Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
---|---|---|
Sem. 1A | Sep 27, 2021 | Nov 6, 2021 |
Sem. 1B | Nov 15, 2021 | Jan 12, 2022 |
Sem. 2A | Feb 14, 2022 | Mar 26, 2022 |
Sem. 2B | Apr 4, 2022 | Jun 4, 2022 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione Invernale | Jan 10, 2022 | Feb 12, 2022 |
Sessione estiva | Jun 6, 2022 | Jul 23, 2022 |
Sessione autunnale | Aug 29, 2022 | Sep 24, 2022 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione estiva | Jul 11, 2022 | Jul 16, 2022 |
Sessione autunnale | Nov 7, 2022 | Nov 12, 2022 |
Period | From | To |
---|---|---|
FESTIVITA' OGNISSANTI | Nov 1, 2021 | Nov 1, 2021 |
Vacanze di Natale | Dec 25, 2021 | Jan 6, 2022 |
VACANZE DI PASQUA | Apr 15, 2022 | Apr 19, 2022 |
Festa della Liberazione | Apr 25, 2022 | Apr 25, 2022 |
FESTA DEL LAVORO | May 1, 2022 | May 1, 2022 |
Festività Santo Patrono di Verona | May 21, 2022 | May 21, 2022 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Humanistic Studies Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2022/2023
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
3° Year activated in the A.Y. 2023/2024
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Type D and Type F activities
I 12 crediti liberi a scelta dello studente (ambito “D”) hanno lo scopo di offrire allo studente la possibilità di personalizzare il proprio percorso formativo permettendo di approfondire uno o più argomenti di particolare interesse legati al proprio percorso accademico.
Per garantire questo fine, si invitano gli studenti a rispettare le seguenti indicazioni per il completamento di tale ambito:
- almeno un’attività formativa erogata come esame universitario (con relativo voto in trentesimi) - è possibile scegliere fra i vari insegnamenti del proprio CdS non sostenuti in precedenza, fra i vari insegnamenti degli altri CdS di I° livello afferenti al Dipartimento di Scienze Umane ed anche fra i vari insegnamenti dei CdS di I° livello ad accesso libero erogati dall'Ateneo di Verona;
- massimo 6 cfu relativi a competenze linguistiche (oltre a quelli previsti dal PdS);
- massimo 6 cfu relativi a competenze informatiche (oltre a quelli previsti dal PdS);
- massimo 4 cfu di tirocinio, (oltre a quelli previsti dal PdS);
- massimo 6 cfu di attività laboratoriale/esercitazioni (compresi quelli previsti nei PdS per l’ambito) di regola viene riconosciuto 1 cfu ogni 25 ore di attività;
- massimo 6 cfu di attività seminariale/convegni/cicli di incontri/formative in genere (sia accreditata dal Dipartimento di Scienze Umane che extrauniversitaria) – di regola viene riconosciuto 1 cfu ogni 8 ore di partecipazione e/o 2 giornate salvo diversamente deliberato;
- non vengono valutate attività svolte in Erasmus non inserite nei Learning Agreement.
COMPETENZE TRASVERSALI
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali:
https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | What paradigms beyond the pandemic? | D |
Paola Dal Toso
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | The contagion and the cure. The world after the virus | D |
Carlo Chiurco
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | The ethics and aesthetics of the image | D |
Gianluca Solla
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | What paradigms beyond the pandemic? | D |
Paola Dal Toso
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | The contagion and the cure. The world after the virus | D |
Carlo Chiurco
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Laboratorio “Calendario di Memoria Civile – Giornata della Memoria” | D |
Olivia Guaraldo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Eros and Polis ”and“ In the name of Tiresias: Subjectivation, transit, sexuation | D |
Matteo Bonazzi
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Introduction to robotics for humanities students | D |
Paolo Fiorini
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | "Common world. 2022 Arendt Seminars | D |
Ilaria Possenti
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Restorative Justice | D |
Cristina Lonardi
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | New Working Times and Workplaces and Skills Development for Techno-Stress Resilience and Focus Group | D |
Margherita Pasini
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Group Psychology and the Analysis of the Ego, a hundred years later: social bond and new forms of subjectivation. | D |
Matteo Bonazzi
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | The contagion and the cure. The world after the virus | D |
Carlo Chiurco
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Gnoseology and Metaphysics Workshop | D |
Davide Poggi
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Workshop for communication mediator "A bridge for wellbeing" | D |
Margherita Pasini
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Eros and Polis ”and“ In the name of Tiresias: Subjectivation, transit, sexuation | D |
Matteo Bonazzi
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | "Common world. 2022 Arendt Seminars | D |
Ilaria Possenti
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | New Working Times and Workplaces and Skills Development for Techno-Stress Resilience and Focus Group | D |
Margherita Pasini
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Partecipated justice and reforms. The settlement of conflicts with people and for people | D |
Cristina Lonardi
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Gnoseology and Metaphysics Workshop | D |
Davide Poggi
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Eros and Polis ”and“ In the name of Tiresias: Subjectivation, transit, sexuation | D |
Matteo Bonazzi
(Coordinator)
|
Analysis of cognitive processes (2022/2023)
Teaching code
4S007361
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
M-PSI/01 - GENERAL PSYCHOLOGY
Period
Sem. 2A dal Feb 13, 2023 al Mar 30, 2023.
Learning objectives
GENERAL AIMS. 1) Know and understand theories related to the mechanisms of psychological functioning of people at work and in organizations, including their motivations, satisfaction and well-being. 2) Apply the theories on the functioning of individuals, groups and organizations to the analysis of phenomena of learning and personal and social change. SPECIFIC TRAINING OBJECTIVES The course aims to allow the student to know and understand the theories related to the mechanisms of functioning of the different cognitive abilities in the work context and internally to the organizations, with particular reference to sensations and perceptions. Give the student the opportunity to apply theories about the cognitive functions of the person seen individually, in groups and in an organizational context with specific reference to learning, change activities and adaptation to the environment.
Prerequisites and basic notions
No prior knowledge required
Program
INTRODUCTORY ARGUMENTS
- The philosophy of perception
- Innatism and empiricism
- The Psychophysics
- The biology of perception
THE FIRST STAGES OF VISION
- Hints on the physics of light
- The eye
- Information processing in the retina
- Light / dark adaptation
SPATIAL VISION
- Visual acuity
- Retinal ganglion cells and stripes
- The lateral geniculate nucleus
- The striped bark
- Receptive fields
- Columns and hyper-columns
- Selective adaptation
PERCEIVING AND RECOGNIZING OBJECTS
- Perception of contours
- Grouping and weaving
- Figure and background
THE PERCEPTION OF COLORS
- Basic principles of color perception
- The tri-color
- Opposing processes
- Colored lights, colored surfaces
SPACE PERCEPTION AND BINOCULAR VISION
- Monocular clues of three-dimensional space
- Binocular vision and stereopsis
- The combination of depth clues
MOTION PERCEPTION
- Visual movement
- Eye movements
- Use of movement information
ATTENTION AND SCENE PERCEPTION
- The selection of space
- Visual research
- Attention over time
- Physiological bases of attention
- Disorders of visual attention
- Perception and impairment of complex visual scenes
HEARING: PHYSIOLOGY AND PSYCHOACOUSTICS
- The function of hearing
- What is a sound
- The structures of the auditory system
- Frequency and height of a sound
- Hearing loss
HEARING IN THE ENVIRONMENT
- Sound localization
- Complex sounds
- Auditory scene analysis
- The effect of continuity and restoration
MUSIC AND SPEECH PERCEPTION
- Music and perception
- Spoken language and perception
TOUCH
- The physiology of touch
- Sensations and pain
- Sensitivity and tactile acuity
- Haptic perception
OLFACTION
- The physiology of smell
- From chemicals to odors
- Psychophysics of smell
- Hedonic aspects of smell
- Smell, memory and emotions
TASTE
- Difference between tastes and flavors
- Basic tastes
- The coding of the quality of taste
- The pleasure of taste
Bibliography
Didactic methods
Frontal teaching. Video recordings of the lectures will be made available in the Panopto box in the elearning/moodle section of the course.
Learning assessment procedures
The examination taken during an official call will consist of a written test with thirty multiple-choice questions to be taken in 30 minutes (3 answer alternatives of which only one is correct).
Evaluation criteria
For the purposes of the final grade expressed in thirtieths, a correct answer has a value of 1 point, an incorrect answer has a value of 0 points, an answer not given has a value of 0 points).
Criteria for the composition of the final grade
For the purposes of the final grade expressed in thirtieths, a correct answer has a value of 1 point, an incorrect answer has a value of 0 points, an answer not given has a value of 0 points).
Exam language
Italiano
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Gestione carriere
Linguistic training CLA
Student mentoring
Practical information for students
Documents
Title | Info File |
---|---|
1 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2022 | pdf, it, 325 KB, 16/07/24 |
2 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2020 | pdf, it, 212 KB, 02/05/23 |
3 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2013 | pdf, it, 131 KB, 02/05/23 |
Graduation
Documents
Title | Info File |
---|---|
Adempimenti amministrativi domanda di laurea Marzo/Aprile 2025 a.a.2023/2024 | pdf, it, 109 KB, 12/07/24 |
Adempimenti amministrativi domanda di laurea Novembre 2024 - a.a. 2023/2024 | pdf, it, 112 KB, 14/05/24 |
Linee guida per la stesura della tesi | pdf, it, 296 KB, 28/07/22 |
Memorandum per l'organizzazione della tesi | pdf, it, 142 KB, 28/07/22 |
Template per la stesura della tesi | octet-stream, it, 24 KB, 28/07/22 |
List of thesis proposals
Stage e Tirocini
Le attività che ci si aspetta il/la tirocinante curriculare in Scienze psicologiche per la formazione svolga presso gli enti che lo/la ospitano riguardano principalmente attività di affiancamento nei seguenti ambiti:
- Formazione, sviluppo, innovazione e gestione delle risorse umane;
- Orientamento scolastico e professionale;
- Ricerca, selezione e valutazione psicologica del personale.
Sono ritenuti ambiti adeguati le diverse agenzie per il lavoro, le agenzie di formazione, le agenzie di orientamento, le società di consulenza e tutti gli enti, le associazioni, le aziende, le imprese e, in generale, le organizzazioni che al loro interno operano attività di ricerca, selezione e valutazione psicologica del personale, attività di formazione, sviluppo, innovazione e gestione delle risorse umane e attività di orientamento scolastico e professionale. Anche enti di ricerca e Università dove si conducono studi e indagini su questi temi sono ambiti ritenuti adeguati.
Lo/la studente/essa sarà seguito/a da un tutor accademico e da un tutor aziendale. Alle attività di tirocinio sono attribuiti 9 CFU (pari a 225 ore).
Il tutor aziendale deve essere un laureato in psicologia anche non iscritto all’albo.
Linee Guida per lo Svolgimento dei Tirocini Curriculari
- Tutte le informazioni in merito agli stage per futuri studenti sono disponibili alla pagina Stage e tirocini.
- Tutte le informazioni in merito agli stage per studenti iscritti sono pubblicate in MyUnivr - come fare per - stage e tirocini.
- Tutte le informazioni in merito agli stage per le aziende sono disponili alla pagina Stage e tirocini per azienze.
Student login and resources
Modalità e sedi di frequenza
La frequenza non è obbligatoria.
Maggiori dettagli in merito all'obbligo di frequenza vengono riportati nel Regolamento del corso di studio disponibile alla voce Regolamenti nel menu Il Corso. Anche se il regolamento non prevede un obbligo specifico, verifica le indicazioni previste dal singolo docente per ciascun insegnamento o per eventuali laboratori e/o tirocinio.
È consentita l'iscrizione a tempo parziale. Per saperne di più consulta la pagina Possibilità di iscrizione Part time.
Le sedi di svolgimento delle lezioni e degli esami sono le seguenti
- Polo Zanotto (vicino si trova il Palazzo di Lettere)
- Palazzo ex Economia
- Polo Santa Marta
- Istituto ex Orsoline
- Palazzo Zorzi (Lungadige Porta Vittoria, 17 - 37129 Verona)
- Chiostro Santa Maria delle Vittorie, Lungadige Porta Vittoria, 41