Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
---|---|---|
LMSIO BZ - 2° ANNO 1° SEM. | Oct 3, 2019 | Feb 8, 2020 |
LMSIO BZ - 1° ANNO 1° SEM. | Nov 14, 2019 | Mar 14, 2020 |
LMSIO BZ - 1° ANNO 2° SEM. | Apr 16, 2020 | Jun 27, 2020 |
LMSIO BZ - 2° ANNO 2° SEM. | Apr 16, 2020 | Jun 27, 2020 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione invernale 2° anno Lm Sio Bz | Mar 2, 2020 | Mar 30, 2020 |
Sessione invernale 1° anno Lm Sio Bz | Mar 16, 2020 | Apr 9, 2020 |
Sessione estiva Lm Sio Bz | Jul 1, 2020 | Jul 31, 2020 |
Sessione autunnale Lm Sio Bz | Sep 1, 2020 | Sep 30, 2020 |
Session | From | To |
---|---|---|
Prima sessione Lm Sio Bz | Jun 15, 2020 | Sep 15, 2020 |
Seconda sessione Lm Sio Bz | Nov 16, 2020 | Jan 15, 2021 |
Terza sessione Lm Sio Bz | Mar 1, 2021 | Apr 30, 2021 |
Period | From | To |
---|---|---|
FESTIVITA' OGNISSANTI | Nov 1, 2019 | Nov 1, 2019 |
FESTIVITA' IMMACOLATA CONCEZIONE | Dec 8, 2019 | Dec 8, 2019 |
Vacanze di Natale | Dec 23, 2019 | Jan 6, 2020 |
VACANZE DI PASQUA | Apr 10, 2020 | Apr 15, 2020 |
Festa della liberazione | Apr 25, 2020 | Apr 25, 2020 |
Festa del lavoro | May 1, 2020 | May 1, 2020 |
Lunedì di Pentecoste | Jun 1, 2020 | Jun 1, 2020 |
FESTA DELLA REPUBBLICA | Jun 2, 2020 | Jun 2, 2020 |
Vacanze estive | Aug 10, 2020 | Aug 23, 2020 |
Description | Period | From | To |
---|---|---|---|
Stage 2° anno Lm Sio Bz | Stage 2° anno Lm Sio Bz | Jul 1, 2020 | Nov 27, 2020 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Medicine Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Should you have any doubts or questions, please check the Enrollment FAQs
Academic staff
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2020/2021
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Teaching methods and tutorials - MODELLI DI APPRENDIMENTO DALL'ESPERIENZA (2019/2020)
Teaching code
4S000456
Teacher
Credits
2
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
M-PED/01 - PEDAGOGY, THEORIES OF EDUCATION AND SOCIAL EDUCATION
Period
LMSIO BZ - 1° ANNO 2° SEM. dal Apr 16, 2020 al Jun 27, 2020.
To show the organization of the course that includes this module, follow this link: Course organization
Learning outcomes
Il corso fornisce agli studenti i concetti base dei modelli di apprendimento dall’esperienza favorendo una comprensione e valutazione critica dei modelli.
CONOSCENZE:
• Delineare le teorie dell’apprendimento collegandole con le fasi storiche
• Delineare l’approccio psicologico della percezione: criteri biologici, criteri biografici, criteri che hanno come riferimento il proprio ruolo, criteri di sintesi e di transfer
• Delineare i modelli di apprendimento dall’esperienza, i loro autori e stabilire le connessioni del contesto storico
• Delineare i punti di forza e i punti critici die vari modelli
• Delineare i processi di apprendimento equilibrazione, assimilazione e accomodamento descritti da Jean Piaget
• Delineare il modello conoscitivo del learning cycle di David Kolb
• Delineare l’approccio centrato sulla persona di Carl Rogers e l’importanza del concetto per l’apprendimento dall’esperienza.
• Delineare il concetto di Ruth Cohn TCI, l’interazione centrata sul tema.
• Modello di apprendimento del neurobiologo Gerhard Roth e l’importanza della personalità
ABILITÀ
• Riflettere autonomamente i contenuti delle lezioni
• Distinguere e connettere i vari modelli e definire punti di forza e criticità
• Conettere 2 modelli e elaborare conessioni e distinzioni
• Collegare i contenuti con il proprio percorso formativo e processi di apprendimento
Program
Il corso tratterà i seguenti temi:
• L’approccio psicologico della percezione: criteri biologici, criteri biografici, criteri che hanno come riferimento il proprio ruolo, criteri di sintesi e di transfer
• L’approccio psicologico all’emozione ed il ruolo dell’emozione per l’apprendimento
• Modelli di apprendimento dall’esperienza:
• Il modello di apprendimento di Jean Piaget
• Il modello di apprendimento di David Kolb
• Il modello di apprendimento di Carl Rogers
• Il modello di apprendimento di Ruth C. Cohn
• Il concetto di apprendimento di Gerhard Roth e l’importanza dell’emozione e della motivazione
Metodi didattici:
Gli incontri in aula prevedono l’utilizzo di lezioni frontali (con slide), analisi di filmati, discussioni di gruppo, e riflessioni individuali e di gruppo.
Author | Title | Publishing house | Year | ISBN | Notes |
---|---|---|---|---|---|
DI NUBILIA Renato, FEDELI Monica | L' esperienza: quando diventa fattore di formazione e di sviluppo. Dall'opera di David A. Kolb alle attuali metodologie experiental learning | Pensa Multimedia Ed | 2010 |
Examination Methods
Modalità d’esame
Requisito di accesso all’esame: Gli studenti elaborano un „portfolio“ scrivendo dopo ogni lezione una riflessione sulla tematica che è stata trattata.
Caratteristiche dell’esame:
L’obiettivo della prova d’esame consiste nel verificare il livello di raggiungimento degli obiettivi formativi precedentemente indicati.
L’esame scritto consiste in una prova scritta con domande aperte
Durante le lezioni vengono presentati degli esempi di domande.
La valutazione del portfolio fa parte del voto finale
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and soon also via the Univr app.
Gestione carriere
Stage
Documents
Title | Info File |
---|---|
00.Guida allo stage | pdf, it, 543 KB, 05/10/22 |
01.Modulo firma presenze | msword, it, 198 KB, 23/06/21 |
02.Progetto formativo SEDE BOLZANO | octet-stream, it, 1297 KB, 05/10/22 |
02.Progetto formativo SEDE VERONA | octet-stream, it, 1297 KB, 05/10/22 |
03.Progetto formativo LOMBARDIA - SEDE BOLZANO | octet-stream, it, 1324 KB, 05/10/22 |
03.Progetto formativo LOMBARDIA - SEDE VERONA | octet-stream, it, 1323 KB, 05/10/22 |
04.Modulo autoapprendimento per tutor | msword, it, 44 KB, 23/06/21 |
05.Modulo valutazione | msword, it, 104 KB, 23/06/21 |
FEB24_discussione report_programmazione | pdf, it, 111 KB, 10/01/24 |
MAR24_discussione report_programmazione | pdf, it, 110 KB, 14/02/24 |