Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences | D |
Martina Menon
(Coordinator)
|
1° 2° | Il festival del Futuro - 2023/2024 | D |
Paola Signori
(Coordinator)
|
1° 2° | Educational laboratory on credit securitization | D |
Michele De Mari
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Advanced Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° | Marketing plan | D |
Fabio Cassia
(Coordinator)
|
1° 2° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Introduction to Java programming | D |
Alessandro Gnoatto
(Coordinator)
|
1° 2° | Experience 3 Days as a Manager | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
1° | The accountant as a business consultant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Digital experiments in economics - 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Key markets / business approach & business negotiations - 2023/2024 | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Professional communication for economics – 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Relational soft skills for professional presence | D | Not yet assigned | |
1° 2° | The why, the what and the how of structural equation modelling | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Topics in economics and ethics of artificial intelligence- 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Soft skills coaching days (Vicenza) - 2023/2024 | D |
Paola Signori
(Coordinator)
|
Strategic Service Management (2023/2024)
Teaching code
4S008087
Academic staff
Coordinator
Credits
9
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/08 - MANAGEMENT
Period
Secondo semestre (lauree magistrali) dal Feb 26, 2024 al May 24, 2024.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
The course aims to provide studentes with concepts, methods, techniques and tools that service organizations mainly use to design, organize, manage and measure customer services and experiences. Through the teaching, students will have the opportunity to critically reflect and discuss about key and emerging issues of service management in order to help service organizations anticipate customers' needs and create value for them. At the end of the course, students will be able to implement strategic and operative aspects of service management in theoretical and practical terms.
Prerequisites and basic notions
Given that the course is basic in the strategic service management field, there are no prerequisites.
Program
Characteristics of the neo-industrial economy and the key role of services
Nature, characteristics and distinctive types of services and experiences
Servitization and Industry 4.0
Data driven economy and KPI
Service design and improvisation
Service quality, customer satisfaction, and customer perceived value
Models of service quality between expected and perceived quality
Analisys of customers' expectations and perceptions
The role of employees and customers during service encounters
Strategies for delivering service quality
Service recovery and disruption management
Customer experience management in retail and hospitality industries
Didactic methods
The didactic modalities include frontal lessons, exercises in the service design field, analysis of case studies, and business testimonials.
Learning assessment procedures
The examination includes a written test and an optional oral. It is possible to take the oral examination only if the evaluation of written exam is sufficient (≥ 18/30).
The written text covers the various topics in the program and it includes 6 open questions to be answered in a dedicated space.
The oral examination covers the program as a whole.
Evaluation criteria
The questions are structured in such a way as to verify the level of knowledge of strategic service management topics. At the same time, they are studied in order to test the interpretation skills about the main problems related to problem-solving in the strategic service management field.
Criteria for the composition of the final grade
The written text aims to examine student’s knowledge about syllabus arguments. The questions are aimed at assessing the general vision of the discipline, the deepening of the topics and applying the concepts to service management.
To pass the written test and access the oral examination, the minimum score is 18/30 (taking the pass in each question).
The oral examination verifies the overcoming of any gaps that emerged from the written test and it is aimed at assessing the candidate’s critical analysis skills, as well as verifying the deepening of the topics.
The final assessment is expressed in 30ths and takes into account all the tests prepared for the purpose of assessing learning.
Exam language
Italiano