
Teaching code
4S00765
Teacher
Coordinator
Credits
6
Also offered in courses:
- Ethics of Care of the course Bachelor's degree in Psychological Sciences for Training and Professional Development
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
M-FIL/03 - MORAL PHILOSOPHY
Period
Sem. 1A dal Sep 25, 2023 al Nov 4, 2023.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
GENERAL LEARNING GOALS. *To know and understand the processes concerning training and education according to the perspective of disciplines such as philosophy, sociology, law, geography, and anthropology. *To apply ethics-philosophy, sociology, law, geography, and anthropology knowledge to observe and understand diversity and migratory phenomena in order to favour and support processes of social and cultural inclusion. SPECIFIC LEARNING GOALS. *To know the main authors, schools and ethical notions in the history of Western thought. *To know critically the moral principles that have guided human actions in history, individual or collective act. *To acquire the ability to critically and autonomously reflect on ethical problems. *To acquire the ability to apply ethic knowledge in order to comprehend todays’ world in its complexity and to manage ethically complex and problematic situations. *To acquire the ability to use an ethically oriented, based and articulated language in order to express their individual ethical convictions and reflections.
Prerequisites and basic notions
No prior knowledge is required
Program
The Etichs of the Subject.
The course will explore the status of the unconscious subject and the dimension of subjectivation, referring in particular to Freudian and Lacanian psychoanalysis, obtaining a more general reflection on the ethics of care starting from the psychoanalytic discoveries on desire.
Bibliography
Didactic methods
The lessons will alternate traditional frontal teaching with dialogical interaction with students, guided discussions, as well as reading and commenting texts collectively.
The traditional frontal lessons (first part of each lesson) will be videotaped and uploaded to the Moodle platform. The moments of interaction and discussion with the students will take place in the classroom and will not be videotaped.
Any change of the timetable will be communicated on the teacher's web page.
Learning assessment procedures
Exam’s modality:
The exam will be conducted through a written test and will assess the level of competency of the themes and fundamental concepts addressed during the course.
The exam will be oral on request (via e-mail).
The questions will aim to highlight the students' critical-argumentative capacity, their ability to use texts autonomously, as well as the communication skills necessary to give back with rigor and sufficient subjectivation the problems faced in class and in the books present in the bibliography.
The vote is expressed in thirtieths.
The examination procedures are the same for students attending and not attending.
Evaluation criteria
The exam will verify in equal measure the acquired knowledge and the ability to originally elaborate this knowledge
Criteria for the composition of the final grade
The grade will take into account both the knowledge acquired and the ability to rework it in an original manner.
Exam language
Italiano
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Gestione carriere
Linguistic training CLA
Student mentoring
Practical information for students
Documents
Title | Info File |
---|---|
1 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2022 | pdf, it, 325 KB, 16/07/24 |
2 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2020 | pdf, it, 212 KB, 02/05/23 |
3 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2013 | pdf, it, 131 KB, 02/05/23 |
Graduation
Documents
Title | Info File |
---|---|
Adempimenti amministrativi domanda di laurea Marzo/Aprile 2025 a.a.2023/2024 | pdf, it, 109 KB, 12/07/24 |
Adempimenti amministrativi domanda di laurea Novembre 2024 - a.a. 2023/2024 | pdf, it, 112 KB, 14/05/24 |
Linee guida per la stesura della tesi | pdf, it, 296 KB, 28/07/22 |
Memorandum per l'organizzazione della tesi | pdf, it, 142 KB, 28/07/22 |
Template per la stesura della tesi | octet-stream, it, 24 KB, 28/07/22 |
List of thesis proposals
Stage e Tirocini
Le attività che ci si aspetta il/la tirocinante curriculare in Scienze psicologiche per la formazione svolga presso gli enti che lo/la ospitano riguardano principalmente attività di affiancamento nei seguenti ambiti:
- Formazione, sviluppo, innovazione e gestione delle risorse umane;
- Orientamento scolastico e professionale;
- Ricerca, selezione e valutazione psicologica del personale.
Sono ritenuti ambiti adeguati le diverse agenzie per il lavoro, le agenzie di formazione, le agenzie di orientamento, le società di consulenza e tutti gli enti, le associazioni, le aziende, le imprese e, in generale, le organizzazioni che al loro interno operano attività di ricerca, selezione e valutazione psicologica del personale, attività di formazione, sviluppo, innovazione e gestione delle risorse umane e attività di orientamento scolastico e professionale. Anche enti di ricerca e Università dove si conducono studi e indagini su questi temi sono ambiti ritenuti adeguati.
Lo/la studente/essa sarà seguito/a da un tutor accademico e da un tutor aziendale. Alle attività di tirocinio sono attribuiti 9 CFU (pari a 225 ore).
Il tutor aziendale deve essere un laureato in psicologia anche non iscritto all’albo.
Linee Guida per lo Svolgimento dei Tirocini Curriculari
- Tutte le informazioni in merito agli stage per futuri studenti sono disponibili alla pagina Stage e tirocini.
- Tutte le informazioni in merito agli stage per studenti iscritti sono pubblicate in MyUnivr - come fare per - stage e tirocini.
- Tutte le informazioni in merito agli stage per le aziende sono disponili alla pagina Stage e tirocini per azienze.
Student login and resources
Modalità e sedi di frequenza
La frequenza non è obbligatoria.
Maggiori dettagli in merito all'obbligo di frequenza vengono riportati nel Regolamento del corso di studio disponibile alla voce Regolamenti nel menu Il Corso. Anche se il regolamento non prevede un obbligo specifico, verifica le indicazioni previste dal singolo docente per ciascun insegnamento o per eventuali laboratori e/o tirocinio.
È consentita l'iscrizione a tempo parziale. Per saperne di più consulta la pagina Possibilità di iscrizione Part time.
Le sedi di svolgimento delle lezioni e degli esami sono le seguenti
- Polo Zanotto (vicino si trova il Palazzo di Lettere)
- Palazzo ex Economia
- Polo Santa Marta
- Istituto ex Orsoline
- Palazzo Zorzi (Lungadige Porta Vittoria, 17 - 37129 Verona)
- Chiostro Santa Maria delle Vittorie, Lungadige Porta Vittoria, 41