Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale in Management e strategia d’impresa - Enrollment from 2025/2026

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
 

COMPETENZE TRASVERSALI

 

Scopri i percorsi formativi promossi dal  Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

 

CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona

 

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

Academic year:
Primo semestre (lauree) From 9/25/23 To 1/19/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences D Martina Menon (Coordinator)
1° 2° Il festival del Futuro - 2023/2024 D Paola Signori (Coordinator)
1° 2° Educational laboratory on credit securitization D Michele De Mari (Coordinator)
Periodo generico From 10/1/23 To 5/31/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Data Analysis Laboratory with R (Vicenza) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Advanced Excel Laboratory (Vicenza) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Excel Laboratory (Vicenza) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Laboratory on research methods for business D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Laboratory on research methods for business D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Plan your future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° Plan your future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° Marketing plan D Fabio Cassia (Coordinator)
1° 2° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
Primo semestre (lauree magistrali) From 10/2/23 To 12/22/23
years Modules TAF Teacher
1° 2° Introduction to Java programming D Alessandro Gnoatto (Coordinator)
1° 2° Experience 3 Days as a Manager D Nicola Cobelli (Coordinator)
Secondo semestre (lauree magistrali) From 2/26/24 To 5/24/24
years Modules TAF Teacher
The accountant as a business consultant D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° 2° Digital experiments in economics - 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)
1° 2° Key markets / business approach & business negotiations - 2023/2024 D Angelo Zago (Coordinator)
1° 2° Professional communication for economics – 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)
1° 2° Relational soft skills for professional presence D Not yet assigned
1° 2° The why, the what and the how of structural equation modelling D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Topics in economics and ethics of artificial intelligence- 2023/2024 D Claudio Zoli (Coordinator)
Secondo semestre (lauree) From 2/26/24 To 5/31/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Soft skills coaching days (Vicenza) - 2023/2024 D Paola Signori (Coordinator)

Teaching code

4S009744

Credits

9

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/07 - BUSINESS ADMINISTRATION AND ACCOUNTING STUDIES

Period

Secondo semestre (lauree magistrali) dal Feb 26, 2024 al May 24, 2024.

Courses Single

Authorized

Learning objectives

Business valuation is a field of research and practice particularly thriving in Italy and worldwide because always more frequently experts, managers, entrepreneurships and financial analysts have to valuate a business according to standards shared by scientific and practical communities.
Business valuation is a fascinating challenge for the business economics field of research, because very different information and competencies converge in it: in particular, the financial theory must find adequate support in the analysis of the strategic fundamentals of the firm object of valuation.
Anyway, the relationship between the fundamental analysis (and in particular the strategic analysis) and the financial techniques is often fragile or just illusory, because often the set of competencies (financial and strategic) are traceable to scientific communities too far.
The course aims to develop the competencies necessary for comprehending the way in which financial theories and models generally adopted in business valuation, could be adequately supported by the fundamental analysis, and in particular by the strategic analysis (strategic positioning and strategic planning), so as to reach to reliable and sustainable economic valuations.

Prerequisites and basic notions

No prerequisites required

Program

First part: value and valuation methods
- Value and business valuation: principles and methods
- Income approach: flows and rates
- The nature of the flows
- The rate: price of time and price of risk
- The flows projections: a two steps model
- The flow by rule
- The mixed method with autonomous goodwill estimation
- The goodwill
- The multiples' method (stock and deal price)
- The venture capital approach
- Contingent valuations
Second part: strategic analysis for business evaluation
- The strategic determinants of the value
- From the valuation model to the strategic analysis
- ROIC's determinants
- Growth's determinants
- Growth strategies
- Internal and external growths strategies
- Risk's determinants
- The business model
- Competitive scape and value
- Industry, strategic group and strategic business area
- The competitive advantage
- Competitive advantage's determinants
- Business strategy and value
- The strategic management
- Business strategy and strategic plan
- The strategic foundation of Terminal Value
- Valuation of the business strategy and valuation of strategic plan
- Strategy's risk profile
- Rationality of business strategy and rationality of strategic plan
- Valuation as synthesis of different perspectives

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

The course is based on class-taught lessons.
During all the academic year students can meet the professor during specific weekly meeting. Hours and place of the meeting are published on the Professor web page and constantly updated.
The content of the textbook and of the class lessons are coherent with the program and with the aims of the course.
The program and the teaching material is the same for attending and non-attending students.

Learning assessment procedures

Written examination. The examination consists of questions and exercises.
The evaluation is based on a 30-point scale.
The exam procedure is the same both for attending and non attending students.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

The exam is aimed at evaluating the students's capability of analyzing in a critical, personal and effective way the concepts.

Exam language

Italiano