Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale in Management e strategia d’impresa - Enrollment from 2025/2026Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dal Consiglio della Scuola di Economia e Management e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
COMPETENZE TRASVERSALI
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, inlcuse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | The fashion lab (1 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
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1° 2° | The fashion lab (2 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
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1° 2° | The fashion lab (3 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Job Club | D |
Paola Signori
(Coordinator)
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1° 2° | Sustainable tourism Lab | D |
Paola Signori
(Coordinator)
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1° 2° | Marketing plan | D |
Virginia Vannucci
(Coordinator)
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1° 2° | Soft skills Coaching Days (Esu 4 job) - 2021/2022 | D |
Paola Signori
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Advanced Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Samsung Innovation Camp | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Business & Predictive Analytics for International Firms (with Excel Applications) - 2021/2022 | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
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1° 2° | What paradigms beyond the pandemic? Individual vs. Society, Private vs. Public | D |
Federico Brunetti
(Coordinator)
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1° 2° | Integrated Financial Planning | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | The fashion lab (1 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
|
1° 2° | The fashion lab (2 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
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1° 2° | The fashion lab (3 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | La metodologia SEM applicata allo studio della relazione tra gestione del rischio e performance nelle PMI | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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1° 2° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | How to Enter in a Foreign Market. Theory and Applications - 2021/2022 | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
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1° 2° | Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
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1° 2° | Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
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1° 2° | Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
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1° 2° | Contract drafting technique laboratory - Labor law module - 2021/2022 | D |
Andrea Pilati
(Coordinator)
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Strategic Marketing (2021/2022)
Teaching code
4S008088
Academic staff
Coordinator
Credits
9
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/08 - MANAGEMENT
Period
secondo semestre (lauree magistrali) dal Feb 21, 2022 al May 13, 2022.
Learning outcomes
The aim is to enable student to have the specific marketing competencies at both strategic and operational level. The student will be able to draw up a marketing plan managing the main strategic and operational marketing tools. Several case studies at a national and international level will be analysed. Within the course, a team project will be realized to develop a marketing plan. Such project work will enable students with relational and communication skills, improving their interaction with other students in order to face and manage together complex case studies.
Program
The marketing concept
• The marketing orientation concept
• The impact of globalization
• The new digital technologies and the impact on firms and consumers
• The marketing plan
• Analytical marketing
-Market attractiveness analysis
-Company competitiveness analysis
-Customers’ needs analysis
-The customer purchase behaviour
- Measuring customers’ response
• Formulation of a marketing strategy
- Marketing objectives
- Marketing targeting and positioning
• Implementing of operational marketing
- New product decisions
- Brand management
- Distribution channel decisions
- Pricing decisions
- Communication decisions
-Web marketing and social media marketing
• Measuring marketing performance
Bibliography
Examination Methods
The exam will be written and wil be the same for both participants that for non class participants. The exam will have open answer questions that will cover all the materials presented in class but also in the suggested book. The exam will be take in place but the online exam will be allowed for those students who will request it.