Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
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Sem. 1A | Sep 27, 2021 | Nov 6, 2021 |
Sem. 1B | Nov 15, 2021 | Jan 12, 2022 |
Sem. 2A | Feb 14, 2022 | Mar 26, 2022 |
Sem. 2B | Apr 4, 2022 | Jun 4, 2022 |
Session | From | To |
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Sessione Invernale | Jan 10, 2022 | Feb 12, 2022 |
Sessione estiva | Jun 6, 2022 | Jul 23, 2022 |
Sessione autunnale | Aug 29, 2022 | Sep 24, 2022 |
Session | From | To |
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Sessione estiva | Jul 11, 2022 | Jul 16, 2022 |
Sessione autunnale | Nov 7, 2022 | Nov 12, 2022 |
Period | From | To |
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FESTIVITA' OGNISSANTI | Nov 1, 2021 | Nov 1, 2021 |
Vacanze di Natale | Dec 25, 2021 | Jan 6, 2022 |
VACANZE DI PASQUA | Apr 15, 2022 | Apr 19, 2022 |
Festa della Liberazione | Apr 25, 2022 | Apr 25, 2022 |
FESTA DEL LAVORO | May 1, 2022 | May 1, 2022 |
Festività Santo Patrono di Verona | May 21, 2022 | May 21, 2022 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Humanistic Studies Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
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2° Year activated in the A.Y. 2022/2023
Modules | Credits | TAF | SSD |
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3° Year activated in the A.Y. 2023/2024
Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Type D and Type F activities
I 12 crediti liberi a scelta dello studente (ambito “D”) hanno lo scopo di offrire allo studente la possibilità di personalizzare il proprio percorso formativo permettendo di approfondire uno o più argomenti di particolare interesse legati al proprio percorso accademico.
Per garantire questo fine, si invitano gli studenti a rispettare le seguenti indicazioni per il completamento di tale ambito:
- almeno un’attività formativa erogata come esame universitario (con relativo voto in trentesimi) - è possibile scegliere fra i vari insegnamenti del proprio CdS non sostenuti in precedenza, fra i vari insegnamenti degli altri CdS di I° livello afferenti al Dipartimento di Scienze Umane ed anche fra i vari insegnamenti dei CdS di I° livello ad accesso libero erogati dall'Ateneo di Verona;
- massimo 6 cfu relativi a competenze linguistiche (oltre a quelli previsti dal PdS);
- massimo 6 cfu relativi a competenze informatiche (oltre a quelli previsti dal PdS);
- massimo 4 cfu di tirocinio, (oltre a quelli previsti dal PdS);
- massimo 6 cfu di attività laboratoriale/esercitazioni (compresi quelli previsti nei PdS per l’ambito) di regola viene riconosciuto 1 cfu ogni 25 ore di attività;
- massimo 6 cfu di attività seminariale/convegni/cicli di incontri/formative in genere (sia accreditata dal Dipartimento di Scienze Umane che extrauniversitaria) – di regola viene riconosciuto 1 cfu ogni 8 ore di partecipazione e/o 2 giornate salvo diversamente deliberato;
- non vengono valutate attività svolte in Erasmus non inserite nei Learning Agreement.
COMPETENZE TRASVERSALI
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali:
https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° 3° | What paradigms beyond the pandemic? | D |
Paola Dal Toso
(Coordinator)
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1° 2° 3° | The contagion and the cure. The world after the virus | D |
Carlo Chiurco
(Coordinator)
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1° 2° 3° | The ethics and aesthetics of the image | D |
Gianluca Solla
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | What paradigms beyond the pandemic? | D |
Paola Dal Toso
(Coordinator)
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1° 2° 3° | The contagion and the cure. The world after the virus | D |
Carlo Chiurco
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Laboratorio “Calendario di Memoria Civile – Giornata della Memoria” | D |
Olivia Guaraldo
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Eros and Polis ”and“ In the name of Tiresias: Subjectivation, transit, sexuation | D |
Matteo Bonazzi
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° 3° | Introduction to robotics for humanities students | D |
Paolo Fiorini
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° 3° | "Common world. 2022 Arendt Seminars | D |
Ilaria Possenti
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Restorative Justice | D |
Cristina Lonardi
(Coordinator)
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1° 2° 3° | New Working Times and Workplaces and Skills Development for Techno-Stress Resilience and Focus Group | D |
Margherita Pasini
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Group Psychology and the Analysis of the Ego, a hundred years later: social bond and new forms of subjectivation. | D |
Matteo Bonazzi
(Coordinator)
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1° 2° 3° | The contagion and the cure. The world after the virus | D |
Carlo Chiurco
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Gnoseology and Metaphysics Workshop | D |
Davide Poggi
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Workshop for communication mediator "A bridge for wellbeing" | D |
Margherita Pasini
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Eros and Polis ”and“ In the name of Tiresias: Subjectivation, transit, sexuation | D |
Matteo Bonazzi
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | "Common world. 2022 Arendt Seminars | D |
Ilaria Possenti
(Coordinator)
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1° 2° 3° | New Working Times and Workplaces and Skills Development for Techno-Stress Resilience and Focus Group | D |
Margherita Pasini
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Partecipated justice and reforms. The settlement of conflicts with people and for people | D |
Cristina Lonardi
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Gnoseology and Metaphysics Workshop | D |
Davide Poggi
(Coordinator)
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1° 2° 3° | Eros and Polis ”and“ In the name of Tiresias: Subjectivation, transit, sexuation | D |
Matteo Bonazzi
(Coordinator)
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Social Psychology of Prejudices in Social and Organizational Contexts (2023/2024)
Teaching code
4S011775
Teacher
Coordinator
Credits
6
Also offered in courses:
- Interpersonal Relationships in Organizations of the course Bachelor's degree in Psychological Sciences for Training and Professional Development
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
M-PSI/05 - SOCIAL PSYCHOLOGY
Period
Sem. 1B dal Nov 13, 2023 al Dec 22, 2023.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
GENERAL LEARNING OBJECTIVES. *To know and understand the theories related to the mechanisms of psychological functioning of people at work and in the organizations, for example motivation, satisfaction, or wellbeing. *To apply the psychological theories to the functioning of individuals, groups, and organisation in order to observe and analyse behaviours, and in particular phenomena concerning learning and personal and social changes. *To apply knowledge about psychological measurement instruments to the assessment of individuals, to the evaluation of learning needs, for training and development of individuals along the whole life course, of groups, of organisation, and communities. SPECIFIC LEARNING OBJECTIVES. *To know how communicative styles impact interpersonal perceptions, expectations and behavior in the organizational social domain. *To know and understand explicit and implicit norms and of the way variables of individual difference may exacerbate interpersonal relationships in formal/institutional or informal social contexts. *To know and understand the relationship between empathic attitude and assertiveness in co-construction in organizational contexts. *To know and understand team-working processes related to leader/follower relationship.
Prerequisites and basic notions
Basic knowledge of Social Psychology
Program
The course intends to provide knowledge and skills to analyze the origins, characteristics, processes, and consequences of prejudice in its direct and indirect forms. An integrated perspective will be adopted in which different interpretations (cognitive, emotional, motivational, cultural) will be examined.
1: DEFINE PREJUDICE
- The nature of prejudice: definitions and historical evolution;
- Contemporary prejudice;
- Measuring prejudice
2: GENESIS OF PREJUDICE
- Prejudice and individual differences
- The cognitive basis of prejudice: categorization and stereotypes;
- The motivational bases of prejudice
- Emotions and prejudice
3: THE PROFILES OF PREJUDICE
- Ethnic prejudice
- Gender prejudice
- Sexual prejudice
4: CORRELATED AND EFFECTS OF PREJUDICE
- Dehumanization
- Injustice and social inequalities
- Suffering from stereotypes
5: REDUCING PREJUDICE
- Intergroup Contact
- Sociocognitive Strategies for Reducing Prejudice
Bibliography
Didactic methods
The delivery of the course will take place exclusively in presence, using both frontal teaching and classroom exercises. All male and female students must register on the Moodle platform of the course, which will be the main communication channel of the course and where all the resources used in class can be found.
Learning assessment procedures
The exam will take place in written form and will include both multiple choice questions and open-ended questions (max 32 points).
During the delivery of the course, for those who wish, it will be possible to participate in individual and/or collaborative activities (optional) which, following a positive evaluation, will give up to a maximum of 3 points as recognition, which will be added to the vote of the written test , only in case of achievement of the sufficiency (18/32nds). Further information and specifications on both the activities and the exam will be communicated both in class and on the Moodle page of the course.
Evaluation criteria
• Closed questions do NOT include penalties for incorrect answers.
• The points of the optional activities will be added to the final score only in case of the achievement of the sufficiency in the written test, or a vote equal to or higher than 18;
• In case of failing the exam or renouncing the mark obtained, the extra points obtained will NOT be lost, but will be kept until the last exam session of the a.y. 2023/2024;
• At the discretion of the professor, it will be possible to request an oral integration to the student.
Criteria for the composition of the final grade
The final exam will consist of a written test with:
• 17 closed questions (1 point for each correct answer);
• 5 short open questions graded from 0 to 3 points;
Participation in the individual activity will make it possible to acquire n. 1 extra point, which will be added to the score obtained in the written test;
Participation in the collaborative activity will make it possible to acquire up to no. 2 extra points, which will be added to the score obtained in the written test.
Exam language
Italiano
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Gestione carriere
Linguistic training CLA
Student mentoring
Practical information for students
Documents
Title | Info File |
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1 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2022 | pdf, it, 325 KB, 16/07/24 |
2 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2020 | pdf, it, 212 KB, 02/05/23 |
3 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2013 | pdf, it, 131 KB, 02/05/23 |
Graduation
Documents
Title | Info File |
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Adempimenti amministrativi domanda di laurea Marzo/Aprile 2025 a.a.2023/2024 | pdf, it, 109 KB, 12/07/24 |
Adempimenti amministrativi domanda di laurea Novembre 2024 - a.a. 2023/2024 | pdf, it, 112 KB, 14/05/24 |
Linee guida per la stesura della tesi | pdf, it, 296 KB, 28/07/22 |
Memorandum per l'organizzazione della tesi | pdf, it, 142 KB, 28/07/22 |
Template per la stesura della tesi | octet-stream, it, 24 KB, 28/07/22 |
List of thesis proposals
Stage e Tirocini
Le attività che ci si aspetta il/la tirocinante curriculare in Scienze psicologiche per la formazione svolga presso gli enti che lo/la ospitano riguardano principalmente attività di affiancamento nei seguenti ambiti:
- Formazione, sviluppo, innovazione e gestione delle risorse umane;
- Orientamento scolastico e professionale;
- Ricerca, selezione e valutazione psicologica del personale.
Sono ritenuti ambiti adeguati le diverse agenzie per il lavoro, le agenzie di formazione, le agenzie di orientamento, le società di consulenza e tutti gli enti, le associazioni, le aziende, le imprese e, in generale, le organizzazioni che al loro interno operano attività di ricerca, selezione e valutazione psicologica del personale, attività di formazione, sviluppo, innovazione e gestione delle risorse umane e attività di orientamento scolastico e professionale. Anche enti di ricerca e Università dove si conducono studi e indagini su questi temi sono ambiti ritenuti adeguati.
Lo/la studente/essa sarà seguito/a da un tutor accademico e da un tutor aziendale. Alle attività di tirocinio sono attribuiti 9 CFU (pari a 225 ore).
Il tutor aziendale deve essere un laureato in psicologia anche non iscritto all’albo.
Linee Guida per lo Svolgimento dei Tirocini Curriculari
- Tutte le informazioni in merito agli stage per futuri studenti sono disponibili alla pagina Stage e tirocini.
- Tutte le informazioni in merito agli stage per studenti iscritti sono pubblicate in MyUnivr - come fare per - stage e tirocini.
- Tutte le informazioni in merito agli stage per le aziende sono disponili alla pagina Stage e tirocini per azienze.
Student login and resources
Modalità e sedi di frequenza
La frequenza non è obbligatoria.
Maggiori dettagli in merito all'obbligo di frequenza vengono riportati nel Regolamento del corso di studio disponibile alla voce Regolamenti nel menu Il Corso. Anche se il regolamento non prevede un obbligo specifico, verifica le indicazioni previste dal singolo docente per ciascun insegnamento o per eventuali laboratori e/o tirocinio.
È consentita l'iscrizione a tempo parziale. Per saperne di più consulta la pagina Possibilità di iscrizione Part time.
Le sedi di svolgimento delle lezioni e degli esami sono le seguenti
- Polo Zanotto (vicino si trova il Palazzo di Lettere)
- Palazzo ex Economia
- Polo Santa Marta
- Istituto ex Orsoline
- Palazzo Zorzi (Lungadige Porta Vittoria, 17 - 37129 Verona)
- Chiostro Santa Maria delle Vittorie, Lungadige Porta Vittoria, 41