Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale in Management e strategia d’impresa - Enrollment from 2025/2026
Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dal Consiglio della Scuola di Economia e Management e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.

COMPETENZE TRASVERSALI
Scopri i percorsi formativi promossi dal  Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali


ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, inlcuse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
Academic year:
1° periodo lezioni (1A) From 9/16/21 To 10/30/21
years Modules TAF Teacher
1° 2° The fashion lab (1 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
1° 2° The fashion lab (2 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
1° 2° The fashion lab (3 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
primo semestre (lauree) From 9/20/21 To 1/14/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Job Club D Paola Signori (Coordinator)
1° 2° Sustainable tourism Lab D Paola Signori (Coordinator)
1° 2° Marketing plan D Virginia Vannucci (Coordinator)
1° 2° Soft skills Coaching Days (Esu 4 job) - 2021/2022 D Paola Signori (Coordinator)
Periodo generico From 10/1/21 To 5/31/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Data Analysis Laboratory with R (Vicenza) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Advanced Excel Laboratory (Vicenza) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Excel Laboratory (Vicenza) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Samsung Innovation Camp D Marco Minozzo (Coordinator)
primo semestre (lauree magistrali) From 10/4/21 To 12/17/21
years Modules TAF Teacher
1° 2° Business & Predictive Analytics for International Firms (with Excel Applications) - 2021/2022 D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° What paradigms beyond the pandemic? Individual vs. Society, Private vs. Public D Federico Brunetti (Coordinator)
1° 2° Integrated Financial Planning D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° periodo lezioni (1B) From 11/5/21 To 12/16/21
years Modules TAF Teacher
1° 2° The fashion lab (1 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
1° 2° The fashion lab (2 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
1° 2° The fashion lab (3 ECTS) D Caterina Fratea (Coordinator)
secondo semestre (lauree magistrali) From 2/21/22 To 5/13/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° La metodologia SEM applicata allo studio della relazione tra gestione del rischio e performance nelle PMI D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Laboratory on research methods for business D Cristina Florio (Coordinator)
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° How to Enter in a Foreign Market. Theory and Applications - 2021/2022 D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° Internationalization and Sustainability. Friends or Enemies? D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° Contract drafting technique laboratory - Labor law module - 2021/2022 D Andrea Pilati (Coordinator)

Teaching code

4S008099

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/10 - ORGANIZATION AND HUMAN RESOURCE MANAGEMENT

Period

primo semestre (lauree magistrali) dal Oct 4, 2021 al Dec 17, 2021.

Learning outcomes

This course aims to introduce students to the concept and techniques of Business Analytics models, but also the new role of the "Business Analyst" within the organization. Particularly in the first part of this course, it will be used the POPIT(TM) model. Therefore, the data analysis and the interpretation of the information must always be aligned with: human resources (skills), the organizational environment, processes, and technologies. Taking as a reference the KPIs (Key Process Indicators), deriving from the business processes previously defined through the BPMN language, they will be analyzed and evaluated in real-time to create reports or dashboards to support the decision-making process. The data in addition to being used for the decision-making process, for the operational part, will also be used to align the POPIT(TM) components with the corporate business model better. This analysis will be conducted through the use of Business Intelligence tools to better respond to market needs. In the second part of the course, starting from historical series and external destructured data (through Big Data) we will proceed with the realization of predictive models to support managers in their strategic and operational decisions.

Program

The course aims to provide students with the fundamental concepts for reading, and to analyze enterprise data, to generate predictive models to support the decision-making process. The contents of the course can be summarized as follows:
1. Business Process Management, and the model POPITT© (People, Organization, Process, e IT).
2. Business Process Mapping, Analysis, and re-Engineering.
3. BPMN (Business Process Model Notation) for business integration.
4. DataWare House.
5. Business Intelligence tools.
6. Data analysis (querying, reporting, clustering, etc.).
7. Predictive Analysis (correlation, supervised regressions, etc.).
8. Introduction to Big Data.

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Examination Methods

The exam will be written with three open questions related to the program carried out in class.

The recorded lessons will be available in Moodle until February 28th, 2022.

Attention: The modalities of delivery of the exams may be subject to change in continuation of the pandemic emergency, following any measures of the Ministry of University and the University.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE